Logan Sargeant gaat het in 2024 heel anders aanpakken. De Amerikaanse coureur onthult dat hij flinke veranderingen heeft doorgevoerd tijdens de winterstop, en hoopt zo ook zijn prestaties te kunnen verbeteren. Teamgenoot Alexander Albon denkt echter niet dat Sargeants tegenvallende resultaten in 2023 alleen door de Amerikaan zelf kwamen.
Sargeant beleefde met maar één punt voor het coureurskampioenschap en heel wat opgelopen schade aan zijn bolide, de Amerikaan zorgde in 2023 voor hogere reparatiekosten dan enig ander coureur, geen vliegende start in de Formule 1. De man uit Florida hoopt met de opgedane kennis van vorig jaar en wat zelfreflectie tijdens de winterstop in 2024 aan een beter jaar te beginnen.
'Het tussenseizoen was voor mij een goede gelegenheid om een stap terug te doen en naar mezelf te kijken vanuit mentaal, emotioneel en fysiek oogpunt, waar ik moet verbeteren, waar ik beter moet worden', zei Sargeant, aldus Motorsport.com. 'Ik heb geleerd dat ik mezelf veel beter moet beheersen. Ik liet mezelf gedurende het seizoen erg leeglopen en dat beïnvloedde me buiten de baan, waardoor ik het ook op de baan met mij meenam.'
Sargeant legt ook uit waarom hij zo leegliep tijdens zijn debuutseizoen, en wat hij tijdens de winterstop heeft gedaan om in 2024 een herhaling hierop te voorkomen. 'Ik was fysiek niet op de plek waar ik moest zijn en ik heb er alles aan gedaan om daar bovenop te komen. Ik ben bijvoorbeeld nu vijf kilo zwaarder dan eind vorig jaar. Ik voel me een ander mens. Ik heb het gevoel dat ik fysiek in de beste vorm ben die ik ooit ben geweest. En ik geloof dat de conditie die ik nu heb en zal blijven krijgen, me gewoon zal helpen om me meer op mijn gemak te voelen in de auto en de prestaties te verbeteren.'
Albon neemt het voor Sargeant op
Teamgenoot Albon gelooft dat Sargeant het in zijn tweede jaar veel beter zal gaan doen, dankzij de opgedane ervaring van de Amerikaan én omdat de nieuwe Williams-auto veel beter bestuurbaar zou moeten zijn. 'Logan zal dit jaar de ervaring hebben, ik denk niet dat het zo'n grote leercurve voor hem zal zijn', aldus Albon. 'Persoonlijk denk ik dat de auto wat makkelijker te besturen zal zijn.'
Volgens Albon werd Sargeants eerste jaar in de Formule 1 niet gemakkelijk gemaakt door de moeilijk te besturen Williams-bolide. 'Onze auto was erg uniek. Ik ben twee jaar bezig geweest met het verfijnen van een heel vreemde rijstijl, die moeilijk is voor iemand die voor het eerst in de auto stapt, zonder enige F1-ervaring.'
De Brits-Thaise coureur is van mening dat de Williams een overdrive-neiging had, maar dat de nieuwe auto dat minder zou moeten hebben. 'Ik denk dat de auto (van 2024, red.) van nature wat meer naar hem (Sargeant, red.) toe zal gaan als in dat deze iets minder op het scherp van de snede is, en bruikbaarder. Dus ik denk dat wat je gaat zien is een man met veel meer ervaring en een auto die bruikbaarder zou moeten zijn en dat zal op zichzelf al prestaties opleveren.'
Teambaas Vowles hoopt dat Sargeant kan verrassen
Teambaas James Vowles bevestigt dat Sargeant inderdaad flinke veranderingen heeft doorgevoerd tijdens de winterstop, en hoopt dat de Amerikaan zowel hem als de wereld kan 'verrassen' in 2024. 'We hebben nogal wat veranderd met hem in de winterperiode. Zijn trainer is anders, zijn trainingsprogramma's zijn compleet anders. Je zou moeten zien dat hij veel zelfverzekerder is en dat draagt hij goed uit.'
Vowles hoopt ook dat Sargeant het rijden zelf anders zal aanpakken dan in 2023. 'Wat ik hem heb gevraagd is om de eerste paar dagen dat hij in de auto rijdt weer voorzichtig aan te doen, op dezelfde manier als aan het eind van het jaar', vertelde de teambaas. 'Dat is het vertrouwen dat ik in hem heb. Daarom zit hij weer in de auto. Ik wil dat hij nu niet terugkeert naar zijn oude gewoontes en te snel te veel uit zichzelf en de auto probeert te halen, maar dat hij de dingen geleidelijk aanpakt.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties