Het glas is halfleeg bij Max Verstappen. De Nederlander waarschuwde in Japan al dat het lastiger zou worden om McLaren in Bahrein opnieuw uit te dagen, maar ook Verstappen had niet op zo'n groot verschil met het Britse team gerekend. Verstappen richt zich in zijn nabeschouwing uiteraard vooral op zijn eigen sessie, en is daar niet al te positief over.
Verstappen sloeg net als vijf collega's de eerste vrije training over. Dat bleek een goede keuze te zijn, want het gripniveau was erg laag op het Bahrain International Circuit onder het daglicht. Bij het ondergaan van de zon betrad Verstappen het strijdtoneel. 'Het was lastig. Natuurlijk had ik even één of twee ronden nodig om erin te komen, maar het gat is gigantisch', zo komt hij voor de microfoon van F1TV meteen ter zake.
The Fast and the Furious: Sakhir Drift
McLaren was veruit het snelst en had ruim een halve seconde voorsprong op George Russell en Charles Leclerc, die de derde en vierde plekken innamen. Verstappen stond nog achter rookies Kimi Antonelli en Isack Hadjar op P7. 'Ik ben niet helemaal blij. We hadden veel problemen met het gripniveau', zo begint Verstappen met zijn lijstje aan klachten. 'We hebben veel werk te verzetten, ook met de racesimulaties. We zijn simpelweg te langzaam', baalt de 27-jarige.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

'Om eerlijk te zijn was het niet echt leuk met de long runs', vervolgt de wereldkampioen. 'Aan het einde had ik zelfs nog wat drifttraining', grapt de Nederlander, die daarmee wil aangeven dat hij totaal geen rubber meer op zijn banden had. Het is dan ook geen toeval dat Red Bull Racing het enige topteam is dat twee sets harde banden naar de rest van het weekend meeneemt. Red Bull hoopt daarmee op zondag mogelijk te kunnen compenseren voor het slechtere bandenmanagement, als de andere teams in een tweestopper wel kunnen overleven met twee sets mediumbanden. In China was Red Bull op de harde banden duidelijk sterker dan op de mediumbanden.
Andere benadering
Bahrein biedt voor Red Bull het slechtst denkbare scenario als het over bandendegradatie gaat. Hoe ouder en ruwer het asfalt is, hoe moeilijker Red Bull het heeft, en hoe gunstiger het voor McLaren wordt. De temperaturen in Bahrein zijn torenhoog, en daarnaast is de huidige asfaltlaag ouder dan Kimi Antonelli, aangezien het asfalt sinds de eerste Grand Prix in Bahrein nog nooit vernieuwd is.
Verstappen geeft verder ook aan dat de achterstand van acht tienden nu zorgwekkender is dan in voorgaande weekenden. 'We hadden een wat andere benadering dan andere vrijdagen, dus dit gat is wel echt stevig', zo geeft hij indirect aan dat Red Bull meer moeite zal hebben om een soortgelijke stap te zetten als in andere weekenden. Dit kan wijzen op meer motorvermogen of minder brandstof dan op andere vrijdagen.
De achterstand van Verstappen op Leclerc en Russell bedroeg drie tienden, en lijkt wel nog te overbruggen. Verstappen zal dus vooral willen mikken op die laatste podiumplek, al is het dan belangrijk dat Red Bull de bandenslijtage enigszins onder controle krijgt. Verstappen won de afgelopen twee seizoenen de race in Bahrein, die toen nog de seizoensopener van het seizoen was.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties