Ook in Mexico herhaalde de welbekende gang van zaken zich: Max Verstappen ging er met de overwinning vandoor en was de concurrentie te slim én te snel af. De beide Ferrari-coureurs begonnen met een hoopvol strijdplan aan de race, maar uiteindelijk mocht het niet baten. Ondanks dat de wederom dominante Verstappen ook de uitslag van deze race al in ronde één bevestigde, ontstond er toch een hoop chaos tijdens de 71 verreden ronden. Ook over de boordradio klonk een hoop gemekker, en F1Maximaal zet de leukste berichten op een rijtje.
De race begon al meteen met een klapper, in de letterlijke zin van het woord. Sergio Pérez begon al te overmoedig aan de race en stuurde daardoor gevaarlijk snel in toen het veld bocht een bereikte. De Mexicaan kon een streep door zijn eigen race zetten, terwijl Charles Leclerc tot grote opluchting zonder onherstelbare schade zijn weg kon vervolgen. Voor Pérez zat het juist tegen, want het onvermijdelijke bericht kwam al snel over de radio: 'Box, box, Checo.'
De Mexicaan keerde daarna niet meer terug op de baan en werd daarmee de eerste uitvaller van de knotsgekke race, maar Leclerc zat tegelijkertijd in spanning af te wachten op het bericht van zijn team. Zijn ingenieur kwam al snel met de verlossende woorden: 'We hebben wat schade aan de voorvleugel, maar we blijven rijden. Het is niks ernstigs.' De Monegask wist dus met de schrik weg te komen na een incident wat hem mogelijk zijn race had kunnen kosten.
Bandenslijtage toont geen genade voor coureurs
Voorafgaand aan de race werd er hier en daar al gespeculeerd over de bandenslijtage in Mexico, want naar verwachting zouden de temperaturen mogelijk een grote rol gaan spelen. Zo gezegd, zo gedaan: na ongeveer tien ronden kwamen de klachten over de boordradio al binnen, ook bij Max Verstappen. 'De banden geven het echt op, man! Ik kan er niet veel aan doen!' Niet veel later werd de Nederlander toch naar binnen gehaald om het probleem te verhelpen, maar ingenieur Gianpiero Lambiase stuurde Verstappen met een belangrijke boodschap terug de baan op: 'Wees de eerste ronden voorzichtig met de banden, Max.'
Ook bij het team van Ferrari speelden strategische keuzes een grote rol, en het gekibbel over de boordradio maakte al snel duidelijk dat de coureurs een stem kregen in het moment van de pitstop. Zo benadrukte de ingenieur van Carlos Sainz het volgende: 'We denken nog steeds dat één pitstop de beste keuze zal zijn voor ons.' Uiteindelijk bleek dat het team het bij het rechte eind had, en met wat geluk pakte die strategie ook goed uit. Leclerc kreeg daarentegen een ander soort vraag van zijn ingenieur: 'Hoeveel ronden denk je nog te kunnen rijden met deze snelheid?' De Monegask klonk positief en benadrukte nog wel even zo door te kunnen gaan.
Crash Magnussen zorgt voor hectiek
De helft van de race naderde inmiddels op een rap tempo, tot de crash van Kevin Magnussen de boel nog maar eens opschudde. De achterwielophanging van de Haas-bolide brak af, waardoor de Deen met een harde klap in de muur belandde. Er kwam zelfs vuur bij kijken, en dus besloot de raceleiding alles stil te leggen met een Safety Car en later zelfs een rode vlag. Valtteri Bottas zag het vanaf de eerste rang gebeuren, en maakte meteen de balans op: 'Een auto crashte net vlak voor mijn neus, dat wordt sowieso een Safety Car!' Ook Lewis Hamilton vroeg bezorgd of alles oké was, en gelukkig kwam zijn ingenieur met het verlossende nieuws: 'Ja, hij is inmiddels uitgestapt.'
Na een ronde achter de Safety Car kondigde de raceleiding de rode vlag aan, en dus werden alle coureurs terug richting de pitstraat gebracht. Verstappen begreep echter maar weinig van de keuze voor een rode vlag en liet dat ook duidelijk merken over de boordradio: 'Een rode vlag? Waarom? Ik zag alleen maar een beetje vuur.' Naar alle waarschijnlijkheid had de Nederlander bij het passeren de schade aan de omheining gemist, maar de rode vlag was wel degelijk nodig om alles rustig recht te trekken.
Staande start gooit voor velen roet in het eten
De raceleiding besloot, toen de opruimwerkzaamheden afgerond waren, om voor een staande herstart te gaan. Niet iedereen kon die keuze echter begrijpen, en ook Leclerc had er zo zijn twijfels over. 'Een staande start op harde banden gaat echt hectisch worden!' Toch reden de coureurs weer richting de startopstelling, en dit keer kwam iedereen er gelukkig zonder kleerscheuren vanaf. Toch bleek dat de coureurs op den duur een hoop verloren waren tijdens de rode vlag, en vooral de banden leken het ineens een stuk zwaarder te hebben.
Hamilton was vooral ontevreden met de banden die hij onder zijn auto had liggen, en de zevenvoudig wereldkampioen had zo zijn twijfels bij de kwaliteit van de medium-banden. 'Houd je hoofd erbij,' klonk het over de boordradio. 'Ja, dat probeer ik! Maar het wordt een lastige situatie zo.,' gaf Hamilton toe. Niet veel later nam de paniek bij de Brit nog verder toe toen hij de banden ronde voor ronde verder af voelde slijten. 'Ik moet echt nog heel ver op deze banden!' Zijn team gaf echter niet toe, en probeerde hem voor de zoveelste keer gerust te stellen. 'We hebben nog allerlei kansen hier, vriend.'
Gemoederen lopen hoog op richting einde van de race
Niemand leek zich gewonnen te geven tijdens de race, en dat zorgde in meerdere gevallen dan ook voor gedurfde acties en heftige gevechten. Zo kwamen Yuki Tsunoda en Oscar Piastri elkaar tegen richting het einde van de race. Tsunoda wilde de rookie maar wat graag voorbij, maar Piastri gaf zich niet zomaar gewonnen. Uiteindelijk ontstond er contact tussen de beide heren, waardoor Tsunoda ver naar achteren viel en de kans op punten aan zich voorbij zag schieten. Dat zorgde logischerwijs voor frustratie bij de Japanner, en over de boordradio werd ook wel duidelijk dat zijn humeur er steeds verder op achteruit ging. 'Ik hoef even geen informatie, ik wil even helemaal niks!' schreeuwde hij over de boordradio toen zijn ingenieur hem een hart onder de riem wilde steken,
Bij het team van McLaren probeerden ze er tussendoor alles aan te doen om een zo goed mogelijk resultaat mee naar huis te kunnen nemen, en ze leken dan ook goed op weg gaandeweg de race. Lando Norris was vanaf de achterhoede opgeklommen naar de top tien, en kwam richting het einde van de race op de staart van teamgenoot Piastri terecht. De Brit was echter sneller, en dus volgden de teamorders al snel: 'Als je snelheid zo blijft moet je Lando voorbij laten, of je moet ergens nog een halve seconde kunnen vinden.' Piastri bleef realistisch en gaf toe dat niet te kunnen, en dus wisselden de beide heren van positie.
Norris kon vervolgens op jacht naar Russell, die niet al te ver voor hem toch wat af leek te zwakken. Toch waarschuwde de ingenieur van Norris hem voor het mogelijke gevecht, want Russell is niet altijd even makkelijk om in te halen. 'We weten van Russell dat het vaak alles of niets is voor hem, dus blijf geduldig.' Uiteindelijk kon de McLaren-coureur Russell voorbij, en na een uitstekende inhaalrace kon de Brit met een vijfde positie richting Brazilië. Een stuk verder naar voren kwam Verstappen echter voor de zoveelste keer dit seizoen als winnaar over de streep, en dat kon men over de boordradio maar al te goed horen: 'Een nieuwe dag én een nieuwe overwinning, vriend! En ook nog eens een nieuw record!'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties