Britse commentator legt uit waardoor de wedstrijdleiding verwarring veroorzaakt: 'Dat komt daar vandaan' Formule 1
Formule 1

Britse commentator legt uit waardoor de wedstrijdleiding verwarring veroorzaakt: 'Dat komt daar vandaan'

Britse commentator legt uit waardoor de wedstrijdleiding verwarring veroorzaakt: 'Dat komt daar vandaan'

Lando Norris was verwikkeld in een gevecht met Max Verstappen om de overwinning in Qatar. Toch moest dit gevecht vroegtijdig gestaakt worden, nadat de McLaren-coureur een 10 seconden-stop-and-go-straf kreeg van de wedstrijdleiding. Deze straf kreeg hij omdat hij niet van zijn gas afging tijdens een gele vlag. Een flinke straf dus, maar was dit nou helemaal terecht? Volgens de Britse commentator Alex Jacques valt daarover te twisten. Hij denkt dat de wedstrijdleiding veel verwarring veroorzaakt met dit soort harde straffen.

Norris moest zijn straf binnen twee ronden inlossen, waardoor er een vroegtijdig einde kwam aan het gevecht tussen hem en Verstappen. Volgens Jacques werd Norris wel heel hard bestraft voor het negeren van de gele vlag. 'Dat was echt wel een hele zware straf', begint de commentator van F1TV in de F1 Nation Podcast. 'Ik vroeg in de commentatorspositie aan David Coulthard en Joylon Palmer of ze het eens waren met de straffen voor Lando Norris, Max Verstappen en Lewis Hamilton. Toen zeiden ze allebei nee, omdat ze vinden dat straffen niet proportioneel zijn', stelt Jacques.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max verstappen lando norris qatar rb20 12
Verstappen werd voor een groot gedeelte van de race achtervolgd door Lando Norris.

Jacques denkt dat dit komt doordat bepaalde situaties nu veel harder worden gestraft dan dat dit in het verleden was gebeurd. 'Mensen krijgen nu een flinke straf voor dingen die in het verleden met een waarschuwing werden afgedaan. Kijk bijvoorbeeld naar Russell die in Bakoe alleen een waarschuwing kreeg voor het missen van een gele vlag. Of toen Verstappen daar een lekke band had op het rechte stuk. Het hele veld kwam daar langs tijdens een dubbele gele vlag, maar niemand kreeg een straf.'

'Dat soort extreme verschillen in een tijdbestek van enkele jaren, dat zorgt ervoor dat er verwarring optreedt. Dat komt daar vandaan, dus dat is te veel veranderd de afgelopen jaren', vervolgt de commentator over het harde optreden van de wedstrijdleiding. De Brit kaart een moment eerder in dit jaar aan, waar de FIA ook een flinke straf uitdeelde, toen aan Fernando Alonso. 'Alonso in Melbourne kreeg ook twintig seconden, terwijl hij niet eens in contact kwam met een andere coureur. Dat was wat mij betreft gewoon slimmigheid door de auto achter hem in vuile lucht te brengen', aldus de commentator.

Norris' straf was van grote invloed

Norris moet daarom door een extra zure appel heen bijten, denkt Jacques. 'Dus de straffen waren echt flink. Dat maakt het extra zuur voor Lando, want als hij maar één tiende had ingeleverd op het rechte stuk, dan had hij geen straf gekregen van meer dan 30 seconden', verklaart de Britse verslaggever. Het feit dat Verstappen het incident meldde over de radio, was van grote invloed volgens Jacques. 'Ik betwijfel of dit bestraft was geworden als Verstappen dat niet tegen de wedstrijdleiding had gezegd', vraagt de commentator zich af.

'Toch staat hij volledig in zijn recht om dat te doen. Alle coureurs doen dat namelijk, en het gebeurt ook veel vaker dan dat er daadwerkelijk wordt uitgezonden. Echter blijft het toch iets wat we ons af kunnen vragen, maar ook zeker mee moeten nemen naar de toekomst met de nieuwe wedstrijdleider.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws