Lance Stroll werd onevenredig bestraft voor het incident met Daniel Ricciardo, zo luidt het oordeel van zijn teambaas Mike Krack. Volgens de teambaas kwam de Canadees tegen de achterkant van de RB-bolide aan vanwege een kettingbotsing, en is het niet de eerste keer in de Formule 1 dat zoiets gebeurt. Ook Stroll bestempelt de aanvaring als enkel een 'stom incident'.
Het was het incident waardoor voor de tweede keer in een korte tijd de safety car de baan opkwam: de botsing tussen Lance Stroll en Daniel Ricciardo. De Aston Martin-coureur reed tijdens de eerste herstart op de achterkant van de Australiër, een incident wat Ricciardo's race in duigen deed vallen en waarvoor Stroll later een tien seconden-tijdstraf kreeg.
Aston Martin-teambaas Krack vond dat de stewards te snel de straf aan zijn coureur hadden uitgedeeld. 'Een heel, heel snel oordeel vandaag zonder het echt te begrijpen. Ik vond het erg, erg snel en een erg hard en snelle beslissing', zei Krack toen Motorsport.com hem vroeg naar de tijdstraf. 'Ik denk dat het uiteindelijk een kettingbotsing was. Je zag Fernando (Alonso, red.) blokkeren en een andere auto erachter en ik denk dat iedereen een beetje klem zat.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Krack vindt het daarom oneerlijk dat uitgerekend zijn coureur ervoor bestraft werd. 'Ik had graag gezien dat hier iets gedetailleerder naar werd gekeken. We hebben geprobeerd om het te bespreken, maar het oordeel was heel snel dat Lance de schuldige was. En hij kreeg een straf van tien seconden, bovenop de schade aan de voorvleugel.'
De Aston Martin-teambaas is van mening dat zulke incidenten nu eenmaal bij het racen horen. 'Nu kun je altijd zeggen dat je voorzichtiger moet zijn. Maar aan de andere kant, als je te voorzichtig bent en je hebt de herstart en je verliest meer dan een autolengte, dan zegt iedereen: lig je te slapen?' Volgens Krack is een vergelijkbaar incident ook wel al vaker in de Formule 1 zelf gebeurt. 'Zulke dingen gebeuren op verschillende circuits. Denk maar aan het incident in Mugello (tijdens de Grand Prix van Toscane in 2020, red.), waar veel auto's bij betrokken waren. Dit zijn altijd de grillige bewegingen die gebeuren bij een safety car-herstart. En we hebben er elk jaar wel een paar en dat zal zo blijven.'
Stroll bestempelt aanvaring als 'stom incident'
Ricciardo was na de race woest en gaf in duidelijke taal aan dat hij er absoluut van overtuigd was dat Stroll fout zat. De Canadees geeft echter zelf de schuld aan het 'accordeoneffect' dat optrad na de herstart. 'Iemand remde vooraan in het peloton, ik weet niet wie. En dan stopt iedereen. De auto voor me ging gewoon van zestig naar nul, dus het was echt een stom incident', aldus Stroll, volgens Crash.
Stroll vindt het daarom onterecht dat alleen hij een zware tijdstraf kreeg. 'Ik kreeg een straf vanwege dat ik Ricciardo raakte, maar het is niet alsof alles normaal was en ik gewoon achterop hem knalde. En er was een heel raar accordeoneffect waar de stewards misschien iets meer rekening mee hadden moeten houden', aldus de Aston Martin-coureur. 'Het is ook gewoon een beetje de verkeerde plek, ik zat in zijn versnellingsbak en was klaar voor de herstart, en ik had gewoon veel pech. We reden toen een goede race, dus het is jammer.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties