Dat er in de Formule 1 regelmatig een voorvleugel, Pirelli-band of ander stuk materiaal sneuvelt, daar kijkt niemand raar van op. Per wedstrijd verdwijnen er wel enkele stukken Formule 1-auto in de prullenbak door spins, crashes en aanvaringen tussen de coureurs. Wie maakt de meeste schade? Wie is de grootste brokkenpiloot in de sport? F1Maximaal houdt met Brokkenpiloten de stand van zaken bij.
Het was tijdens het Aziatische tweeluik, de Grands Prix in Japan en China, weer terug naar business as usual voor Max Verstappen. De drievoudig wereldkampioen wist weer ‘gewoon’ twee keer met overmacht de races op het Suzuka-circuit en het Shanghai International Circuit te winnen. Sergio Pérez sloot weer bij zijn teamgenoot aan op P2 tijdens de Japanse race, maar moest dit treetje op het podium aan Lando Norris overlaten in China.
Ook in het
brokkenpilotenkampioenschap ging het er weer ‘gewoon’ aan toe tijdens de Grand
Prix van Japan met de tweede grote klapper van het jaar voor het team van Williams. De chaotische omstandigheden in Shanghai zorgde voor onverwachte kosten
bij Ferrari. Voor het Brokkenpilotenklassement zijn de prijzen ditmaal aangepast aan de huidige kosten voor gesneuvelde onderdelen en de weergaven van de tabellen wat veranderd.
Sargeant zorgt voor nog meer kopzorgen bij Williams
Trok de Williams-renstal in Australië nog bijna de haren uit het hoofd nadat Alexander Albon in de eerste vrije training crashte, waardoor zijn FW46 helemaal kon worden afgeschreven voor het verdere weekend, in Japan was het de beurt aan teamgenoot Logan Sargeant om zijn Williams-bolide in de barrières te parkeren.
De Amerikaan ging tijdens de eerste sessie op Suzuka aan het einde van de Esses wijd, kwam naast de baan op het gras terecht en verloor de controle over het stuur. Sargeant spinde vervolgens, schoot het grind in en kwam pas tegen de barrières tot stilstand. De renstal van de Amerikaan hield haar hart vast, want Williams had nog altijd geen reservechassis tot haar beschikking. De opluchting was daarom groot toen bleek dat het chassis van de FW46 van Sargeant nog in orde was, al had de Amerikaan wel schade aan de voorvleugel, vloer, achterwielophanging en achtervleugel. Williams hoorde bij thuiskomt daarom een rekening van €600.000 op de deurmat vallen voor Sargeant. Het zijn dure weken voor de Britse renstal, die tijdens het verdere weekend nog een rekening aan de verzameling kon toevoegen.
De tekst gaat verder onder de tabel.
RB mag eerste rekening voor Ricciardo betalen, Williams blijft portemonnee trekken
De zaterdag op Suzuka bleef schadevrij voor de coureurs, maar tijdens de race was het weer een heel ander verhaal. Daniel Ricciardo en Alexander Albon kwamen elkaar namelijk tijdens de openingsronde al tegen. Tijdens de openingschaos vlak na de start van de Japanse race was Ricciardo vooral bezig met het gevecht met Lance Stroll en om de Alpine-bolides te ontwijken. De Austaliër stuurde daarom een tikkeltje naar rechts, en zag toen niet dat Albon in zijn dode hoek zat.
Ricciardo raakte het linkervoorwiel van de Britse Thai met zijn eigen rechterachterwiel en spinde vervolgens rechtdoor de baan af de barrières in. Ook voor de Williams-coureur kwam de race vroegtijdig ten einde, want ook Albon schoot de baan af en kwam vlak naast Ricciardo tot stilstand. Williams kon voor de tweede keer tijdens het weekend de portemonnee trekken, de reparatiekosten van de FW46 van Albon bedroegen in totaal €967.200, en Ricciardo zorgde voor de eerste rekening bij Red Bulls zusterteam RB, waarop een totaal van €1.128.200 stond.
De tekst gaat verder onder de tabel.
Ferrari-mannen laten crashes kwalificaties niet verpesten
Na de Grand Prix op Suzuka verhuisde het Formule 1-circus naar China, en werd er voor de eerste keer in vijf jaar op het Shanghai International Circuit geracet. Het weekend startte chaotisch met een rode vlag en onderbreking tijdens de eerste, en enige, vrije training, doordat het gras ineens in vuur en vlam stond. De coureurs zorgden echter zelf pas later in het weekend voor onderbrekingen en rode vlaggen.
Ferrari-coureur Charles Leclerc opende het bal door tijdens een kletsnatte sprintkwalificatie naast de baan terecht te komen, te spinnen en vervolgens achterstevoren tegen de barrières tot stilstand te komen. De Monegask kon echter weer wegrijden, en hield alleen een kapotte voorvleugel aan het schrikmoment over.
Carlos Sainz deed zijn teamgenoot de volgende dag na door tijdens Q2 van de kwalificatie voor de hoofdrace van de baan af te gaan. Tijdens de laatste bocht voor de finishlijn kwam de Spanjaard in het grind terecht, spinde en kwam vervolgens achterstevoren aan de andere kant van de baan tot stilstand. Ook voor Sainz was het echter geen einde oefening, en net als zijn teamgenoot een dag eerder kon de Ferrari-coureur wegkomen. Sainz moest een rondje zonder voorvleugel over het Shanghai-circuit rijden, de crash gebeurde net na de ingang van de pitstraat, maar kon na het vervangen van de neus gewoon aan Q3 meedoen.
De tekst gaat verder onder de tabel.
Chaos tijdens de eerste herstart zorgt voor shade alom
Op de zondag ging het halverwege de hoofdrace in Shanghai er net zo chaotisch aan toe als tijdens het verdere weekend, doordat Lance Stroll achter op de auto van Ricciardo botste. De Australiër hield een beschadigde vloer aan het incident over, en moest vervolgens zijn race vroegtijdig beëindigen. De acties van de Canadese Aston Martin-coureur zorgde voor meer slachtoffers, en ook McLarens Oscar Piastri liep schade aan de vloer van zijn MCL38 op. Stroll hield zelf een beschadigde voorvleugel aan het incident over.
De aanvaring tussen Stroll en Ricciardo was niet het enige incident tijdens de herstart, want ook Kevin Magnussen en Ricciardo’s teamgenoot Yuki Tsunoda kwamen elkaar tegen. De Deen tikte de VCARB01 van de Japanner van achteren aan, waardoor Tsunoda de baan af spinde. Ook de tweede RB-coureur kon daardoor zijn race niet afmaken. Het rampzalige weekend was zo compleet voor Red Bulls zusterteam. De renstal hoorde ook nog eens een rekening van €214.600 op de deurmat vallen, waardoor het team, op Ferrari na, de hoogste rekening van het Chinese Grand Prix-weekend te pakken kreeg.
De tekst gaat verder onder de tabel.
Benieuwd hoe het brokkenpiloten-kampioenschap precies werkt? Lees het op deze pagina.
Coureursstand F1-brokkenpiloten
Constructeursstand F1-brokkenpiloten
Tabel 6. De huidige stand van zaken in het Brokkenpilotenklassement bij de teams na de Grand Prix van China
Lees ook
Horner in de wolken met Verstappens resultaten: 'Hij lijkt van een andere planeet te komen'
Albers verwijst uitspraak van Doornbos naar het rijk der fabelen: 'Dat is complete onzin'
Door: Noa de Ruijter en Wim G. Vandebilt
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties