Ook tijdens de kwalificatie van de Grand Prix van Spanje kwam Lewis Hamilton als beste uit de verf. Max Verstappen kon met zijn Red Bull Racing-bolide niet verder komen dan de tweede plaats op de startgrid, terwijl teamgenoot Sergio Perez niet verder kwam dan P8. F1Maximaal analyseert waar het verschil werd gemaakt tussen de heren tijdens Q3 op Circuit de Barcelona-Catalunya.
Verstappen werd tweede met een achterstand van slechts 0,036 seconde op polesitter Hamilton, terwijl de Mexicaanse teamgenoot van eerstgenoemde een gematigde kwalificatie kende en op 0,96 seconde eindigde van de regerend wereldkampioen. Als we inzoomen op de sectortijden zien we waar de heren van Red Bull tijd verloren ten opzichte van de honderdste poletijd van Hamilton.
Sectortijden Perez, Verstappen en Hamilton in Q3
Sector | Tijd Perez | Tijd Verstappen | Tijd Hamilton (pole) |
1 | 21.885 | 21.759 | 21.798 |
2 | 28.976 | 28.723 | 28.543 |
3 | 26.840 | 26.295 | 26.400 |
Rondetijd Q3 | 1:17.701 (+0.960) | 1:16.777 (+0.036) | 1:16.741 |
Gekeken naar de sectortijden in de beste rondes van Perez, Verstappen en Hamilton zien we duidelijker waar tijd werd verloren op de poleronde van laatstgenoemde coureur. Verstappen wint in de eerste en derde sector respectievelijk 0.039 en 0.105 seconde, maar ziet dit voordeel in de tweede sector compleet verdwijnen door een achterstand van 0.180 seconde op Hamilton. De tweede run van beide coureurs was langzamer in Q3, dit heeft dus geen consequenties meer gehad voor poleposition.
De tweede sector was dus bepalend voor de snelste tijd tussen de 'eerste mannen' van Mercedes en Red Bull. Als we inzoomen op de tijden van de minisectoren zien we dat de W12-bolide en Hamilton een gouden combinatie vormden, terwijl Verstappen hier vrijwel niet kon domineren. Over het hele circuit gezien, zijn er zelfs vrij weinig plaatsen waar Verstappen écht de snelste was.
Minisectoren tijdens Q3 Grand Prix van Spanje
Dit artikel gaat verder onder de minisectortijden.
In één oogopslag wordt duidelijk dat Mercedes de tweede sector onder controle heeft. Eerder werd door de Duitse renstal al gezegd dat de bandentemperatuur in de derde sector een heikel punt is voor de W12-bolide, dit wordt ook onderbouwd door de snellere tijden van Verstappen. De RB16B kan weliswaar tijd winnen in de bochtige sector, maar de sterke prestaties van de W12 in de middelste sector weerhouden Verstappen van poleposition.
Daarnaast blijkt de Honda-motor ook op het lange rechte stuk niet genoeg te kunnen leveren in Barcelona. Verrassend genoeg is de motor van Renault (gebruikt door Alpine, red.) aan het einde van het lange rechte stuk de snelste, terwijl de Mercedes-motor bij McLaren haar werk doet aan het begin van de straight. De verschillen tussen Red Bull en Mercedes waren hier echter te klein om goed te maken voor sector 2.
Circuit de Barcelona-Catalunya is een 'gemiddeld' circuit waar alle kwaliteiten van de bolides naar voren komen. Wie het goed doet in Spanje, doet het over het algemeen goed op de andere circuits der Formule 1. Dit betekent niet gelijk dat Mercedes de betere auto heeft voor 2021, gezien de verschillen tussen Verstappen en Hamilton enorm klein zijn. Wel zien we een groot verschil tussen de snelste rondetijden van de Nederlander en teamgenoot Perez. Hieruit kan, ook gezien de racekwaliteiten van Hamilton, geconcludeerd worden dat het verschil wel degelijk gemaakt wordt door de coureur zelf. Ook Valtteri Bottas moet namelijk aansluiten achter Verstappen.
Hoe zit het met de verschillen tussen Verstappen en Perez?
Tussen de twee Red Bull-rijders zat een flink verschil. Inzoomende op de telemetrie (de data die rechtstreeks vanaf de bolide wordt verzonden, red.) zien we precies waar de nieuwe teamgenoot van de Limburger het heeft laten liggen. Na een spin in zijn eerste run werd Perez namelijk erg voorzichtig bij het uitkomen van de bochten, waardoor de tractie en dus acceleratie van Verstappen een stuk sneller was. Hieronder een overzicht van de telemetrie tussen de twee teamgenoten.
In de zwarte lijn zien we het werk van Verstappen tijdens de snelste ronde in Q3, in het rood zijn teamgenoot voor 2021. Hoewel de twee bij het aanremmen voor een bocht gewaagd zijn aan elkaar, verliest Perez meermaals tijd bij het uitkomen van bochten. De Mexicaan is voorzichtiger op zijn gaspedaal en produceert minder tractie en snelheid, waarschijnlijk omdat hij wat voorzichtiger werd in zijn tweede run. Uiteindelijk kost dit Perez bijna een volle seconde op de Nederlander.
Sectortijd | Verstappen | Perez |
1 | 21.759 | 21.885 (+0.126) |
2 | 28.723 | 28.976 (+0.253) |
3 | 26.295 | 26.840 (+0.545) |
Bij het uitkomen van bocht 10 mist Perez enorm veel tijd, wat hem in de derde sector (waar bocht 10 ligt, red.) uiteindelijk een halve seconde kost op Verstappen. Ook in de eerste en tweede sector mist de nieuwe coureur van Red Bull één en tweede tienden van een seconde respectievelijk. Tussen de twee coureurs kan dus ook de conclusie getrokken worden dat Perez voorzichtiger wilde zijn na zijn eerdere spin in Q3, gewoonweg om erger te voorkomen. Uiteindelijk kan hij hierdoor niet aansluiten en zal Perez de Grand Prix van Spanje moeten starten vanaf de achtste positie, iets wat Red Bull waarschijnlijk anders had willen zien.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties