Op het
nieuwe circuit van Jeddah in Saoedi-Arabië vond voor
het eerst een kwalificatie plaats. Op deze zeer snelle baan, het snelste
stratencircuit in de Formule 1, bleef het spannend tot het einde. Het leek gelijk op te gaan tussen Mercedes en Red Bull. Helaas toucheerde Verstappen met zijn
bolide de muur in de allerlaatste ronde, in de snelste ronde tot dan toe, en
kon het daardoor net niet afmaken met een onverwacht resultaat voor Red Bull. F1Maximaal analyseert de resultaten.
Tegen alle verwachtingen in bleek Red Bull in de derde vrije training op hetzelfde niveau te presteren als Mercedes, en dit beloofde derhalve een spannende kwalificatie, die net als vrije training twee en de race in het donker gereden zou worden. In Q1 bleek iedereen met veel brandstof te rijden, om meerdere snelle ronden in rap tempo achter elkaar neer te kunnen zetten. Gezien de drukte op het circuit, veroorzaakt door de zeer snelle ronden en weinig uitwijkmogelijkheden, een goede keuze, maar desondanks hielden een behoorlijk aantal coureurs elkaar nog steeds op. Dat op plaatsen waar dat niet toegestaan was.
Naar verwachting kwamen Red Bull en Mercedes ondanks de filevorming echter makkelijk door Q1. Verstappen was in Q2 de eerste die op gele banden beneden de één minuut 28 wist te duiken, totdat Pérez een paar minuten voor het einde onder Verstappen's tijd dook, even later gevolgd door Hamilton. Die stand wijzigde verder niet meer, en weer kwamen Red Bull en Mercedes makkelijk door deze tweede ronde van de kwalificatie, ondanks wat ontstekingsproblemen bij Bottas.
De derde sessie van de kwalificatie leek op basis van de voorgaande twee sessies mogelijk een enorme knaller te worden, temeer omdat de coureurs van zowel Mercedes en Red Bull allemaal in de top meevochten, waarbij zich zelfs ook de AlphaTauri’s wisten te voegen. Een knaller werd het ook, zij het niet noodzakelijkerwijs in positieve zin. Verstappen wist in eerste instantie de snelste ronde neer te zetten met ruim vier tienden van een seconde voorsprong op zijn concurrentie. Hamilton speelde het pas klaar in zijn laatste ronde, door bijna op het einde van de sessie daaronder te duiken, en Bottas zelfs pas in zijn derde snelle ronde. Pérez wist ook zijn tijd nog zeer lichtjes te verbeteren met drie duizendsten van een seconde in zijn tweede ronde, maar de verrassing hier was Leclerc die zich net voor Pérez wist te nestelen op de grid.
Top 5 rondetijden Q3 in Saoedi-Arabië
Tijd / Coureur |
Hamilton | Bottas | Verstappen | Leclerc | Pérez |
Sector 1 |
32,007 | 31,998 (-0,009) | 31,955 (-0,052) | 32,114 (+0,107) | 32,062 (+0,055) |
Sector 2 |
27,985 | 28,001 (+0,016) | 28,014 (+0,029) | 28,243 (+0,258) | 28,153 (+0,168) |
Sector 3 |
27,519 | 27,623 (+0,104) | 27,684 (+0,165) | 27,697 (+0,179) | 27,908 (+0,389) |
Rondetijd | 1:27,511 | 1:27,622 (+0,111) | 1:27,653 (+0,142) | 1:28,054 (+0,543) | 1:28,123 (+0,612) |
De allerlaatste op het circuit om nog een snelle ronde neer te zetten, was Verstappen, die het klaarspeelde om zowel voor sector één als sector twee de tot dan toe snelste tijden neer te zetten, en had bij bocht 27, de laatste bocht voor start-finish, zelfs een voorsprong van bijna een halve seconde op de rest. Helaas blokkeerde echter zijn linkervoorwiel onder het remmen bij het uitkomen van die laatste bocht, waardoor hij de betonnen muur aan de rechterkant toucheerde.
Geheel onverwacht moest Verstappen het laatste stuk van de ronde te voet verlaten, zonder zijn bolide. Ondanks het parkeren van zijn bolide in die tweede snelle ronde, was Verstappen op basis van zijn eerste ronde slechts veertien honderdsten van een seconde langzamer dan Hamilton, en slechts drie honderdsten dan Bottas. De grote verrassing was Leclerc, die zich tussen Verstappen en Pérez wist te nestelen als vierde, zoals duidelijk is in de tabel hierboven.
Also read
Verstappen baalt van verpesten laatste ronde: 'Ik wist dat de snelheid er was'
Update III | Verstappen officieel zonder nieuwe versnellingsbak en gridstraf aan de start
Verstappen en Pérez beter met beste sectortijden
Tijd / Coureur |
Hamilton | Bottas | Verstappen | Leclerc | Pérez |
Sector 1 |
32,007 | 31,998 (-0,009) | 31,900 (-0,107) | 32,114 (+0,107) | 32,062 (+0,055) |
Sector 2 |
27,985 | 28,001 (+0,016) | 27,848 (-0,137) | 28,243 (+0,258) | 28,153 (+0,168) |
Sector 3 |
27,519 | 27,623 (+0,104) | 27,684 (+0,165) | 27,697 (+0,179) | 27,802 (+0,283) |
Rondetijd | 1:27,511 | 1:27,622 (+0,111) | 1:27,442 (-0,079) | 1:28,054 (+0,543) | 1:28,017 (+0,506) |
Als we kijken naar de snelste sectoren die de top vijf gereden hebben, zie de tabel hierboven met optimale ronde- en sectortijden, dan zien we dat Verstappen zelfs zonder zijn laatste ronde af te kunnen maken, op basis van zijn beste sectoren makkelijk op de eerste plaats had kunnen belanden. Voor beide Mercedes-rijders zou er geen verbetering in hebben gezeten, net zo min als voor Leclerc.
Had Pérez zijn beste sectoren aan elkaar kunnen knopen, dan was hij echter zelfs nog voor Leclerc geëindigd op de grid. Al met al was deze uiterst spannende en zenuwslopende kwalificatie in het duister van de nacht zeer waarschijnlijk een goede indicatie van wat we tijdens de race mogen verwachten. Alles is ondanks de huidige grid-posities nog steeds mogelijk, gezien hoe competitief Red Bull hier lijkt te zijn.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties