Lando Norris had het lastig tijdens de kwalificatie van Bahrein en kreeg maar liefst zes tienden om de oren van teamgenoot Oscar Piastri. Naderhand was hij erg kritisch op zichzelf, wat naar het idee van F1-analist Mark Hughes stiekem wel een beetje terecht is. De Brit liet steekjes vallen, waardoor hij niet op de eerste startrij staat, waar hij eigenlijk wel had moeten staan met zo'n auto.
'Norris gaf misschien al een aanwijzing na VT2 op vrijdag', begint Hughes in zijn analyse voor The Race. 'Ondanks dat de McLarens een grote voorsprong leken te hebben op de rest van het Formule 1-veld, bagatelliseerde hij dat, en suggereerde hij dat het verschil met Russells Mercedes mogelijk meer te maken had met verschillende motorstanden of brandstofladingen', vervolgt de Brit.
'Natuurlijk was dat deels Norris' neiging om dingen negatief te bekijken, maar er waren al aanwijzingen dat hij wat meer moeite had dan teamgenoot Piastri', stelt Hughes. Op zaterdag tijdens VT3 was dat ook te zien. Waar Piastri consistent de rondetijden eruit perste, was Norris een beetje wisselvallig en maakte hij hier en daar wat foutjes, waardoor hij niet aan de tijden van zijn teamgenoot kon tippen.
'Piastri pakte vrij overtuigend poleposition, met een comfortabele marge op Russell en vijf startplaatsen voorsprong op zijn teamgenoot en titelrivaal', vervolgt de analist. 'Het grootste deel van die tijd verloor Norris in bocht 1, waar zijn McLaren eerst onderstuurde bij het insturen en daarna in overstuur doorschoot bij het accelereren. Zonder die fout had Norris waarschijnlijk op de eerste startrij gestaan.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Norris 'geen bedreiging voor Piastri'
Hughes denkt echter dat hij zonder die fout alsnog geen bedreiging voor Piastri was geweest. Daarvoor was de Australiër te oppermachtig, en een stuk comfortabeler in de MCL39. 'Hij was dan misschien net voor Russell geëindigd', schrijft hij. 'Er spelen een aantal belangrijke factoren mee, deels technisch, deels mentaal. Naarmate de bandentemperatuur daalt in de avond, slinkt het grote voordeel dat McLaren heeft ten opzichte van Mercedes.'
Dat heeft voornamelijk met de temperatuurdaling te maken. De Mercedes presteert over het algemeen beter als het koeler wordt. 'Bovendien oogt de Mercedes consistenter en betrouwbaarder dan de grillige Ferrari en Red Bull', wijst Hughes aan. 'Kleine gridstraffen voor beide Mercedes-coureurs veranderen daar weinig aan. De McLaren gaat wel het best om met het behouden van temperatuur in de achterbanden.'
Volgens de analist kan dat op zondag een belangrijke factor zijn. 'Maar op de stijvere constructie van de 2025-Pirelli's is de McLaren minder goed dan Mercedes in het snel opwarmen van de banden aan het begin van een ronde, vooral nu Russell zijn hard out lap-techniek heeft geperfectioneerd', zegt Hughes. 'Dat zijn de technische verschillen. Over één ronde in Sakhir is de McLaren duidelijk sneller, al is het niet zo veel als vrijdag leek.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Is de MCL39 net zo lastig als de RB21?
Norris kampt ook met het probleem dat zijn rijstijl niet bij de auto past, althans, dat geeft hij sinds China aan. Piastri lijkt beter door een deur te kunnen met de McLaren-bolide. 'De McLaren van 2025 is veeleisend, meer dan die van vorig jaar', wijst Hughes aan. 'Het is makkelijk om de voorkant te overbelasten, maar als je goed het momentum meeneemt en vloeiend de bocht neemt, blijft de achterkant stabiel.'
Dat heeft Piastri uitstekend gedaan, maar daarin maakte Norris fouten. 'Norris zit er niet zo goed in en voelt zich minder zeker. McLaren had hier wat aanpassingen aan het rem- en gaspedaal meegebracht, initieel op basis van de klachten van Norris, die gevoeliger is voor overbelasting van de vooras. Als hij het goed aan elkaar rijgt, zoals in Q1, is hij even snel. Maar hij is minder consistent. In zijn laatste Q3-ronde ging hij te hard door bocht 1 terwijl de voorbanden niet op temperatuur waren.'
Daardoor kreeg hij onderstuur, ging hij te vroeg op het gas, en slingerde de auto naar buiten. Vervolgens passeerden Gasly, Antonelli, Leclerc en Russell hem allemaal. 'Hij was er helemaal kapot van, zoals ook bleek in zijn interviews na afloop. Hij was extreem kritisch op zichzelf', merkt Hughes op. 'Piastri accepteerde de pole rustig, en merkte zelfs op dat hij in bochten 1 en 13 nog wat tijd liet liggen. Maar het was genoeg, en betekende zijn tweede pole uit zijn carrière.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties