Anderson voorspelt hevige competitie voor Red Bull: 'Lastig om goede auto te blijven verbeteren' Formule 1
Formule 1

Anderson voorspelt hevige competitie voor Red Bull: 'Lastig om goede auto te blijven verbeteren'

Anderson voorspelt hevige competitie voor Red Bull: 'Lastig om goede auto te blijven verbeteren'

Onder leiding van Adrien Newey heeft Red Bull dit seizoen een sterke auto weten te bouwen en met updates gedurende het seizoen is deze enkel beter geworden. De RB18 heeft zich ontwikkeld tot een echte allrounder, die het op ieder circuit goed lijkt te doen. Dit is ook F1-journalist Gary Anderson niet ontgaan. Tegenover The Telegraph benoemt hij enkele sterkten van de Red Bull en gaat hij in op de kansen van de andere teams op de grid.

Gedurende kwalificaties zijn de topteams erg aan elkaar gewaagd. Ferrari heeft dit seizoen de meeste pole positions in de wacht gesleept, hetgeen maar aantoont hoe lastig de Italianen het Max Verstappen en zijn team kunnen maken. Echter toont de RB18 in de handen van de Nederlander zich de afgelopen races superieur. Enkele kenmerken van de RB18 spelen hierin een bepalende rol. 'Er zijn een paar gebieden waar Red Bull wel een voordeel heeft ten opzichte van Ferrari en Mercedes. Een daarvan is de ophanging, die zorgt voor veel stabiliteit bij het in- en uitgaan van de bochten.'

'Met de nieuwe aerodynamische voorschriften voor het grondeffect is de vloer van cruciaal belang voor het genereren van downforce. De unieke ophanging van Red Bull betekent dat de auto een stabieler platform heeft bij het remmen en accelereren, waardoor de auto een betere wegligging heeft', zo legt Anderson uit. Andere teams kunnen dit niveau van stabiliteit ook bereiken, maar moeten hiervoor concessies doen aan de afstelling van de ophanging. Red Bull hoeft dit niet te doen door haar unieke ophanging en wint hiermee rondetijd ten opzichte van de concurrentie. 'Mechanisch is dit een grote troef', aldus de auto-ontwerper.

'Een goede auto verder verbeteren, is lastig'

Elk team zal veel hebben geleerd van dit jaar. In werkelijkheid verraste Red Bull dit jaar haar rivalen met een sterk pakket, maar 2023 zouden de onderlinge verschillen weer moeten krimpen volgens Anderson. 'De geometrie van de ophanging die ik eerder noemde, is vrij eenvoudig voor andere teams om over te nemen, dus we zouden het volgend seizoen op andere auto's dan de Red Bull kunnen terugzien.' Daarnaast is de ontwikkeling van een goede auto lastiger dan het doorontwikkelen van een matige bolide. 'Met een mindere auto is er per definitie meer ruimte om te verbeteren. Het draait om het nemen van de goede beslissingen, vooral met het budgetplafond.'

Dat de ophanging redelijk eenvoudig te kopiëren is, betekent overigens niet dat er volgend jaar alleen maar Red Bull-lookalikes rondrijden. 'De focus voor de andere teams moet liggen op het harmonieus laten samenwerken van hun pakket om het eindresultaat te bereiken, zoals Red Bull doet. Dit verschilt voor ieder pakket.' Anderson benadrukt vooral dat de subtiele verschillen de doorslag geven. 'Het detail onder de vloer is ongelooflijk in vergelijking tot de Mercedes en Ferrari. Dit kan zomaar een paar tienden van een seconde schelen, al is het niet het enige dat het verschil maakt.' Mercedes zal niet zomaar haar concept dumpen om op de Red Bull te lijken. Alle auto's verschillen van elkaar en dat zal ook volgend jaar zo blijven', zo besluit de analist.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws