Leclerc's frustrerende kwalificatie in boordradio's: 'Wacht, wat zijn dit voor banden?' Formule 1
Formule 1

Leclerc's frustrerende kwalificatie in boordradio's: 'Wacht, wat zijn dit voor banden?'

Leclerc's frustrerende kwalificatie in boordradio's: 'Wacht, wat zijn dit voor banden?'

Charles Leclerc was na afloop van de kwalificatie voor de Grand Prix van België één van de mannen waarover werd gesproken. De Monegask kende alles behalve een fijne kwalificatie, en dat was ook te horen tijdens zijn boordradio's. Vooral in de laatste sessie leek er het één en ander mis te gaan bij Ferrari, en dat zorgde ervoor dat de onrust bij Leclerc alleen maar toenam.

Voor Leclerc begon het allemaal al in de eerste sessie. Nadat de eerste tijden op het bord stonden, werd pijnlijk duidelijk dat het gat tussen Max Verstappen en hem een seconde was. 'Is het genoeg om erdoor te komen?', vroeg Leclerc dan ook aan zijn engineer. Die wilde graag weten van zijn coureur hoeveel hij zou kunnen verbeteren tijdens een tweede ronde. 'Moeilijk te zeggen. Ik heb linksvoor een beetje last van graining', was het antwoord van Leclerc.

Leclerc gefrustreerd na eerste sessie

Toch besloot zijn engineer dat Leclerc nog een ronde moest maken, terwijl de rest van de coureurs alweer naar binnen doken om zich op te maken voor een tweede run. Maar ook in die tweede ronde wist de Ferrari-coureur het niet klaar te spelen. 'Argh, ik wil naar binnen in deze ronde', zei een gefrustreerde Leclerc over de boordradio. Op de vraag of hij nog naar buiten zou gaan, antwoordde zijn engineer: 'Nee, we gaan niet nog een keer naar buiten.'

Een nieuwe poging dan in de tweede sessie van de kwalificatie. Daarin werkte Leclerc vooral een rommelige ronde af, waarin het één en ander misging. 'De auto springt als een gek in de apex van langzame bochten. Het is heel erg vreemd', zegt hij daarover. Aan het einde van de rit wist Leclerc nog wel de snelste ronde te pakken, waardoor er misschien toch nog een beetje hoop was voor de laatste sessie.

Tekst gaat verder onder de Tweet.

Ferrari geeft Leclerc verkeerde banden

Maar die hoop in de laatste sessie was alweer snel verleden tijd. Leclerc werd door zijn team met een nieuw setje softs de baan op gestuurd, maar dat leek niet helemaal de bedoeling 'Wacht even, wat zijn dit voor banden?', vraagt hij zich dan ook af. 'Sorry, foutje', zegt zijn engineer. Leclerc vraagt zich dan ook af of hij wel verder moet gaan op die banden. 'We gaan een ronde doen op deze banden', zegt zijn engineer. Succesvol was dat niet, want na de eerste run stond hij vierde.

Ondertussen reed Verstappen een enorm snelle tijd in zijn eerste run. De Red Bull-coureur besloot uit zijn auto te stappen, wetende dat hij voor Leclerc zou eindigen. Die ging zijn teamgenoot Carlos Sainz helpen, om er mogelijk een poleposition uit te halen. 'Was het een goede tow?', vraagt Leclerc. 'Ja, dat was het', zegt zijn engineer. Sainz behaalde geen poleposition, maar start wel als eerste, vanwege een gridstraf voor Verstappen. Na afloop gaf Leclerc aan dat er nog veel te bespreken is.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws