Boordradio's GP Hongarije | Lambiase slaat met de vuist op tafel: 'Dat is kinderachtig, Max' Formule 1
Formule 1

Boordradio's GP Hongarije | Lambiase slaat met de vuist op tafel: 'Dat is kinderachtig, Max'

Boordradio's GP Hongarije | Lambiase slaat met de vuist op tafel: 'Dat is kinderachtig, Max'

Tijdens de Grand Prix van Hongarije vonden veel verhitte gesprekken plaats op de boordradio. Daarin speelde McLaren en Red Bull Racing een hoofdrol, maar een aantal andere teams en coureurs hadden ook nog wat te melden over de boordradio. Zoals altijd zet F1Maximaal.nl de boordradio's voor je op een rijtje en focussen we ditmaal ook op Max Verstappen en Lando Norris.

Verstappen begon enigszins gefrustreerd al aan de Grand Prix op de Hungaroring omdat hij na zaterdag niet tevreden was. De upgrades op de RB20 sloegen naar zijn idee niet goed genoeg aan, en Red Bull moest met nog meer komen als ze niet ingehaald wilden worden door McLaren. Vanaf P3 mocht hij de race aanvangen. Aangezien Norris zijn start verpestte, zag de Nederlander een kans om buitenom te gaan. Daarbij kwam hij naast de baan terecht. Hij sloot weer aan op P2, en daar was Norris het niet mee eens. 'Max moet me die positie teruggeven', was de Brit van mening.

'Hij koos voor de buitenkant, dus hij wist dat hij eraf zou gaan', ging Norris verder. Het incident lag kort daarna al bij de stewards. 'Ik werd van de baan geduwd, want ik zat ervoor bij de apex', luidde het antwoord van Verstappen. 'Hij opende gewoon zijn stuur en toen duwde hij me ernaast.' Aan de pitmuur van Red Bull Racing werd bekeken wat ze het beste konden doen. 'Hij zat er alleen voor omdat hij laat remde, maar hij ging duidelijk voor de buitenkant', zei Norris daarna. Het leek Gianpiero Lambiase beter als Verstappen de plek teruggaf, zodat ze een straf zouden voorkomen.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

grid start gphongarije
Verstappen wilde buitenom gaan in de eerste bocht, maar moest de plek teruggeven.

'Het incident is under investigation. We raden je aan om Norris te laten gaan', zei de ingenieur. 'Oké, dus je kan gewoon mensen van de baan rijden? Zeg maar tegen de FIA dat we dan zo gaan racen de hele race', reageerde Verstappen verhit. Hij deed uiteindelijk wel wat Lambiase van hem verzocht. Norris kon hem passeren en zijn race voortzetten op P2. Verstappen zat nog een tijdje in de DRS van de Brit, maar besloot af te haken om zijn banden te sparen. Daarnaast leek het erop dat hij de pace van de McLarens niet bij kon benen.

Verstappen ergert zich groen en geel aan de RB20

Hoewel Norris niet ver achter Oscar Piastri lag, die de leiding in de eerste ronde pakte, geloofde zijn ingenieur dat zijn race met Verstappen was. 'Het gat is nu 2,9, maar probeer het groter te maken. We willen honderd procent pace, alsjeblieft', zei de McLaren-engineer. Verstappen deed zijn best om Norris niet uit het oog te verliezen, maar de RB20 wilde niet meewerken. 'Ik kan niet remmen, ik kan niet sturen. Ik kan hier echt helemaal niks mee', zei de Nederlander. Hij had Lewis Hamilton achter zich op nieuwe harde banden, en de pace van de recordkampioen was behoorlijk goed.

Daar dacht hij zelf echter anders over. 'Deze band heeft absoluut minder grip', zei Hamilton. Doordat andere teams al waren gestopt, kon Ferrari evalueren wat de beste opties waren. 'Denk na over plan C', verzocht Charles Leclerc aan zijn team. Verstappen worstelde nog steeds met de auto. 'Ik heb echt een brake bias van minus vijf, en dit ding stuurt gewoon niet in, verdomme. Het is ongelooflijk', zei Verstappen, die duidelijk steeds meer gefrustreerd raakte. Norris zat inmiddels een aantal seconden voor hem, en was uit het zicht verdwenen.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Boordradio's GP Hongarije | Lambiase slaat met de vuist op tafel: 'Dat is kinderachtig, Max'
Norris verdween al snel uit het zicht van Verstappen, die begon te koken onder zijn helm.

'Probeer modus negen, Max', verzocht Lambiase. 'Waarom negen? Het is best indrukwekkend hoe we ons hebben laten undercutten en mijn race compleet verpest hebben', sneerde de Nederlander terug. Verstappen ging vervolgens naar binnen om de harde band op te halen, waarop de pace erg goed was. Het leek erop dat zijn race nog wel te redden was. Na Verstappens verhitte opmerkingen verplaatste de aandacht van de regie naar de boordradio van McLaren. Norris kreeg het verzoek om binnen te komen, maar aangezien de undercut erg sterk was, zou hij later in de race voor Piastri terechtkomen.

McLaren op de knieën voor Norris: 'Maak dit niet ongemakkelijk, alsjeblieft'

Piastri reed nog twee ronden langer buiten. 'Lando is naar binnen gegaan om Hamilton te coveren, we zullen die situatie managen. Maximale pace nu, graag', zei de ingenieur van Piastri. De Australiër werd niet veel later dan ook naar binnen geroepen voor een stop, maar kwam verder achter Norris terecht dan verwacht. 'Als we bij Lando aankomen dan gaan we van positie wisselen, maar nu niet, want daarmee verliest hij veel tijd', vertelde McLaren aan Piastri. 'We willen de volgorde herstellen, dus je moet Oscar erlangs laten', klonk het in de oren van Norris.

Norris was niet echt van plan om de leiding op te geven en aan zijn teamgenoot te geven. McLaren probeerde Norris langzamer te laten rijden door aan te geven dat hij zijn banden moet sparen. 'Je moet afremmen om je banden overeind te houden tot het einde van de race', verzocht Will Joseph, de ingenieur van Norris. Hij gaf geen gehoor, dus herhaalde McLaren het bericht. 'Lando, radio check, please', zei de ingenieur nadat Norris nog niet antwoordde. 'Alles is luid en duidelijk, hoor', reageerde Norris cynisch, die alsnog niet langzamer ging rijden.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

lando norris pole kwalificatie hongarije
Norris was op zaterdag nog subliem en wilde winnen, maar moest Piastri erlangs laten.

'Oscar zit 3,5 seconden achter je. Ik weet zeker dat je het juiste zal doen', zei Joseph. 'Je moet echt meer van je banden sparen, we willen Oscar erlangs laten', drong hij aan. 'Maar dan had je hem eerst moeten laten stoppen, of niet?' zei Norris. 'Dat maakt niet uit', zei de pitmuur. 'Ik bedoel, het maakt wel uit, voor mij misschien.' Daar was de discussie niet afgelopen. 'Er is geen bedreiging achter ons. Als er nu een safetycar komt, wordt het heel ongemakkelijk. Doe het nu, alsjeblieft', smeekte de ingenieur. 'Er zijn nog vijf ronden te gaan. Je wint een kampioenschap niet alleen, maar met een team, je hebt Oscar nodig.'

Lambiase moet het ontgelden: 'Dat is kinderachtig, Max'

Norris besloot uiteindelijk wel zijn teamgenoot erlangs te laten, maar wilde er niets over horen op de boordradio. 'Zeg maar niets', zei de Brit. Terwijl McLaren op de koers van een één-twee lag, kwam de stoom uit de oren van Verstappen. Hij was een paar ronden terug op een nieuwe band gezet en was daarmee erg rap, maar hij was het niet met de strategie van Red Bull eens. Hij wilde zo snel mogelijk inhaalacties maken om op het podium terecht te komen. 'Dat was niet echt vriendelijk voor de banden', oordeelde Lambiase. 'Nee, maat. Nu moet je me niet die bullshit geven. Jullie hebben me deze shit-strategie gegeven, oké? Ik probeer de boel nu te redden.'

Verstappen was dan ook driftig op weg om Hamilton te pakken te krijgen. Even leek hij een inhaalactie gedaan te krijgen in de tweede bocht, maar Verstappen ging wijd. 'Moet je geen autobreedte ruimte laten?' zei Verstappen. 'We denken dat je achter hem zat bij de apex, Max', antwoordde Lambiase kalmpjes. 'Whatever, man', zuchtte de Nederlander. Een ronde later probeerde hij het nog een keer, maar toen ging het mis. Hij schoot rechtdoor en over de voorband van Hamilton. 'Hij bewoog onder het remmen!' zei Verstappen. 'Ik ga niet in gevecht op de boordradio met andere teams. We laten de stewards hun ding doen. Het is kinderachtig over de boordradio, Max. Ronduit kinderachtig.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

verstappen max redbullracing spanje 2024 race gianpiero lambiase
Het ging hard tegen hard op de boordradio bij Red Bull.

Piastri wint de race, Norris reageert volwassen

Piastri kwam uiteindelijk als eerste over de streep. Het was een waar McLaren-feestje in Hongarije. 'Sorry dat ik de switch een beetje lastiger maakte, jongens. Maar dit was een heel goed weekend. Bedankt iedereen', zei de Australiër op de boordradio. 'Goed gedaan, Oscar', kreeg hij te horen. 'Goed gedaan, team. Dit hebben we verdiend', zei Norris, die verder niets zei over het fiasco van de laatste paar ronden.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws