Het was nog even de vraag of de tweede vrije training überhaupt verreden zou worden, maar een kwartier later dan gepland kwamen de coureurs dan toch de baan op. Aangezien de tweede sessie wordt verreden rond het tijdstip van de kwalificatie en de race zagen we dat coureurs zowel snelle ronden als longruns reden. Tijdens deze tweede vrije training liep dat zeker niet voor iedereen even lekker en werd er veel geklaagd over de boordradio. F1Maximaal zet deze boordradio's op een rijtje.
Bij de meeste teams leek het stuiteren al enigszins verholpen te zijn. Niets bleek uiteindelijk minder waar te zijn voor enkele coureurs op het Jeddah Corniche Circuit. 'Ik stuiter heel erg veel', zei Carlos Sainz tegen zijn team. Ferrari kende vooral tijdens de testdagen in Barcelona veel problemen, maar in Bahrein leek porpoising verleden tijd te zijn. Mercedes blijft maar moeite hebben met een stuiterende auto. 'Best hardcore dat stuiteren?', vroeg de ingenieur van George Russell. De coureur kon alleen maar instemmen.
Kleine problemen Hamilton en Hülkenberg
De tweede sessie in Jeddah kende niet alleen maar grote problemen. Coureur kampten ook met enkele milde problemen. Zo was Lewis Hamilton ontevreden over zijn stoeltje. 'Ik heb de reservestoel nodig, die ene die net wat hoger is.' Niet alleen het zitje van de Brit werkte niet volledig mee, ook de krachtbron kende zijn momenten. 'Het voelt alsof ik minder vermogen heb', zei de zevenvoudig wereldkampioen, maar hij kon zijn weg vervolgen.
Voor Nico Hülkenberg, die dit weekend opnieuw moet invallen voor Sebastian Vettel, liep het niet helemaal lekker met de banden en de balans van de auto. 'Het voelt niet alsof ik op de softs rijdt', zei de Duitser tegen zijn team. De softs lijken niet hun diensten te kunnen bewijzen aan de coureurs op het Jeddah Corniche Circuit. Voor Hülkenberg is dat extra vervelend, want hij rijdt immers voor het eerst op deze baan. Vandaar dat hij zich ook niet op te veel dingen wilde focussen. ‘Geen idee, ik ben bezig met rijden’, zei de rijder geagiteerd na een vraag over de balans van de auto.
Motorproblemen en de harde lessen voor Leclerc
Waar Hamilton en Hülkenberg nog milde problemen kenden, ging het wel echt mis voor Kevin Magnussen, Yuki Tsunoda en Charles Leclerc. 'Probleem met de motor', zei Magnussen over de boordradio. Het team suggereerde dat de Deen door kon rijden, maar uiteindelijk hield de motor er toch mee op. Hetzelfde gold voor de Red Bull Powertrains-motor van Tsunoda. 'Probleem, probleem!', schreeuwde de coureur in de laatste seconden van de training. Leclerc zal vooral naar zichzelf wijzen. 'Mijn auto is stuk', zei de Monegask nadat hij de muur aantikte tijdens zijn longrun. De stuurstang werd hierdoor verbogen en de Ferrari-coureur kon niet meer naar buiten.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties