Boordradio's GP Australië | Verstappen eist duidelijkheid: 'We moeten nu een beslissing maken' Formule 1
Formule 1

Boordradio's GP Australië | Verstappen eist duidelijkheid: 'We moeten nu een beslissing maken'

Boordradio's GP Australië | Verstappen eist duidelijkheid: 'We moeten nu een beslissing maken'

De eerste race van het nieuwe Formule 1-seizoen was direct een zeer chaotische. Meerdere rookies zagen hun debuut als fulltime coureur in mineur eindigen, evenals de twee Spaanse coureurs. Vanwege de regen werd er veel over het weer gecommuniceerd over de radio, maar er waren ook andere opmerkelijke boordradio's, zoals de 'disaster class' in communicatie van Ferrari. F1Maximaal.nl zet de leukste boordradio's van de Grand Prix van Australië 2025 voor je op een rij.

Het eerste radiobericht van de Grand Prix was, niet geheel verrassend gezien de omstandigheden, een weerbericht. 'Over zeven minuten verwachten we klasse 1 regen. Het duurt vijf minuten. Er zit dan een gat van een minuut. Dan nog een keer tien minuten van klasse 1 regen', was de informatie die Charles Leclerc doorkreeg.

De race was voor Isack Hadjar al afgelopen voordat hij begonnen was. De Fransman belandde tijdens de formatieronde in de muur. Jack Doohan zag zijn race tijdens ronde één ten einde komen en Carlos Sainz redde het tot ronde twee. 'Ik ben oké', meldde Doohan, die zijn thuisrace niet uit kon rijden.

'Ik voelde een enorme torque surge', deelde Sainz direct al zijn vermoedens van de oorzaak van zijn crash. Peter Bonnington waarschuwt Andrea Kimi Antonelli meteen. 'Op de replay lijkt het alsof Doohan het kwijtraakte op het rechte stuk enkel door een wiel op de witte lijnen. Kijk uit voor de lijnen', aldus 'Bono'. Antonelli had het zelf al gemerkt. 'Ja, ik deed al bijna hetzelfde. Dus ja, ze zijn behoorlijk glad', zei de rookie.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

andrea kimi antonelli mercedes zondag race melbourne 2025
Antonelli kreeg direct heel wat voor de kiezen in Australië.

Regen houdt niet op

Will Joseph, de ingenieur van Norris, kon ondertussen solliciteren naar een functie als weerman. De Brit hield Norris elke ronde up-to-date met de weersvoorspellingen. Na de chaotische start zou het iets minder gaan regenen. Het duurde immers even voordat de gestrande auto's van de baan werden gehaald. Ondertussen reed de safetycar vooraan.

'Over zes ronden komt er mogelijk één ronde klasse 1 regen. Het algemene risico op regen neemt toe', kreeg Norris weer een weerbericht. 'Je kunt K1 gebruiken wanneer je dichtbij bent', raadde de engineer van Hamilton aan. 'Laat mij maar, alsjeblieft', antwoordde de Brit beleefd. 'K1 beschikbaar', klonk het wederom. 'Ja, ik weet het. Laat het maar aan mij, alsjeblieft', benadrukte Hamilton nogmaals.

Verstappen moet volhouden

Waar Hamilton zijn ingenieur verzocht om zich even stil te houden, zocht Verstappen Gianpiero Lambiase op om de strategie te bespreken. Na de safetycar voor de crashes van Sainz en Doohan was het een tijdje rustig op de baan, afgezien van de omstandigheden die van nat naar droog en weer naar nat gingen.

'Als er regen komt, moeten we zo snel mogelijk pitten voor nieuwe inters', zei Verstappen op de boordradio. 'Max, denk eraan: we zouden op dit moment posities verliezen als we dat doen', zei Lambiase, stating the obvious. Verstappen was alweer ingehaald door Piastri en lag in niemandsland op P3.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max verstappen rb21 red bull racing australie 2025 122
Verstappen moest zien te overleven op zijn versleten intermediates.

Lambiase wilde dat hij nog even doorreed en de race, en het weer, af zou wachten. 'Max, we verwachten dat het weer weer opklaart over tien minuten. Kan je het nog zo lang volhouden?' Verstappen kon dat, hij bleef namelijk buiten en kon profiteren van een pitstop onder de safetycar, die weer de baan opkwam vanwege de crash van Fernando Alonso

Intens duel bij McLaren

Norris moest voorafgaand aan de safetycar niet alleen rekening houden met de regen en de strategie, maar ook met zijn teamgenoot. Piastri kwam erg snel dichtbij nadat hij Verstappen in had gehaald. 'Als er een safetycar komt, dan blijf je buiten op deze set. Als het meer regent, dan moeten we wisselen', zei Joseph.

'Als het regent ja, als het zo blijft, is het prima', antwoordde Norris, die Piastri groter zag worden in zijn spiegels. 'De regen stopt over drie rondes', meldde de weerdienst van McLaren. Piastri kwam op dat moment zelfs in de DRS van Norris, die werd gered door teamorders. 'We houden positie, we gaan over naar droog weer. We moeten langs de achterblijvers, kreeg Piastri te horen.

'Oké, maar ik ben sneller', protesteerde Piastri, die graag aan kop wilde rijden tijdens zijn thuisrace. Hij zakte iets af, en reed weer buiten de DRS van Norris. Na wat intern gebakkelei besloot McLaren toch toe te staan dat de coureurs met elkaar mochten racen. 'Oscar, we zijn vrij om te racen. Je kent de regels.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Boordradio's GP Australië | Verstappen eist duidelijkheid: 'We moeten nu een beslissing maken'
Piastri ging later in de race voorbij aan Verstappen nadat de Nederlander een foutje maakte.

Tegeltjeswijsheid van Leclercs ingenieur

Na de crash van Alonso kwam de safetycar op de baan, wat kort voor opschudding zorgde. Niet veel later begon het harder te regenen. 'Is er een lek?' vroeg Leclerc. 'Een lek van wat?' vroeg zijn ingenieur. 'Mijn zitje is vol met water. Als in, echt vol met water', legde de Monegask uit, die duidelijk zijn zwembroek was vergeten. 'Het is vast het water', zei de Ferrari-ingenieur.

Leclerc zag de humor er wel van in: 'Dat voegen we toe aan de words of wisdom', zei hij. Aan de andere kant van de garage viel er weinig te lachen. Hamilton raakte ondertussen licht gefrustreerd door zijn nieuwe ingenieur. 'Laat het, laat me maar met die DRS, het is geen probleem', zei hij, nadat hij ongevraagd weer wat tips kreeg van Riccardo Adami.

De tekst gaat verder onder het X-bericht.

'Probeer de K1 vast te houden, gewoon om te oefenen. Ik weet dat het lastig is', drong Adami aan. 'Ik ben niet dichtbij genoeg', antwoordde Hamilton, die aasde op de positie van Alexander Albon, maar er niet voorbij wist te komen. 'Als ik dichtbij genoeg ben, doe ik het wel', verzekerde hij de pitmuur van Ferrari.

Droomstart voor McLaren

Eerder in de race leek Norris' ingenieur wel geschikt te zijn voor een baan bij een weerstation, maar hij scoorde geen punten met de volgende opmerking: 'We krijgen straks een class 3 rain, class 2 to 3', zei Joseph. 'Weet je dat zeker? Dat is niet ideaal namelijk', zei Norris. 'Gezien wat er tot nu toe is gebeurd in Melbourne, ben ik niet zeker.'

Daar had Norris natuurlijk niet veel aan, want het betekende dat hij gewoon moest wachten. Bij Red Bull dwong Verstappen een beslissing af, hij had geen zin om onzeker rond te rijden. Hij kreeg eerst het bericht dat hij buiten moest blijven, maar het werd toch wel erg nat. 'Het lijkt erop dat er meer regen aankomt, we moeten een beslissing maken.'

Verstappen ging twee ronden later naar binnen dan Norris, en greep uiteindelijk nipt naast de zege. De Brit kwam als eerste over de streep. 'Oef, wat een race!' zei hij. 'Goed gehandeld', loofde Norris zijn team. 'Op de seconde. Een seconde later en het was gedaan. Dit is een goede manier om het jaar te beginnen!'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws