Flavio Briatore heeft gereageerd op de rijderssituatie bij Alpine. Jack Doohan staat al sinds de winterstop onder druk, en Briatore lijkt weinig moeite te doen om de jonge Australiër enige rust te geven. De topadviseur van Alpine prees wereldkampioen Max Verstappen ook uitgebreid, en kon het niet laten om een grapje te maken over het onderzoek naar Red Bull Racing-teambaas Christian Horner.
Briatore kreeg in 2009 een levenslang verbod in de Formule 1-paddock, nadat Nelson Piquet junior duidelijkheid gaf over de rol van de toenmalige Renault-teambaas in het crashschandaal in de eerste Grand Prix van Singapore. Piquet kreeg de opdracht om bewust te crashen, om zo op een handig moment een Safety Car af te dwingen. Vanwege de toenmalige regels omtrent pitstops profiteerde teamgenoot Fernando Alonso. De Spanjaard schoot van de veertiende naar de eerste plek, en won de race.
Oude boef keert terug
Hoewel de top van de Formule 1 al snel hoorde dat zich meer had afgespeeld in het Aziatische land, bleef het resultaat staan. Felipe Massa verloor in die race kostbare punten vanwege een pitstopincident. De Braziliaan kwam uiteindelijk één punt tekort om wereldkampioen te worden. Massa vecht die verloren titel vanwege Crashgate nog altijd aan, in de hoop om Lewis Hamiltons eerste titel over te kunnen nemen.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Briatore werd in eerste instantie dus voor het leven geschorst, maar een jaar later oordeelde een Franse rechter dat er onregelmatigheden ontdekt werden in dat proces. De straf van Briatore kwam dus te vervallen, en in 2022 meldde de Italiaan zich in Spanje weer in de paddock als topadviseur van Alpine. Hoewel Oliver Oakes officieel de teambaas is, heeft onder anderen Jack Doohan het al vaker duidelijk gemaakt: 'Briatore is de baas.'
Wederopbouw
Alpine staat er de afgelopen jaren niet goed voor, en Briatore werd na een slechte start van het 2024-seizoen gehaald om voor verbetering te zorgen. De eerste stap die de Italiaan zette, was een streep trekken door het motorenproject voor 2026. Briatore tekende een deal met Mercedes als klantenteam. 'We moesten van heel ver komen. We zullen pas in 2026 het Mercedes-pakket krijgen, met de motor en de versnellingsbak.'
Daarmee geeft de 74-jarige indirect al aan dat de focus van het team snel op 2026 zal komen te liggen. Dat belooft dan ook weinig goeds voor 2025, aangezien Alpine het enige nog puntloze team is. Briatore richt zijn vizier op de toekomst en spreekt niet eens over 2025. 'We moeten een vergelijkbaar plan maken als bij Renault. In 2026 willen we competitief zijn, en in 2027 willen we de wereldtitel pakken.'
In zijn eerste jaar besloot Briatore al om Esteban Ocon met één race te gaan uit het team te gooien, terwijl de Fransman enkele weken daarvoor nog tweede eindigde in Brazilië. Ocon werd vervangen door Jack Doohan, maar Doohan kwam al voor de start van het seizoen onder druk te staan. De Australiër zou een contract voor vijf of zes races hebben, en volgens de geruchten wil Briatore hem snel vervangen met Franco Colapinto. 'We gaan zien wat er gebeurt, voor nu is het de prioriteit dat de auto goed genoeg is', zo krijgt Doohan niet veel geruststellende woorden.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Verstappen en Horner
Briatore slaagde er al twee keer in om zijn team naar de top te loodsen. In 1994 en 1995 werd Michael Schumacher wereldkampioen bij Benetton, met onder anderen Jos Verstappen als teamgenoot, en ruim een decennium later werd Schumacher door het Renault-team van Briatore onttroond, toen Alonso in 2005 en 2006 wereldkampioen werd. 'Wie doet me aan Schumacher denken?' zo herhaalt Briatore de vraag van La Stampa, terwijl hij nadenkt. 'Max Verstappen. Hij doet buitengewone dingen.' En misschien Lewis Hamilton. De anderen zijn kampioenen, maar Hamilton is misschien de enige echte ster, zoals Ayrton Senna.'
De Alpine-adviseur sluit grappend af over het onderzoek naar Red Bull-teambaas Christian Horner. Hoewel nooit bevestigd is waar Horner van beschuldigd werd, deden wel de nodige geruchten de ronde. Briatore vindt de ophef allemaal maar overdreven. 'Tegenwoordig is de Formule 1 heel erg gefocust op de media. Als je nu in een lift stapt met een vrouw, moet je al voorzichtig zijn', lacht de 74-jarige. 'We zijn nu van het ene extreme naar het andere extreme doorgeschoten. Ik zeg niet dat het vroeger beter was, maar we moeten een goede middenweg vinden.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties