De Grand Prix van São Paulo werd gekenmerkt door de chaos bij de start en de dominante overwinning van Max Verstappen. Lando Norris probeerde wel druk uit te oefenen op de coureur van Red Bull Racing, maar dat bleek niet voldoende te zijn om de Nederlander aan het wankelen te brengen. Bij Mercedes ging wel het één en ander mis op het Autódromo José Carlos Pace. F1Maximaal zet de meest opvallende boordradio's van de race op een rijtje.
Nog voordat de race officieel onderweg was, ging het al mis bij het team van Ferrari. Charles Leclerc stond namelijk in de muur en dat is tijdens een formatieronde redelijk ongebruikelijk. Uiteindelijk bleek dat de Monegask niet door een eigen fout de controle over zijn Ferrari-bolide verloor. 'Nee! De hydraulica is stuk gegaan', zei Leclerc over de boordradio. Even schoten alle vervelende momenten die de coureur heeft beleefd door zijn hoofd. 'Waarom heb ik zo veel pech? Waarom heb ik zo ****ing veel pech?'
Nog meer chaos bij de start
De start begon gewoon zoals gepland, maar niet iedereen kende de beste start. Lando Norris schoot uit de startblokken, maar achter de Brit ontstond voldoende chaos. Nico Hülkenberg kwam in een sandwich terecht. Kevin Magnussen en Alexander Albon vingen de hardste klappen. Verspreid over het veld ging er ook voldoende mis. Oscar Piastri moest zijn auto namelijk naar de garage rijden. 'Stop de motor, we kunnen niet doorgaan.'
Uiteindelijk hielp een keuze van de wedstrijdleiding het team van McLaren uit de brand. 'Rode vlag, we gaan de auto repareren.' Ook Daniel Ricciardo leek zijn race vroegtijdig te moeten beëindigen, aangezien zijn bolide werd geraakt door rondvliegende onderdelen. 'Ik probeerde het te ontwijken, maar ik denk dat de band mijn achtervleugel heeft geraakt.' De rode vlag bood dus ook een uitweg voor AlphaTauri. 'Bedankt dat jullie de auto hebben gerepareerd', zei een dankbare Ricciardo.
Mercedes mist tempo en harmonie
Toen de race na de herstart eenmaal echt op gang kwam, begonnen er al duidelijke gevechten te ontstaan. Norris probeerde Verstappen aan te vallen, Mercedes moest vooral naar achteren kijken en Fernando Alonso moest zijn best doen om de derde plek in handen te houden. Vooral bij Mercedes werd er veel gerekend en gepraat, aangezien het tempo er simpelweg niet was. 'Laten we samenwerken. Ik zal niet aanvallen zo vroeg in de race', was het idee van George Russell.
De samenwerking tussen beide rijders liep alleen niet vlekkeloos. 'Ik moet te hard pushen in bocht 11 en 12. Ik moet hem ofwel in halen of hij moet wat rustiger aan doen in de bochten.' Russell probeerde immers binnen DRS-afstand van Lewis Hamilton te blijven. In ronde 15 raakte hij zijn DRS-voordeel echter kwijt. 'Werken we nog steeds samen of rijden we onze eigen race? Wil je dat ik met hem ga races of moet ik de banden blijven managen?'
Pérez niet tevreden met keuze Red Bull
De onduidelijkheid bij Mercedes stond in schier contrast met de situatie bij Aston Martin. 'We volgen voorlopig plan A', werd Alonso ingefluisterd, die instemde met het idee van zijn team. De grootste bedreiging van de Spanjaard was voorlopig Sergio Pérez. De Mexicaan was echter druk bezig met het inhalen van beide Mercedes-coureurs. De andere Red Bull-coureur reed soeverein vooraan, nadat hij eerder al een inhaalpoging van Norris had afgeslagen. 'Laten we de snelheid wat verhogen, Lando', kreeg Norris te horen.
Voor de eerste ronde pitstops had Pérez het klusje bij beide Mercedessen al geklaard. Lang kon de Mexicaan niet genieten van zijn inhaalactie, aangezien Hamilton naar binnen dook en Red Bull besloot te reageren. 'Waarom hebben we hen gevolgd? We moeten onze eigen race rijden en ons geen zorgen maken om hen.' Hugh Bird gaf aan dat Pérez voldoende pace had om opnieuw een inhaalactie in te zetten en dat bleek te kloppen.
Bij Mercedes ging immers ook niet alles goed. 'Ik heb een probleem met mijn linkervoorband, hij begint naar rechts te sturen', zei Hamilton. Even later gaf de zevenvoudig wereldkampioen aan dat zijn banden het langzaam begaven. 'Ik weet niet of het winderiger is geworden, maar de auto voelt zo slecht aan', vertelde Hamilton vervolgens aan zijn team. Daar kreeg de Brit geen reactie op, maar hij mocht wel meer gaan leunen op de banden. 'Daar ben ik al vijf ronden mee bezig', was de reactie vanuit de cockpit.
Lees ook
NB | 'Red Bull lijkt haar uiterste best te doen om de zwakke schakel in het team te behouden'
Hamilton heeft geen positieve blik meer op de toekomst: 'Red Bull staat zo ver vooraan'
Prestatie Mercedes en Red Bull in schier contrast met elkaar
Het ging van kwaad tot erger bij de Duitse renstal. De race pace van Mercedes was dusdanig slecht dat meerdere coureur voorbij schoten aan Hamilton en Russell. 'Ik zit in zijn DRS, maar ik kan hem alsnog niet bijhouden', zei Hamilton na de inhaalactie van Pierre Gasly. Voor Russell werd een pijnlijke race alsmaar pijnlijker. 'We moeten stoppen', was het bericht dat de jonge Brit te horen kreeg. De olie in zijn auto werd te heet, waardoor een plofmotor om de hoek keek.
Voor Verstappen werd het uiteindelijk een redelijk onbedreigde overwinning. Met een voorsprong van ruim acht seconden kwam de Nederlander over de streep. Dat betekende opnieuw een recordzege voor de drievoudig wereldkampioen. 'Max, ik moet je een geheimpje vertellen. Als ik goed heb gerekend heb je nu ook een record van Ascari gebroken, een record uit 1952. Het hoogste percentage overwinningen in één seizoen ooit.' Verstappen reageerde: 'Ik doe dat niet alleen, dat doen we met zijn allen.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties