De zomerstop is eindelijk afgelopen, en de Grand Prix van België op Spa-Francorchamps staat als eerste op het programma. Behalve een aantal wijzigingen dit jaar voor de veiligheid, is het circuit niet veranderd, en de verwachting is dan ook dat de rondetijden niet anders zullen liggen dan vroeger, behalve mogelijk door de iets zwaardere en daardoor iets langzamere auto’s van deze generatie. Het is weer zaterdag, tijd voor de kwalificatie, en zoals gebruikelijk gaat F1Maximaal dieper in op de resultaten van de coureurs tijdens dit deel van het raceweekend.
Behalve de veranderingen aan het circuit, zijn er ook vele updates aan de verschillende F1-bolides. Een groot aantal teams hebben besloten om de grote en laatste motorupdates mee te brengen naar deze race, om tweeërlei redenen, te weten, dat vanaf 1 september het motorpakket volledig bevroren is tot en met 2025, en als tweede omdat dit nu eenmaal een circuit is waar goed ingehaald kan worden, in tegenstelling tot veel andere circuits die nu nog gaan volgen. Met andere woorden, het is beter hier een gridstraf te pakken dan wat later in het seizoen.
Er zijn ook wat reglementswijzigingen, waarvan de belangrijkste is dat de auto’s hier allemaal iets hoger boven de grond moeten liggen, om porpoising te voorkomen. Dat laatste betekent een effect op de aerodynamica, het grondeffect, dus het wordt interessant om te zien welke teams hier het meeste last van gaan hebben. Gelukkig is er geen regen voorspeld voor de kwalificatie zelf, net zo min als voor de race, dus zal het niet zo’n verregend evenement worden als vorig jaar. Wel zijn de temperaturen aan de lage kant, en het is mogelijk dat sommige teams daar meer last van zullen hebben dan andere.
Op vrijdag heeft het wel nog geregend, dus de baan is redelijk groen, ondanks de eerder verreden races in de andere klassen. Tenslotte is er vertraging opgetreden in de start van de kwalificatie, door een ongeluk in de Porsche Supercup, nog een reden dat de spanning zo mogelijk nog hoger wordt. Dit circuit, dat momenteel op de nominatie staat om als jaarlijks terugkerend evenement te verdwijnen uit de F1-kalender, is één van de banen die door de coureurs enorm gewaardeerd wordt door de uitdagingen die het biedt. Het wordt bovendien gezien als één van de ‘thuis-circuits’ van Max Verstappen, en in zekere zin ook van Lando Norris, die net als Verstappen een van oorsprong Belgische moeder heeft.
Ondertussen is de kwalificatie eindelijk van start gegaan. Verstappen deed het erg goed in de vrije trainingen, en de vraag is dus meteen al of hij dat kan blijven handhaven in de komende drie sessies. Nicholas Latifi is als eerste naar buiten, echter op gele banden, en rijdt ook meteen de pitstraat weer in. Dit is zeer waarschijnlijk om hitte in de remmen te krijgen, om de banden voor een geklokt rondje sneller op de juiste temperatuur te krijgen. Mick Schumacher is de eerste met een setje rode banden, en zet ook als eerste een geklokte tijd neer.
Also read
Verslag kwalificatie België | Verstappen noteert zeventiende pole, Sainz op zondag vanaf P1
Lewis Hamilton, George Russell en Kevin Magnussen volgen even later. Overigens is de verwachting dat er gezien het lange circuit, het langste op de kalender, minder ronden worden gereden dan op andere circuits. Het is ook maar de vraag of de coureurs die door hun gridstraffen achteraan de grid belanden, ook het maximaal aantal ronden gaan rijden, dan wel de handdoek al eerder in de ring gooien. Dit maakt de strijd voor poleposition wel per definitie een stuk spannender. Er zou zomaar een middenvelder op kop van start kunnen gaan op zondag.
Het wordt nu echt druk op het circuit, bijna iedereen is inmiddels naar buiten. De verwachting is overigens dat pole waarschijnlijk een lage 1:44 vereist op basis van de vrije trainingen. Momenteel gaat Russell
een halve seconde sneller rond dan Hamilton, Sergio Pérez echter bijna een
seconde sneller weer dan Russell, en dan Charles Leclerc 0,2 seconde langzamer.
Carlos Sainz weet dan echter weer drie tienden van de tijd van Pérez af te
snoepen, en dit alles in snelle successie.
Dan is het de beurt aan Verstappen die maar liefst een halve seconde onder de tijd van Sainz duikt, en daarmee ook meteen de eerste met een 1:44 is. Hij geeft hier duidelijk een waarschuwing af. Beide Alpine’s staan ondertussen vijf en zes, en Alexander Albon in zijn Williams op de elfde plek. Mercedes doet twee geklokte ronden, met een cool down lap tussen die twee ronden. Zij zijn zover de enigen die dat doen, en ze geven ook afwisselend een slipstream aan elkaar. Dit alles waarschijnlijk vanwege het feit dat de Mercedes het moeilijk heeft onder koude omstandigheden.
Iedereen is weer in de garage, en het lijkt erop dat de enigen die veilig zijn voor een plaats in Q2, de Ferrari’s en Red Bulls zijn, en zij zijn ook de enigen die niet nogmaals naar buiten gaan. Valtteri Bottas gaat weer naar binnen voor het eind van de ronde, hij vindt blijkbaar met zijn gridstraf dat hij verder niets meer te winnen heeft. Albon zet echter de zesde tijd neer, tussen Russell en Hamilton. Sebastian Vettel haalt het niet, slechts twee duizendsten te traag. Dat is niet de eerste keer dit jaar. Daniel Ricciardo heeft een verdienstelijke negende plek weten te behalen. Wie weet haalt hij voor de afwisseling Q3 ook nog. De top vijftien-auto’s worden aangepast voor de Q2-sessie, en daar gaan ze weer, Russell als eerste, op gebruikte banden.
Pérez dicht bij Verstappen, Leclerc net iets sneller
Verstappen begint aan zijn geklokte ronde net na beide Mercedessen, gevolgd door Sainz, Pérez, alle anderen, en Leclerc pas als allerlaatste, waarschijnlijk in de hoop dat de baan weer verder ingerubberd is. Pérez zet een tijd neer die maar acht honderdste langzamer is dan die van Verstappen, maar die laatste is wel weer twee tienden langzamer dan hij was in Q1. Sainz zit er zeven tienden achter, Hamilton en Russell net daarachter. Leclerc moppert over het gebrek aan grip, en is ook ruim negen tienden langzamer dan Verstappen.
Na de eerste getimede rondgang betekent dat dan ook dat Verstappen op één staat, Pérez op twee, en Sainz op drie, op zeven tienden, dan Ocon, Norris en daarna pas Leclerc, op ruim negen tienden. Dit terwijl hij lang wachtte alvorens de garage uit te rijden om een extra voordeeltje te hebben. Alleen Ricciardo heeft nog geen rondje gereden, waarschijnlijk vanwege gebrek aan nieuwe banden. Op dit moment is het erg spannend, omdat iedereen voorbij plek zeven, en dat is Alonso, het risico lijkt te lopen Q3 niet te halen.
Also read
Leclerc heeft verklaring voor matige kwalificatie: 'Hebben ons niet goed voorbereid'
Wolff geïrriteerd na slechte kwalificatie: 'Niemand vindt een dergelijke achterstand acceptabel'
Alleen Verstappen en Pérez blijven achter in de pits, maar Ocon lijkt niet te gaan voor een snel rondje maar voor assistentie aan Alonso. Norris maakt zijn rondje ook niet af, maar zijn hulp aan Ricciardo lijkt niet het gewenste effect te hebben. Leclerc lijkt ook geholpen te worden, door Sainz, met een perfecte tow, en zet de snelste tijd neer, zeventien honderdsten sneller dan Verstappen, en Sainz gaat ook meteen weer de pitstraat in. Het is echter Albon die de tiende plek weet vast te houden en hierdoor voor het eerst dit seizoen doorgaat naar Q3, en dat helemaal op eigen kracht!
De vraag is dan nu wat ons nog te wachten staat in Q3, gezien de snelheid van de Red Bulls, die deze sessie al vroeg hun tijd hebben neergezet en daarna doodleuk binnen bleven. Deze laatste sessie van de kwalificatie breekt aan, en Albon is als eerste naar buiten, met Pérez en Verstappen ruim daarachter. Dan Sainz, beide Alpine’s, Hamilton, Norris en Russell, in die volgorde. Leclerc staat nog in de garage, en vertrekt als laatste, op nieuwe banden, iets wat hij blijkbaar niet verwachtte, gezien het radioverkeer.
Pérez gaat dan als snelste rond, maar Verstappen zet de ene na de andere paarse sector neer, en gaat op absoluut magistrale wijze naar de virtuele pole, op maar liefst bijna acht tienden van Pérez, en als eerste met een 1:43. Sainz gaat dan anderhalf tiende sneller dan Pérez, en nog steeds ruim zes tienden achter Verstappen. Leclerc is enigszins verbaasd, maar wordt verteld om voor een snelle ronde te gaan. Hij blijft echter bijna negen tienden langzamer dan Verstappen, die in de tussentijd alweer naar binnen is gegaan.
Alleen Albon, Sainz, Alonso Hamilton, Pérez en Russell gaan nog voor een getimede ronde, met Ocon weer als Alonso-assistentie. Sainz zit echter tussen Ocon en Alonso, en maakt het daarmee moeilijk voor hen. Leclerc komt ook de pitstraat nog uit voor een tow aan Sainz, maar het helpt niet, hij is langzamer. Hamilton zit achter de Alpine’s, en weet daar een slipstream te krijgen. O nee, Sainz gaat door het grind!
Pérez zit midden in het verkeer, en inderdaad, hij kan zijn tijd dan ook niet verbeteren. Datzelfde geldt ook voor Sainz, door zijn langzame eerste sector en het aansnijden van de grindbak, maar hij heeft genoeg gedaan om Pérez voor te blijven. Hiermee heeft Verstappen meer dan voldoende snel gereden voor de allerbeste tijd, met een hele grote marge, en heeft effectief gezien poleposition behaald, al zal hij niet van pole starten door zijn gridstraf.
Verstappen rijdt slechts drie ronden in kwalificatie, en pakt snelste ronde!
Verstappen reed als enige slechts drie ronden tijdens de kwalificatie, maar dat was voldoende om met overmacht de snelste tijd van het hele veld te klokken, met maar liefst drie paarse sectoren. Het resultaat is dat hij zondag op de vijftiende plek mag starten, voor Leclerc. Alleen Bottas staat nog voor hem van alle rijders met veel gridstraffen. Een knappe prestatie, het lijkt wel op de kwalificatierondes die we gewend waren van Hamilton in de jaren vóór 2021.
Hamilton reed toen echter met een oppermachtige auto, en wist er dankzij die auto en ook zijn talent in de laatste ronde van de Q3 er vaak nog eens een extra zeven tienden uit te persen. Het verschil is echter dat Verstappen dit voor een groot deel op rijderskwaliteit doet, aangezien de Ferrari’s minstens net zo goed zijn. Bijzonder is wel dat Albon voor het eerst Q3 gehaald heeft in zijn Williams, iets wat we vorig jaar niet voor mogelijk hadden gehouden.
Op basis van de snelste sectortijden, hadden Pérez, Alonso, Russell en Albon een net iets betere tijd neer kunnen zetten als zij hun beste tijden aaneengeregen hadden, maar dat zou maar marginaal geweest zijn en had de uitslag niet veranderd. De man met de beste tijd zal zondag niet van poleposition in de race starten, en wat we ons mogen afvragen gezien de prestatie die we net voor de zomerstop in Hongarije gezien hebben, is of hij zo’n zelfde kunstje kan flikken dit keer. Een podium lijkt mogelijk te zijn, en gezien het feit dat de snelsten bijna achteraan starten, belooft deze race een waar spektakel te worden met vele inhaalacties. We verheugen ons er nu al op!
Door: Wim G. Vandebilt
Also read
Verslag kwalificatie België | Verstappen noteert zeventiende pole, Sainz op zondag vanaf P1
McLaren-coureurs tevreden met kwalificatie: 'We gingen natuurlijk niet voor startpositie'
Pak bijna drie keer je inzet terug als Verstappen de GP van België wint! Als je verantwoord speelt, houd je het leuk. Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties