Analyse 2022 vs. 2023 | Het succes van Aston Martin en het falen van Ferrari in cijfers Formule 1
Formule 1

Analyse 2022 vs. 2023 | Het succes van Aston Martin en het falen van Ferrari in cijfers

Analyse 2022 vs. 2023 | Het succes van Aston Martin en het falen van Ferrari in cijfers

Terwijl de reglementen tussen 2022 en 2023 maar beperkt veranderden, hebben we toch de nodige verschuivingen gezien in de pikorde van de tien teams in de Formule 1. Red Bull Racing kwam dominant uit de startblokken, terwijl Aston Martin de positieve verrassing was in de openingsfase van het seizoen, nadat het de filosofie van Red Bull nabootste. De lentepauze is een ideale gelegenheid om eens beter te analyseren hoeveel progressie de verschillende teams nu eigenlijk geboekt hebben in de laatste twaalf maanden.

In 2022 begon het Formule 1-circus net als in het huidige seizoen met de races in Bahrein, Saoedi-Arabië en Australië. Aangezien we in beide seizoenen met dezelfde drie Grands Prix begonnen, maakt dat een vergelijking tussen de openingsfases van 2022 en 2023 goed mogelijk. Voordat we kijken wat elk team nu precies heeft weten te bereiken, is het interessant om te zien hoeveel sneller de huidige auto's zijn dan hun voorgangers. Met de introductie van nieuwe technische reglementen in 2022 lag er voldoende ruimte voor de teams om hun auto's verder te ontwikkelen.

Hoeveel sneller zijn de auto's in 2023?

Als we de snelste tijden uit de kwalificatiesessies van de afgelopen twee edities van de Grand Prix van Bahrein bekijken, zien we dat de poleposition van Max Verstappen dit jaar 0,850 seconden sneller was dan de snelste ronde van Charles Leclerc vorig jaar. De Nederlander was in zijn Red Bull zelfs een volle seconde sneller dan vorig jaar, terwijl Leclerc slechts 0,55 seconden tijdwinst vond. Fernando Alonso was zelfs 2,4 seconden sneller dan de snelste Aston Martin-coureur van vorig jaar, Nico Hülkenberg.

In Saoedi-Arabië is het lastiger om vergelijkingen te trekken, omdat het circuit lichtjes werd aangepast en een aantal bochten langzamer werden gemaakt om de veiligheid van de coureurs te prioriteren. Sergio Pérez, die zowel in 2022 als in 2023 poleposition pakte, was dit jaar enkele honderdsten van een seconde langzamer dan vorig jaar. In Australië werd wel veel tijdswinst gevonden: Max Verstappen was 1,136 sneller dan Leclerc vorig jaar, en ruim 1,4 seconden sneller dan zijn eigen tijd uit 2022. Leclerc zelf boekte slechts een halve seconde progressie.

Kwalificaties: Red Bull nog ongeslagen

Bij het analyseren van de progressie per team kijken we eerst naar de prestaties op de zaterdagen. In Tabel 1 staat het gemiddelde weergegeven van de beste kwalificatieposities per team. De drie polepositions van Red Bull in 2023 betekenen dus dat de snelste Red Bull-coureur altijd op plek 1 stond, met een gemiddelde van 1,0 als gevolg. Vorig jaar was Ferrari nog het beste, met tweemaal een poleposition en een tweede plek in Saoedi-Arabië, dit jaar is het teruggezakt tot een tweede plek, wel nog voor concurrenten Aston Martin en Mercedes. Hierbij zijn de resultaten voor gridstraffen gebruikt, dus voor Leclerc telt zijn tweede tijd in de kwalificatie in Saoedi-Arabië gewoon mee.

Aston Martin is de grote stijger. Vorig seizoen kwam het in de eerste drie races slechts éénmaal door Q1 heen: Lance Stroll kwalificeerde zich in Saoedi-Arabië als vijftiende. Dit seizoen behaalde Fernando Alonso gemiddeld een vierde plek in de kwalificaties. Naast Aston Martin zijn de grootste verschuivingen de negatieve veranderingen bij Alfa Romeo en AlphaTauri. In 2022 wist Valtteri Bottas zijn Alfa Romeo nog regelmatig in Q3 te plaatsen. AlphaTauri heeft niet alleen een zwakke auto gebouwd, maar raakte ook snelste coureur Pierre Gasly kwijt. Williams schakelde zichzelf uit in Q1 in Saoedi-Arabië, toen Logan Sargeant spinde en daarmee ook de ronde van Alexander Albon om zeep hielp, anders had Williams nog wat extra progressie kunnen tonen.

Tabel 1. Het gemiddelde van de beste kwalificatieplekken per team in 2022 en 2023 (Bron: F1Maximaal).
Tabel 1. Het gemiddelde van de beste kwalificatieplekken per team in 2022 en 2023 (Bron: F1Maximaal).

Nadat we de posities van de teams bekeken hebben, duiken we meer in de tijden, en vergelijken we de achterstand van de teams op Red Bull in 2022 en 2023. Ter uitleg van Tabel 2: de snelste Mercedes-coureur kwam in de eerste drie races van 2022 gemiddeld 0,711 seconden tekort op de snelste Red Bull-coureur. Een jaar later is dat gat iets kleiner geworden, en komt de snelste Mercedes-coureur gemiddeld nog 0,648 seconden tekort op de snelste Red Bull-coureur.

Bij Ferrari vinden we in 2022 nog een negatief getal terug. Dit houdt in dat Ferrari in 2022 nog sneller was dan Red Bull. In 2023 ziet dit er heel anders uit voor het legendarische team uit Italië, want gemiddeld komt Ferrari nu een halve seconde tekort op de constructeurskampioen. De '10' bij 'Progressie' voor Ferrari toont aan dat het team de slechtste zaken deed in de afgelopen twaalf maanden. Vergeleken met Red Bull heeft Ferrari maar liefst zes tienden van een seconde verloren; niemand deed het nog slechter.

Tabel 2. De gemiddelde achterstand op Red Bull Racing in de kwalificaties in 2022 en 2023 (Bron: F1Maximaal).
Tabel 2. De gemiddelde achterstand op Red Bull Racing in de kwalificaties in 2022 en 2023 (Bron: F1Maximaal).

De '5' bij 'Progressie' voor Red Bull geeft aan dat het vier teams is gelukt om het gat te verkleinen. Naast de beperkte progressie bij Mercedes zijn dat Haas, Williams en Aston Martin. Aston Martin is overduidelijk de grote winnaar, aangezien het gat in de kwalificaties bijna 1,7 seconden kleiner is dan een jaar geleden. Ook Williams boekt behoorlijk veel winst door ruim zeven tienden van een seconde in te lopen, waarmee het zich nu echt in het middenveld heeft weten te nestelen.

In Tabel 3 hebben de snelheden van de teams over een enkele ronde uitgedrukt in posities. Red Bull was in 2022 nog het op één na snelste team in de kwalificaties, maar is dit jaar duidelijk de snelste, en lost daarmee Ferrari af. Aston Martin is hier zes plekken opgeschoven in de rangorde, terwijl McLaren in beide jaren een belabberde start kende. Dit jaar is de situatie bij het Britse team nog slechter dan een jaar geleden. AlphaTauri is ondanks toegang tot een reeks onderdelen van de dominante RB18 verder afgezakt, maar Alfa Romeo spant de kroon: het in Zwitserland gehuisveste team is inmiddels de hekkensluiter nadat het in 2022 juist nog competitief van start ging.

Tabel 3. Red Bull is dit jaar het snelste team in de kwalificaties, terwijl Alfa Romeo afgezakt is naar de laatste plek (Bron: F1Maximaal).
Tabel 3. Red Bull is dit jaar het snelste team in de kwalificaties, terwijl Alfa Romeo afgezakt is naar de laatste plek (Bron: F1Maximaal).

Races: Belabberde ontwikkelingen bij Ferrari, Aston Martin maakt reuzensprong

Nu we de cijfers van de zaterdagen bekeken hebben, verschuift onze focus naar de zondag, waar uiteindelijk de punten verdeeld worden. Net als tijdens onze eerdere analyses, wordt de snelheid in de races per coureur bepaald door een dataset van twintig ronden. Per coureur zijn de vijf snelste ronden niet meegenomen, vanwege pogingen tot snelste rondetijden, en de langzaamste ronden worden ook uitgesloten, omdat coureurs in deze ronden vaak te maken hebben gehad met verkeer, pitstops, safetycar-periodes of achterblijvers.

Het doel is dat de twintig ronden aan data die per coureur gebruikt worden dus een zo realistisch mogelijk beeld geven van de ware snelheid, al blijven er bepaalde factoren over die de data kunnen beïnvloeden, zoals schade aan de auto en of een coureur in de eindfase van de race wel of geen gebruik maakt van versere banden. Per team zijn voor elke race alleen de data van de snelste coureur meegenomen, om zo beter het potentieel van de auto samen te kunnen vatten.

Tabel 4. Aston Martin heeft een reuzensprong gemaakt en komt nu nog maar 0,337 seconden per ronde tekort op Red Bull (Bron: F1Maximaal).
Tabel 4. Aston Martin heeft een reuzensprong gemaakt en komt nu nog maar 0,337 seconden per ronde tekort op Red Bull (Bron: F1Maximaal).

In Tabel 4 wordt de racesnelheid van alle teams vergeleken met het snelste team in 2023, Red Bull. Ferrari zet ook hier in 2022 nog een negatief getal neer: -0,297 houdt in dat ze in de eerste drie races van 2022 nog zo'n drie tienden van een seconde per ronde sneller waren dan concurrent Red Bull. Relatief met Red Bull heeft Ferrari bijna een seconde verloren, en nu kijkt het team van Leclerc en Sainz tegen een achterstand van ruim zes tienden van een seconde aan.

Waar Ferrari de negatieve uitblinker is, blijkt dat Aston Martin in de races nog meer vooruitgang heeft weten te boeken dan in de kwalificatiesessies. In 2022 keek het team nog tegen een gigantische achterstand aan van meer dan twee seconden per ronde, nu is daar nog maar ruim drie tienden van een seconde van over. Mercedes heeft net als in 2022 een achterstand van een halve seconde om weg te werken.

Naast Aston Martin valt ook Alpine in positieve zin op. Eerder zagen we nog dat het Franse team in de kwalificaties nog geen stap vooruit heeft weten te zetten, maar in de races hebben ze het gat richting Red Bull weten te halveren. Alpine begon het seizoen nog in het grote middenveld, maar lijkt de stap te zetten richting de subtop, die uit Aston Martin, Mercedes en Ferrari bestaat. Vorig jaar wist Alpine zich ook in het seizoen zelf goed te ontwikkelen, iets waar Ferrari de nodige moeite mee had, dus het lijkt zeker haalbaar voor Alpine om zich in dat gevecht te gaan mengen.

Een laatste interessante observatie uit Tabel 4 is dat Red Bull, Mercedes en Ferrari de rij sluiten qua progressie. Dat houdt in dat alle andere zeven teams dit jaar tegen een minder groot gat aankijken dan vorig jaar. Dit kan betekenen dat de regels die nivellering van het Formule 1-veld als doel hebben lijken te werken. Het budgetplafond en de verschillen tussen de teams in windtunneltijd en CFD-simulaties zijn geïntroduceerd om iedereen meer richting hetzelfde niveau te brengen. De middenveldteams zullen echter elke race zo snel als mogelijk rijden, terwijl Red Bull de marge heeft om in de slotfase, wanneer de snelste rondetijden worden neergezet, enigszins in te houden. Mercedes en Ferrari zijn op basis van deze cijfers duidelijk de underperformers, waarbij vooral Ferrari opvalt. Mercedes heeft het gat tot Red Bull nog constant gehouden, maar Ferrari heeft bijna een volle seconde verloren, en heeft relatief dus minimaal negen tienden van een seconde verloren op elk ander team.

Tabel 5. De rol van hekkensluiter dreigt voor AlphaTauri. Vorig jaar bevond Aston Martin zich nog in die positie (Bron: F1Maximaal).
Tabel 5. De rol van hekkensluiter dreigt voor AlphaTauri. Vorig jaar bevond Aston Martin zich nog in die positie (Bron: F1Maximaal).

In Tabel 5 zien we de competitiviteit van de verschillende teams in de races uitgedrukt in posities. Hier wordt nogmaals duidelijk hoeveel progressie Aston Martin geboekt heeft in een jaar tijd. Het profiteert daarbij natuurlijk ook van het gebrek aan progressie dat door Mercedes en Ferrari geboekt is. Alpine is qua positie niet opgeschoven, maar waar het vorig jaar nog het middenveld aanvoerde, lijkt het nu bij de subtop aan te sluiten.

Williams staat in deze tabel nog als hekkensluiter, maar werd in de openingsfase van 2023 gehinderd door het gebrek aan data van eerste coureur Alexander Albon. De Thai viel zowel in de tweede als de derde race uit, waardoor zijn ware snelheid niet vastgesteld kon worden, maar met name op basis van de eerste ronden van de Grand Prix van Australië mag verwacht worden dat Williams nog wel een aantal plekjes gaat opschuiven. Dat zou AlphaTauri de rode lantaarn overhandigen, dus het moge duidelijk zijn dat er werk aan de winkel is voor de werkgever van Nyck de Vries. Om er toch nog een positieve draai aan te geven: een jaar geleden was Aston Martin niet beter dan dat AlphaTauri nu is, dus er kan veel veranderen in een jaar tijd.

Een wereld van verschil in de constructeursstanden

De snelheid in de races is natuurlijk van groot belang, maar uiteindelijk draait het allemaal om het pakken van kampioenschapspunten, weergegeven in Tabel 6. Vorig jaar blonk Ferrari daar nog in uit, door in de eerste drie races 104 van de beschikbare 132 punten te pakken. Carlos Sainz verzaakte in Australië door uit te vallen door eigen toedoen, maar alsnog verkeerde het team in een luxepositie. Voor Red Bull waren de druiven zuur, met maar liefst drie uitvalbeurten in de eerste drie races. Een jaar later zijn de rollen omgedraaid: Red Bull heeft nu al 68 punten meer dan twaalf maanden geleden, terwijl Ferrari maar liefst 78 punten minder heeft dan in 2022.

Mercedes is een redelijk constante factor in dit verhaal, maar de reuzensprong van Aston Martin is eigenlijk nergens beter te zien dan hier. Nico Hülkenberg, Lance Stroll en Sebastian Vettel bleven in de openingsfase van 2022 alle drie puntloos, terwijl het team nu al 65 punten verzameld heeft. Daarmee heeft Aston Martin haar totaal van 55 punten in 2022 al verbeterd. Mocht Aston Martin dit gemiddelde weten vol te houden, dan eindigt het na 23 races rond de 500 punten.

Tabel 6. De verschuivingen bij de teams uitgedrukt in punten (Bron: F1Maximaal).
Tabel 6. De verschuivingen bij de teams uitgedrukt in punten (Bron: F1Maximaal).

In Tabel 7 is te zien hoe Red Bull de zaken nu een stuk beter op orde heeft dan een jaar geleden. Het wordt dus achtervolgd door het team dat na drie races in 2022 nog de hekkensluiter was. McLaren begon zowel 2022 als 2023 qua snelheid behoorlijk zwak, maar kreeg het in beide seizoenen voor elkaar om toch voldoende punten te scoren om de rest van het middenveld achter zich te houden. Of het ook in de komende races gaat lukken om teams als Alpine en Haas voor te blijven, zal nog moeten blijken.

Tabel 7. Buiten de top vier zakken haast alle teams één plekje vanwege de sprong van Aston Martin (Bron: F1Maximaal).
Tabel 7. Buiten de top vier zakken haast alle teams één plekje vanwege de sprong van Aston Martin (Bron: F1Maximaal).

AlphaTauri heeft net als Williams tot nu toe één punt gescoord, maar weet de laatste positie voorlopig te vermijden doordat Yuki Tsunoda ook al tweemaal als elfde eindigde. Als Williams het in de komende races wel voor elkaar krijgt om een kansrijke uitgangspositie om te zetten in een goed resultaat, zal AlphaTauri het vizier op Alfa Romeo moeten gaan richten. Alfa Romeo is een team dat in de afgelopen jaren vaak opviel door gedurende het seizoen steeds zwakker te gaan presteren, dus dat het nu al in de onderste regionen terug te vinden is, belooft weinig goeds voor Bottas en Zhou.

Door: Mark Hanselman

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws