Aston Martin moest wel breken met Mercedes, wil het team ooit op eigen voet succesvol worden in de Formule 1. Dat meent Aston Martin Performance Technologies-CEO Martin Whitmarsh in gesprek met RaceFans. De Britse renstal gaat daarom vanaf 2026 in zee met Honda, dat terugkeert in de koningsklasse van de autosport.
Met het nieuwe motorreglement komt de nadruk volgens Whitmarsh te liggen op 'volledige integratie'. 'Niet alleen de fysieke integratie van onderdelen, maar ook de operationele integratie om te kunnen leveren en in een veel grotere mate te winnen. Naar mijn mening is het erg moeilijk om consequent kampioenschappen te winnen zonder een volledige werkrelatie. Daarom hebben we deze beslissing genomen en zijn we verheugd om een fantastische partner als Honda te hebben.'
Aston Martin en Mercedes delen zelfde ambitie - en dat is het probleem
Mercedes was wel een geweldige partner voor Aston Martin. 'En dat blijven ze', legt Whitmarsh uit. 'Maar zij doen mee om te winnen en wij zijn duidelijk ook hier om te winnen. Dus uiteindelijk is er enige onverenigbaarheid in die twee missies. Daarom hebben we de beslissing genomen. Ik denk dat het voor de hand liggende voorbeeld was dat we momenteel een windtunnel met hen delen en toch moeten we enorm veel geld uitgeven om onze eigen windtunnel te bouwen, die slechts een paar mijl verwijderd is van de tunnel die we nu gebruiken.'
'De aard van de Formule 1 is dat als je wil winnen, je Mercedes moet verslaan en het is buitengewoon moeilijk om een organisatie zo goed als Mercedes te verslaan als je op hen vertrouwt voor intellectuele eigendomsfaciliteiten en componenten', gaat Whitmarsh verder. 'We zijn hier om te winnen en daarom moet je de volledige integratie van faciliteiten, processen en aanpak in eigen handen hebben. Het is duidelijk dat we hier zijn om hen te verslaan en dat betekent dat we zelfredzaam moeten zijn.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties