Mercedes lijkt af te stevenen op haar eerste Formule 1-seizoen zonder overwinning sinds 2011, maar oud-ontwerper Gary Anderson vermoedt dat er nog geen licht aan het einde van de tunnel is voor de Duitse fabrikant, die voor een lastig dilemma staat richting de toekomst.
Anderson ontwierp zijn eerste Formule 1-auto in 1991 voor Jordan, de auto waarin Michael Schumacher in België zou debuteren. De nu 72-jarige Brit spendeerde het grootste deel van zijn carrière bij het team van Eddie Jordan, en was later nog actief als commentator. 'Mercedes bevindt zich misschien wel in de lastigste positie waarin ik een topteam ooit heb zien zitten', zegt Anderson in zijn column voor The Telegraph. 'Het draait niet alleen erom dat ze meer downforce krijgen met de auto om sneller te gaan. Als ze dat doen, wordt het waarschijnlijk alleen maar slechter.'
De W14 zal grotendeels de prullenbak ingaan, maar de vraag is nu waar Mercedes na de winterstop mee op de proppen komt. 'Ze hebben een lastige taak, en hebben een blanco vel papier nodig voor 2024, want ze hebben nog niet laten zien welke richting ze nu precies in willen slaan', beseft de nu 72-jarige analist. 'Mercedes zal om zich heen kijken en zien hoe Red Bull Racing sterk aan het seizoen begon en het seizoen nu ook sterk beëindigt.'
Ook de andere subtopteams hebben volgens Anderson meer houvast na 2023. 'McLaren startte zwak aan het seizoen, maar eindigt heel sterk. Aston Martin begon juist goed aan het seizoen, raakte toen de weg kwijt, heeft zich gereorganiseerd, en is teruggekomen tot op het podium. Zelfs AlphaTauri heeft laten zien dat ze de auto hebben kunnen verbeteren tijdens het seizoen. Ferrari heeft zichzelf niet zozeer verbeterd, maar doet redelijk mee. Ze zijn absoluut niet sterk genoeg om Red Bull te verslaan, maar ze zijn wel nipt het één-na-beste team', vindt Anderson.
Kopiëren van Red Bull makkelijker gezegd dan gedaan
Anderson vindt vooral het onvoorspelbare vormpeil van Mercedes weinig goed nieuws voorspellen. 'Mercedes heeft dat nooit laten zien, het is net een jojo. Ze kunnen het ene weekend op de eerste rij staan en het volgende weekend de top tien niet halen. Ze zeggen zelf ook dat ze niet weten waar dan door komt', zo refereert de Engelsman aan uitspraken van Lewis Hamilton en Toto Wolff.
'Het is de afgelopen weken heel duidelijk geworden dat ze de filosofie van de auto helemaal moeten omgooien', weet Anderson, die zich afvraagt welke route Mercedes kiest. 'Zijn ze dapper genoeg om gewoon de vloer van Red Bull, McLaren of Aston Martin te kopiëren? Het grote punt hierbij is namelijk de aerodynamische filosofie daarachter. Je kan wel een auto hebben die hetzelfde uitziet, maar het is heel anders om een auto hetzelfde te laten werken. Het bouwen van een topauto is net als het bakken van een geweldige taart: je moet het recept begrijpen en niet alleen volgen. Ze kunnen Red Bull wel proberen te kopiëren, maar daar kunnen ze nog slechter van worden, omdat de verdere filosofie en aerodynamica niet hetzelfde zijn.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties