De crash tussen Max Verstappen en Lewis Hamilton is het onderwerp van gesprek na de race op Silverstone. Laatstgenoemde werd als schuldige aangewezen door de stewards en kreeg een tijdstraf van tien seconden. In de analyse van Auto, Motor und Sport kijkt men terug naar een vergelijkbare situatie in 2018. Toen kwam het ook tot een crash, maar werden er geen straffen uitgedeeld. Daarnaast lijkt Mercedes ook stappen te hebben gezet en ligt de titelrace weer volledig open.
Het was waarschijnlijk het meest opwindende moment van het seizoen tot nu toe. Vele experts gaven al hun mening over het incident tussen Verstappen en Hamilton, maar de meningen zijn verdeeld. De feiten zijn duidelijk: Hamilton raakte met 290 km/h op de teller Verstappen op zijn achterband, waardoor deze crashte en 51 G-krachten te verwerken kreeg. Na een onderbreking van ruim een half uur, waarin Red Bull en Mercedes zich via de radio lieten horen om hun punt te maken, werd de race weer hervat. Christian Horner sprak van een 'wereldkampioen onwaardige actie' en vond de straf niet terecht. 'Als je een andere coureur het ziekenhuis in rijdt en alsnog wint, dan voelt het niet bepaald als een straf.'
Het oordeel had volgens AMuS echter nog milder uit kunnen vallen. 'Bij een vergelijkbaar incident in 2018, toen Romain Grosjean en Carlos Sainz crashten, werden er geen straffen uitgedeeld. De FIA-scheidsrechters merkten het incident toen aan als race-incident.' Daarnaast speelt ook nog mee dat raceleider Michael Masi steeds benadrukt in de eerste ronde wat coulanter te zijn. Toch kreeg Hamilton een straf toebedeeld. 'In dit geval hebben de stewards besloten dat de schuld grotendeels bij Hamilton lag', zo legt Masi uit. 'Hij had verder aan de binnenkant kunnen zitten, maar we weten ook niet hoe het dan zou zijn afgelopen.' Dat Verstappen uiteindelijk naar het ziekenhuis moest, speelde overigens geen rol in het besluit. 'Alleen het ongeluk zelf wordt beoordeeld, anders zouden er teveel variabelen mee moeten worden genomen.'
Heeft Mercedes stappen gezet?
Na vijf races op rij zonder overwinning was de opdracht voor Mercedes duidelijk. Er moesten punten worden gepakt op Silverstone om nog een goede kans te maken op de titel. Zo gebeurde ook. Na de overwinning van Hamilton bedraagt de voorsprong van Verstappen in het wereldkampioenschap nog maar acht punten. Volgens teambaas Toto Wolff is het gat nog niet volledig gedicht, maar zijn er wel stappen gezet. AMuS ziet vooral dat de updates meer mogelijkheden geven voor de afstelling. 'Daar waar ze in Oostenrijk nog niet met een 'low-downforce'-afstelling konden rijden, was dat in Silverstone wel mogelijk. Daardoor hadden ze een voordeel op de rechte stukken.' Tevens ligt de layout van het circuit de Mercedes traditioneel goed. Er is dus nog wel een klein prestatievoordeel voor Red Bull, maar de voorsprong is geslonken.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties