Max Verstappen had een duidelijk doel voor de Grand Prix van Las Vegas: vóór Lando Norris eindigen. Hij nam niet te veel risico's en eindigde op een veilige vijfde plaats. Met Norris op de zesde plaats was dat genoeg voor het wereldkampioenschap. Naast deze strijd gebeurde er nog meer op de baan. Hier wat van de leukste boordradio's.
De race startte voorin vrij rustig. Achterin was het wel spannend. Er was een flinke strijd gaande tussen Kevin Magnussen en Liam Lawson. Magnussen was het niet eens met de manier waarop Lawson aan het racen was, en dat liet hij ook weten via de boordradio: 'Lawson bewoog toen ik slipstream had. Hij was duidelijk op mij aan het reageren.' Hij had dus graag een straf gezien voor de Nieuw-Zeelander, maar de wedstrijdleiding was het hier niet mee eens.
Eerste pitstops
Eerder dan verwacht kwamen de eerste pitstops. In ronde 10 werd Charles Leclerc door zijn team naar binnen geroepen, en meer coureurs volgde. Lewis Hamilton was alleen niet heel blij met deze pitstop. Hij zei daarom tegen zijn team: 'What the hell, man? Hoeveel plaatsen zijn we zojuist verloren?!' Het team bleef gelukkig rustig en gaf uitleg: 'We hadden nog vijf plaatsen verloren als we buiten waren gebleven.' Uiteindelijk heeft Hamilton ook goed kunnen profiteren van deze strategie, want hij is uiteindelijk als tweede gefinisht.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Uitvallers
Vlak na deze eerste pitstops ontstonden er problemen voor Pierre Gasly. Gasly startte de race als derde en hoopte dus goede punten te kunnen scoren voor het team. Helaas mocht het niet zo zijn. 'No power, no power!' zei de Fransman met paniek in zijn stem. Het team vertelde hem dat ze geen problemen zagen op de data: 'Alles ziet er aan onze kant oké uit. We raakten de limiter.' Het team ging er dus vanuit dat Gasly op een verkeerde knop had gedrukt, waardoor hij niet sneller kon. Gasly was duidelijk niet tevreden met dit antwoord: 'I have no power!' Niet veel later plofte zijn motor en was zijn race ten einde. Tien rondes later viel ook Albon uit. Zijn team gaf aan: 'We hebben een probleem. Onze race is voorbij.'
Strategist Sainz
Het was van tevoren niet duidelijk wat de beste strategie ging zijn voor deze race: één pitstop of twee pitstops. Vandaar dat Sainz in ronde 19 aan zijn team vroeg of het plan was veranderd: 'Laat me zo snel mogelijk weten of we voor plan C gaan, want dat verandert alles.' Hij had op dat moment al een stop gemaakt en wilde dus graag weten of hij banden moesten sparen of dat er nog een stop aankwam. Het team gaf aan daar twee rondes over na te moeten denken en de engineer kwam toen bij Sainz terug: 'We gaan nu voor plan A, tenzij de banden gaan slijten.'
De tekst gaat onder de afbeelding verder.
Vanaf ronde 26 werd pas echt duidelijk dat Sainz het liefst een tweede stop wilde maken. 'Laten we van deze banden afgaan', zei de Spanjaard tegen het team. Toen Ferrari niet luisterde, zei hij in de volgende ronde: 'Haal me naar binnen, jongens.' Uiteindelijk werd Sainz naar binnen geroepen, maar dit ging opnieuw niet volgens plan. Toen hij bijna de pitstraat was ingereden, riep het team dat hij toch maar buiten moest blijven. Hij reed daardoor over de witte lijn van de ingang van de pitstraat. 'Wat gebeurde er?' vroeg Sainz daarom verbaasd. 'We stonden niet klaar', was de uitleg van het team. Sainz was duidelijk niet blij met zijn team en liet dit ook merken: 'Word wakker, jongens! Kom op!' Gelukkig voor Sainz heeft de wedstrijdleiding niet naar het incident gekeken.
Goed weekend voor Mercedes
Mercedes was in de vrije trainingen al meteen snel. Lewis Hamilton stond op P1 voor zowel de eerste als tweede vrije training, en teamgenoot George Russell reed de snelste tijd in de derde vrije training. Tijdens de kwalificatie wist Russell pole te pakken, Hamilton moest het helaas doen met de tiende tijd. Gelukkig had het team van Mercedes ook genoeg snelheid in de auto tijdens de race en konden ze goed omgaan met hun banden. Hamilton was wel onder de indruk van zijn tegenstanders. 'Man, die jongens zijn snel op het rechte stuk', zei hij over Charles Leclerc in de Ferrari.
De tekst gaat onder de afbeelding verder.
Uiteindelijk wist Russell de Grand Prix van Las Vegas te winnen en stond Hamilton op de tweede plaats van het podium. Russell liet dan ook al aan het team weten wat zijn plannen zijn voor vanavond. 'Oh mijn god, dit voelt goed. We gaan uit vanavond, jongens! We gaan uit!' zei Russell blij over de radio. Alleen waar ze precies uitgaan, dat moest nog even afgesproken worden. 'George, we gaan vanavond wat drinken in Los Angeles', zei teambaas Toto Wolff over de radio. Echter, Russell had andere plannen: 'Toto, ik blijf in Vegas.' Wolff besloot zich daarom maar aan de racewinnaar aan te passen. 'Oké, ik denk dat ik dan ook maar in Vegas moet blijven.' Hamilton gaf over de radio niet aan of hij mee ging feesten. Wel heeft hij zijn team bedankt: 'Fantastische prestatie dit weekend. Jullie verdienen het!'
Wereldkampioen Verstappen
Max Verstappen had deze race maar één doel: wereldkampioen worden. Hij hoefde daarvoor de race niet te winnen, zolang hij maar voor Norris zou eindigen. Verstappen reed derde toen Hamilton met veel snelheid naar hem toe reed. Gianpiero Lambiase, de engineer van Verstappen, zei daarom tegen Verstappen: 'Max, verlies ons doel niet uit het oog.' Verstappen begreep de boodschap: 'Ja. Ik rijd mijn eigen race.' Hamilton heeft Verstappen daarom zonder al te veel moeite in kunnen halen. Toen tien rondes later de Ferrari's aankwamen, vroeg Verstappen aan het team wat de beste strategie was: 'Wil je dat ik ze probeer achter me te houden of wat?' Het team raadde hem aan om dit wel te doen, maar Verstappen was slim en nam geen risico's. Het koste hem uiteindelijk nog twee plaatsen, maar hij wist dat zijn vijfde plek genoeg zou zijn aangezien Norris zesde lag.
De tekst gaat onder de afbeelding verder.
Na de finishvlag was het officieel: Max Verstappen is de wereldkampioen van 2024. Lambiase feliciteerde Verstappen dan ook meteen na de race. 'En dat is vier op een rij, Max', zei de engineer. 'Gefeliciteerd.' Ook teambaas Christian Horner wilde zijn coureur feliciteren: 'Max Verstappen, je bent viervoudig wereldkampioen. Een fenomenale prestatie. Je kunt trots zijn op jezelf.' Verstappen was zelf ook erg blij met zijn vierde titel. 'Oh mijn god, man. Wat een seizoen', zei de Nederlander. 'Vier keer! Bedankt jongens! Bedankt allemaal. Het was iets lastiger dan vorig jaar, maar we hebben ons er doorheen geslagen en alles gegeven. Heel erg bedankt!' Hij voegde hier later nog aan toe: 'Ik had nooit gedacht dat dit mogelijk was, maar dankzij jullie is het dat. Nogmaals bedankt.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties