We kijken terug op een gebeurtenisvolle eerste vrije training in Saoedi-Arabië. De eerste sessie van het weekend kende een korte rode vlag, veel coureurs met technische problemen en we hoorden Max Verstappen vanuit de cockpit klagen over een vreemd geurtje. F1Maximaal.nl zet de beste, grappigste en meest interessante boordradio's van de eerste vrije training te Saoedi-Arabië voor je op een rijtje.
De eerste rijder die zich meldde op de boordradio was Daniel Ricciardo. De McLaren-coureur gaf voorafgaand aan het weekend op Jeddah Corniche Circuit al aan dat hij de rembordjes aan de zijkant van het circuit onhandig gepositioneerd vond. Ze hingen laag, waardoor er een risico bestond dat een van de coureurs een van de bordjes van de zijmuur tikte. Precies dit gebeurde in VT1. Ricciardo: 'Het vijftigmeterbordje bij bocht 1 is geraakt, er ligt nu best veel troep op het circuit.'
De grote vraag was voor de Australiër natuurlijk: wie was het? Niet veel later kregen de kijkers er antwoord op, hijzelf vermoedelijk niet. Teamgenoot Lando Norris liet zich namelijk horen bij zijn team: 'Ik heb de muur geraakt in bocht 1. Ik denk dat ik hem alleen geschampt heb.' Wel verspreidde hij veel brokstukken over het circuit door het bordje van de muur te tikken.
Also read
Verstappen vraagt Red Bull om remproblemen aan te pakken: 'Ze stonden letterlijk in de fik'
Hamilton, Verstappen en Leclerc
Mercedes heeft de W13 nog steeds niet in de staat waar ze de bolide graag in willen hebben. Dit werd duidelijk uit de woorden van Lewis Hamilton, die aangaf last te hebben van porpoising: 'Ik stuiter heel erg veel.' Tot aan de allerlaatste seconden van de training stond de zevenvoudig wereldkampioen niet meer in de schijnwerpers, om aan het einde toch nog even de muur te raken: 'Ik heb de muur geschampt in bocht 1.' Hij ging dus op dezelfde plek als Norris de fout in.
Verstappen wist gedurende de hele sessie zijn bolide uit de muur te houden, maar kende wel een momentje waarin hij de controle over het stuur bijna verloor. Aan de RB18 lag het niet, vermoedde hij: 'Staat er meer wind of zoiets? Ik heb heel veel moeite (met de auto op het circuit houden, red.).' Het leek de Nederlander dus een externe factor die zijn balans verstoorde.
Charles Leclerc kende gedurende de trainingssessie problemen van andere aard. De Monegask, die de snelste tijd neerzette in de eerste vrije training van Saoedi-Arabië, reed de pitstraat in om nieuwe banden te halen, of bij te tanken, maar remde opvallend laat voor zijn pitbox. 'Sorry, ik dacht dat hij verderop zat..' Wel redde hij zijn eigen pitbox nog.
Verstappen ruikt iets vreemds
Op ongeveer twee derde van de sessie was de regerend wereldkampioen op de boordradio te horen. Verstappen poogde om een snelle rondetijd te behalen op de zachte bandencompound, maar slaagde hier maar in beperkte mate in. 'Blijf pushen om wat temperatuur in de banden te krijgen', adviseerde ingenieur Gianpiero Lambiase hem.
Niet veel later koppelde Verstappen terug naar de man aan de pitmuur: 'Ik ruik iets vreemds.. Is dit mijn auto of de auto van iemand anders?' Heel even wachtte hij in spanning op een antwoord, waarna Lambiase de zorgen wegnam van zijn coureur: 'Het is niet afkomstig van jouw auto.' Verstappen reageerde kalm toen hij het bericht kreeg: 'Oké.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties