Een nieuwe samenwerking met Fernando Alonso? Daar heeft Honda Racing Corporation-president Koji Watanabe niks op tegen, zo laat hij weten aan de Nederlandse tak van Motorsport.com. De tweevoudig wereldkampioen en de Japanse autofabrikant lagen in hun tijd bij McLaren halverwege vorig decennium vaker in de clinch om tegenvallende prestaties en betrouwbaarheid van de motor.
Nu keert Honda in 2026 terug in de Formule 1 en wel bij Aston Martin, het huidige team van Alonso. Dat hoeft voor de Japanners geen problemen op te leveren. Watanabe zegt zich niet te willen bemoeien met de rijderskeuze van Aston Martin. 'Ons standpunt blijft hetzelfde en ik denk dat de rijderskeuze volledig aan het team is, dus niet iets wat wij als motorleverancier moeten doen. We zullen dat aan het team overlaten.'
Martin Whitmarsh, Group CEO van Aston Martin Performance Technologies, voegt toe dat Alonso's aanwezigheid geen rol van betekenis speelde in de onderhandelingen met Honda. 'Ik weet zeker dat iedereen refereert aan enkele opmerkingen die ooit zijn gemaakt, waarschijnlijk in het heetst van de strijd, die voor sommigen nogal memorabel waren, denk ik. Maar ik denk dat hij begrijpt en respecteert wat Honda doet.'
Andere situatie Honda
Alonso zou nu ook wel moeten weten dat de situatie van Honda heel anders is dan tussen 2015 en 2017, toen de Spanjaard bij McLaren-Honda reed. 'Honda won in 2021 en 2022 de wereldtitel en, tenzij we ze kunnen verslaan, gaan ze dat dit jaar opnieuw doen', gaat Whitmarsh verder. 'Ze zijn een geweldige partner voor ons. En ik denk dat Fernando dat inziet. Maar 2026 ligt op dit moment waarschijnlijk buiten zijn planningshorizon.'
Tot die tijd wil Whitmarsh dat Aston Martin een winnende auto bouwt voor Alonso, want de 41-jarige kan ook zomaar met pensioen gaan voordat het nieuwe motorreglement ingaat. 'We zullen vóór 2026 gesprekken voeren met Fernando over waar zijn toekomst ligt, dat weet ik zeker. Ik hoop dat hij nog jaren rond blijft hangen en het wordt geweldig als hij net zo fit en competitief is als vandaag. Het zou dan fantastisch zijn om hem ook in 2026 in de auto te hebben.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties