Christijan Albers keek vol ongeloof toe hoe Max Verstappen opnieuw domineerde in Oostenrijk en alsnog zo'n late pitstop kon maken. Volgens Albers heeft de tweevoudig wereldkampioen dan ook de status om dat soort dingen af te dwingen. De Nederlander vertrok uit Spielberg met de maximale score van 34 punten nadat hij de Sprint won en de hoofdrace. Teamgenoot Sergio Pérez dacht hem uit te kunnen dagen op zaterdag, maar dat had de Mexicaan mis. Albers kon erg genieten van hoe Verstappen Pérez op zijn sodemieter gaf.
Verstappen domineerde het weekend van de Grand Prix van Oostenrijk 2023 en ging met de maximale score van 34 punten door naar Silverstone. De Nederlander won opnieuw, en had zo'n grote voorsprong opgebouwd dat hij vlak voor de vlag nog naar binnen kon om een verse set banden op te halen. Verstappen zou Verstappen niet zijn als hij geen poging deed om de snelste raceronde te behalen, dus dat is ook precies wat hij deed. 'Hij zit nou eenmaal in die flow zoals Michael Schumacher, zoals Lewis Hamilton. Soms heb ik wel eens angst dat er een ommekeer plaats gaat vinden omdat hij zoveel wint', begint Albers in De Telegraaf-podcast. 'Het is fenomenaal wat hij doet, hoe hij alles tot het maximale drijft.'
Het verschil tussen Verstappen en zijn teamgenoot Pérez wordt met elk raceweekend duidelijker. De Mexicaan heeft vier keer op een rij Q3 niet kunnen halen, en inmiddels vraagt men zich af of er niet iemand anders in de tweede RB19 moet gaan rijden. 'Als we heel eerlijk zijn, zijn het twee coureurs die je niet met elkaar kan vergelijken. Aan de andere kant, wat gaat er gebeuren als je een coureur pakt die gewaagd is aan Max? Dan krijgt hij gezonde druk', denkt de oud-coureur. 'Je kan roepen: hij maakt iedereen af, maar je kan ook hetzelfde krijgen als Leclerc en Sainz', vervolgt Albers. 'Waar het wel functioneert, is bij Mercedes. Russell en Hamilton kunnen wel met die druk omgaan en samen punten scoren. Andere teams kunnen dat niet.'
Pérez dacht Verstappen te pakken te hebben: 'Dan krijg je zo'n momentje van Max die agressief wordt'
Alleen in de Sprint konden de Red Bull Racing-coureurs elkaar uitdagen. De Mexicaan startte op zaterdag op P2, Verstappen vertrok vanuit poleposition. Het was nat en de Nederlander had wat wheelspin waardoor Pérez zijn bolide naast Verstappen kon zetten in de eerste bocht. De 33-jarige lag echter niet lang aan kop. 'Die Pérez vergooit het met de exit van bocht één', lacht Albers. 'Dan komt hij met een bak overstuur eruit, en dan staat Max er al naast. Na afloop zei hij snel dat hij Max niet had gezien, maar ik vraag me af of je wel iets in die spiegels kunt zien omdat ze zo ontzettend klein zijn', gaat Albers verder. 'Dan krijg je zo'n momentje van Max die agressief wordt. Die zet hem er even naast in die derde bocht.'
Even was het een hanengevecht tussen de twee coureurs van de Oostenrijkse renstal, maar ze lieten elkaar leven. 'Dan komt hij aan in bocht drie met stoom uit zijn oren, en dan klapt 'ie hem er zo naast. Hij remde Pérez helemaal dood, die moest gewoon zijn koppeling indrukken. Hij gaf Pérez een pak op zijn sodemieter. Toen was de race van Norris wel verkloot, die zat erachter en kon geen kant op. Norris wilde gretig op zijn gas gaan en toen kwam hij met zijn achterwielen op de kerbs waardoor hij niet weg kon komen', legt Albers uit.
De oud-coureur genoot van de agressie van Verstappen en de manier waarop hij zijn eerste plek weer terugpakte. Dat was wel het meest spectaculaire moment van Pérez van het weekend. De Mexicaan maakte opnieuw geen indruk op Albers, met name niet in de kwalificatie. Pérez zijn rondetijd werd verwijderd en hij had geen tijd om nog een rondje te rijden. Daardoor startte hij op zondag op P15. 'Als een team aan je vraagt om een goede ronde te rijden, en je krijgt het niet voor elkaar met zo'n auto, dat is echt niet slim.'
Verstappen heeft 'de status om dingen af te dwingen'
In een raceweekend als die van Oostenrijk bewees Verstappen opnieuw zijn overmacht. Hij kon het zich veroorloven om tijdens de vroege safetycar buiten te blijven en alsnog met een mindere strategie te winnen. Red Bull besloot de strategie niet om te gooien, en daar stond de tweevoudig wereldkampioen volledig achter. Richting de slotfase van de race wilde de pitmuur liever niet dat Verstappen nog binnenkwam voor een pitstop, maar daar dacht de Nederlander anders over. Niet veel later kreeg Verstappen zijn zin. 'Die status heeft hij ook', antwoordt Albers. 'Dus hij kan het bepalen en aansturen. Maar ja, het kan allemaal fout gaan. Het is gewoon een sportman, en een sportman heeft een ego', stelt Albers.
Verstappen moest en zou die snelste raceronde nog bemachtigen, en dat was gelukt. 'Dan wil je gewoon laten zien wat je hebt tegenover het hele Formule 1-circus. En Red Bull is de laatste vijftien jaar zo oppermachtig met die pitstops. Daar kan niemand aan tippen. Dan denk ik van: wat zijn al die andere teams aan het doen? Wat doet Red Bull dat anderen niet kunnen?', vraagt Albers zich af. Daardoor heeft Verstappen er ook zoveel vertrouwen in dat het goed komt met elke pitstop die hij maakt. 'Hij neemt het risico, ja, het gaat allemaal goed, hij heeft die marges. Ik denk dat hij makkelijk wereldkampioen wordt', gaat Albers verder. 'Teams moeten alles uit de kast halen om een beetje bij te blijven.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties