Christijan Albers snapt het wel dat Oscar Piastri een beetje terughoudend was achter Max Verstappen bij de start van de Grand Prix van Oostenrijk. Volgens de oud-coureur komt het doordat Verstappen nog steeds het imago heeft dat hij onvoorspelbaar is. De Nederlander had een matige start en dus kon Lando Norris hem in de eerste bocht voorbijsteken, maar Piastri koos eieren voor zijn geld.
McLaren was opeens de verrassende tegenstander tijdens het raceweekend op Silverstone. Tijdens de kwalificatie waren Norris en Piastri al bloedsnel, en op zondag bleek dat het geen toevalstreffer was. De updates van de Britse renstal werkten, en hoe. Vanwege de matige start van de tweevoudig wereldkampioen, die op pole startte, kon Norris hem voorbijsteken in de eerste bocht. Piastri zat erachter, maar hij was een klein beetje terughoudend in het gevecht met Verstappen. 'In Oostenrijk had hij geen goede start, en hier kwam hij nog slechter weg', begint Albers in De Telegraaf-podcast. 'Norris had een goede start, maar Piastri had een geweldige start. Hij was nog wel een beetje voorzichtig naast Max, hij wilde niet teveel risico nemen.'
De positie van Piastri, op dat moment P3, is voor McLaren immers niet vanzelfsprekend, dus besloot de Australiër wellicht daarom om het veilig te spelen. 'Max hield het gas erop in bocht één, en Piastri ging liften. In bocht drie en bocht vier lijnde Max anders op. In bocht vier deed hij het slim, daar zat hij in de versnellingsbak van Norris, want anders zat hij met Piastri achter zich. Je merkt dat het niet zomaar een coureur is die je voorbij gaat, het is wel Max Verstappen, die nog steeds het imago heeft dat hij onvoorspelbaar is', denkt Albers. Bovendien had McLaren ook veel meer te verliezen dan Red Bull. De Grand Prix van Hongarije moet bewijzen of het een one off was voor McLaren, of niet. 'Maar Max was minder oppermachtig dan de races ervoor. Die safetycar heeft geholpen dat het veld weer bij elkaar kwam.'
Harde band 'veilige en stabiele keuze voor McLaren'
Na afloop van de race vroegen velen zich af waarom McLaren koos om naar de harde band te gaan tijdens de safetycar-periode. Verstappen ging naar de zachte band, en dat deed Lewis Hamilton ook. 'Ik denk dat alles een rol heeft gespeeld met de temperaturen en stabiliteit. Des te harder de compound is, des te stabieler de band is. Dan heb je een meer stabiel gevoel in bochten met hoge snelheden, en daar lag de kracht van McLaren dit weekend', analyseert Albers. 'Ik was wel verrast door de bandenkeuze van McLaren, maar diegenen die het echt weten zijn de mannen in de pitbox en de coureurs in de auto', besluit de oud-coureur.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties