Het Duitse Auto Motor und Sport ziet dat Max Verstappen in Barcelona meer heerste dan ooit tevoren. Het toonaangevende Duitse medium sluit zelfs niet uit dat de Nederlander op zondag iedereen op een ronde achterstand kan zetten. In 2020 wisten de beide Mercedes-coureurs en Verstappen de rest van het veld ook op een ronde achterstand te zetten. Compleet ondenkbaar lijkt het dus niet te zijn.
Verstappen liet zijn dominante vorm vanaf het eerste moment al zien. 'Er bestond geen twijfel over de winnaar na de eerste zestig minuten. Zijn naam kan alleen maar Max Verstappen zijn', ziet journalist Michael Schmidt van Auto Motor und Sport. 'Achter hem bevinden Aston Martin, Ferrari, en Mercedes zich binnen enkele tienden van elkaar. Het circuit in Catalonië is bij uitstek een circuit waar de kwaliteit van de auto tot uiting komt. Het verschil tussen de eerste en de laatste plek was slechts anderhalve seconde, maar dat beeld is niet representatief, omdat de grip van verse, zachte banden de tekortkomingen van auto's verhult. Op zondag gaat het verschil veel groter zijn, dat laten de long runs al zien. De nummer één van Red Bull zes tienden sneller op de zachte banden dan Carlos Sainz en zeven tienden sneller dan Fernando Alonso.'
Verstappen reed in tegenstelling tot de concurrenten twee stints in zijn racesimulatie, en nog behoorlijk lange stints ook. 'De Nederlander zette ook de toon op het mediumrubber. Hoewel het verschil met Nico Hülkenberg slechts een tiende per ronde was, legde de Red Bull-coureur drie keer zoveel afstand af. Uitzonderlijk genoeg presteerde Alonso ditmaal beter over een ronde dan in de long run. In de kwalificatiesimulatie kwam hij slechts 0,17 seconden tekort, maar in de racesimulatie eindigde hij nog achter Carlos Sainz.
Sterkte van de RB19 in combinatie met Verstappen
Dit circuit is volgens Schmidt ideaal voor Red Bull, dat hier pas echt goed kan laten zien hoe dominant het is. 'Nergens wordt aerodynamische efficiëntie meer beloond dan hier. Als gevolg daarvan geldt hetzelfde voor de bandenslijtage. Verstappen bevond zich in de ochtend op een andere planeet, met een verschil van zeven tienden. In de middag werd dat verschil kleiner. De wereldkampioen maakte een kleine fout in zijn snelle ronde, en in de laatste sector was zijn batterij leeg. 'Anders was het verschil zo'n drie tienden geweest', aldus Helmut Marko.
Auto Motor und Sport zegt vervolgens dat de kwalificatiesnelheid niet van groot belang is. 'Vorig jaar had Verstappen drie pitstops nodig om te winnen. Dat kunnen er dit jaar twee zijn.' Die keuze houdt Red Bull in eigen hand: 'We hebben de luxe om onze strategie aan te passen aan de anderen', ziet Marko. 'We hebben Verstappen, het talent van de eeuw. Zijn bandenmanagement is uitmuntend. Hij rijdt de snelste ronden en houdt zijn banden toch in leven.' Volgens AMuS gaat Verstappen zondag uithalen. 'Met zijn superioriteit kan Verstappen het hele veld op een ronde rijden. Inclusief zijn teamgenoot. Pérez is niet tevreden met zijn racesimulaties. Op de zachte banden stortten de tijden van de Mexicaan in aan het einde van de lange run. Pérez was nauwelijks sneller dan Mercedes.'
Verstappen versterkt favorietenrol na vlekkeloze vrijdag!
Als je verantwoord speelt, houd je het leuk. Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties