AMuS haalt uit naar wedstrijdleiding: 'Beslissingen genomen vanwege showdoeleinden' Formule 1
Formule 1

AMuS haalt uit naar wedstrijdleiding: 'Beslissingen genomen vanwege showdoeleinden'

AMuS haalt uit naar wedstrijdleiding: 'Beslissingen genomen vanwege showdoeleinden'

Auto, Motor, und Sport zag hoe zelfs drie safetycars, drie rode vlaggen, en drie herstarts Max Verstappen niet hebben kunnen stoppen op de zondag in Melbourne. De tweevoudig wereldkampioen controleerde na een matige start van de race, en had na afloop kritiek op de gang van zaken betreffende de rode vlaggen. Ook vraagt het Duitse medium zich af of de tweede rode vlag wel noodzakelijk was. Auto, Motor, und Sport denkt dat sommige beslissingen werden genomen vanwege showdoeleinden.

'Max Verstappen kende een slechte start in de Australische GP die hem twee posities kostte tegen Mercedes. Uiteindelijk lachte de tweevoudig wereldkampioen toch als laatst en vierde hij zijn eerste overwinning ooit in het Albert Park in Melbourne', begint Auto, Motor, und Sport na afloop van de Grand Prix van Australië. 'In de twaalfde ronde pakte Verstappen de leiding, die hij tot aan de finish niet meer uit handen gaf. Zelfs niet met de twee herstarts in de laatste vier ronden.' 'Ik heb de chaos overleefd', verkondigde de leider in het kampioenschap na een drukke zondag. Met zijn tweede overwinning van het seizoen breidde hij zijn voorsprong in het wereldkampioenschap uit tot vijftien punten op Red Bull-teamgenoot Sergio Pérez. Het met Fernando Alonso staat nu op 24 punten.

Drie crashes leidden tot veel positiewisselingen en ongevallen. De paddock heeft zich twee keer afgevraagd of een stopzetting wel terecht was. De winnaar had een duidelijke mening: 'De eerste twee keer was het juist om een safetycar in te zetten.' Na het ongeval van Alexander Albon in de zevende ronde besloot de wedstrijdleiding aanvankelijk om een safetycar de baan op te sturen. 'De FIA veranderde het vervolgens in een rode vlag. De FIA ​​rechtvaardigde het met grind en brokstukken op het circuit. Het bestuursorgaan had het niet eens over Albon, die als eerste van de baan moest worden gesleept', schrijft het Duitse medium.

'Beslissing van de tweede rode vlag vooral voor showdoeleinden'

De tweede rode vlag werd ingeschakeld toen Kevin Magnussen tegen de muur reed en daarbij zijn rechter achterwiel verloor. Het voorveld was toen bezig met de 54e ronde. De wedstrijdleiding zorgde al snel weer voor een onderbreking met een safetycar. 'Velen vermoedden dat de beslissing vooral voor showdoeleinden was genomen. De voorsprong van Verstappen verdampte tot acht meter. De kopman moest zich na een staande start verdedigen tegen zijn buurman Lewis Hamilton', meent Auto, Motor, und Sport. 'Natuurlijk was dat moment spannend', zei Red Bull Racing-adviseur Helmut Marko.

In het begin kan er altijd iets misgaan en verlies je één of zelfs meerdere posities. Tussen bocht twee en drie lag veel puin op het rechte stuk, bijvoorbeeld van de velg van Magnussen. Zelfs bij Red Bull en Alpine gaven de verantwoordelijken toe dat de tijdelijke stop terecht was. 'Vanwege de veiligheid is de staat van het circuit in de eerste plaats belangrijk. Het was natuurlijk een ongelukkige situatie voor ons. Als je bijna tien seconden voorsprong hebt, is een afgelasting het laatste wat je wilt. Dat was zenuwslopend', zei Red Bull-teambaas Christian Horner.

'Niets bevalt de showmakers'

Na de tweede herstart ging het mis. Verschillende auto's raakten van de baan en gleden de grindbedding in. Carlos Sainz torpedeerde Alonso. 'Met alle commotie, carbonsplinters en autowrakken bestond er geen twijfel over dat de Grand Prix opnieuw moest worden stilgelegd. Dit keer leidde Bernd Mayländer het gekrompen veld van slechts twaalf intacte auto's de pitstraat uit, en Verstappen kwam als winnaar over de finish.'

'Dat was niet noodzakelijkerwijs wat de rechthebbenden wilden, die van tevoren enthousiast waren over de show, maar niet wilden dat het eindigde onder de safetycar. Voor de toekomst wil de directie van de Formule 1 een dergelijke zaak voorkomen en het in een grote groep bespreken met de FIA ​​​​​​en de teams. Niets bevalt de showmakers', sluit Auto, Motor, und Sport af.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws