Alexander Albon heeft al een doel voor ogen voor het aankomende F1-seizoen. De Brits-Thaise coureur hoopt vooral het gevecht met Alpine aan te kunnen gaan, en om de topteams op de hielen te kunnen zitten. Volgens Albon moet dat doel steeds meer binnen handbereik komen, omdat zijn Williams-team rigoureus de 2024-bolide heeft veranderd.
Tijdens het 2023-seizoen wist de Brits-Thaise coureur vaak te verrassen en goede prestaties neer te zetten in de lastige Williams-bolide. Albon wist zelfs twee keer P7 te finishen, in Canada en Italië, en haalde zo het leeuwendeel van de punten voor Williams binnen. Het team wist zo uiteindelijk als P7 te eindigen in het kampioenschap, maar volgens Albon heeft zijn renstal nu een hoger doel voor ogen.
'Als je kijkt naar waar we vorig jaar eindigden, op de zevende plaats, zou ik zeggen dat we op ons best waren in het lagere middenveld. En we konden AlphaTauri net achter ons houden', analyseert Albon, tegenover Motorsport-Total. 'Maar als je kijkt naar het gat naar P6 en P5, dan is dat nog steeds een behoorlijk grote sprong als je bedenkt hoe Alpine het deed, die zelf een behoorlijk groot gat had naar Aston Martin, McLaren en Mercedes. Dan zit je praktisch al in het topveld. Ik wil me in het kielzog van Alpine vechten en de kopgroep op de hielen zitten', stelt de coureur als duidelijk doel.
Albon is ook van mening dat het gevecht aangaan met Alpine een realistisch doel is voor zijn team in 2024. 'Realistisch gezien zullen we dit jaar geen podiumplaatsen en overwinningen behalen. Als we regelmatig in de punten kunnen eindigen, zou dat geweldig zijn. Ik ben ook erg benieuwd hoe we het doen op circuits waar we vorig jaar niet goed waren.' De coureur noemt de circuits van Monaco en Barcelona als voorbeelden van races waarin Williams minder goed presteerde, en is benieuwd hoe goed de Williams-bolide dit jaar zal gaan zijn op deze racebanen.
Williams komt met 'agressievere' aanpak
Wat Albon al wel zeker lijkt te weten, is dat de nieuwe Williams-bolide een stuk beter bestuurbaar is dan zijn voorgangers. De problemen die de FW45 met zich meebracht, waaronder problemen met lage snelheid, remmen en hogesnelheidsbochten, waren echter niet nieuw in 2023. Williams heeft daarom in 2023 wat ontwikkelingstijd opgeofferd om de ontwikkeling van de 2024-bolide 'agressiever' aan te kunnen pakken. Albon denkt dat Williams 'het DNA van de auto zo echt kan veranderen. Dat is het plan. Laten we kijken of het werkt.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties