Formule 1-journalist Mark Hughes zag hoe de Red Bull Ring de zaken van de koningsklasse terug liet keren naar de natuurlijke vorm: Max Verstappen domineert en wint. Volgens de Brit was de RB19 snel genoeg om met een andere strategie de Ferrari van Charles Leclerc opnieuw in te halen. Alles lijkt erop te wijzen dat de rivalen van Red Bull, die blijven updaten en verbeteren, de Oostenrijkse renstal niet bij kunnen houden. Haalt Red Bull dan veel meer uit een essentieel dezelfde auto?
Nadat Red Bull een 'minder weekend' kende in Montreal, waar ze de auto niet helemaal goed konden afstellen, domineerde de RB19 weer in Oostenrijk. Verstappen pakte de poleposition voor de Sprint, won de Sprint, pakte de poleposition voor de hoofdrace, en won de hoofdrace. Andere teams, zoals Ferrari, Aston Martin en Mercedes, brengen constant updates, maar alsnog kunnen ze Red Bull niet bijhouden. 'Zoals we twee weken geleden al suggereerden, was het resultaat in Canada (met Aston Martin en Mercedes respectievelijk slechts negen seconden en twaalf seconden erachter) niet te wijten aan de concurrentie die bijhaalde, maar eerder aan de specifieke omstandigheden van die dag en dat circuit die tegen Red Bull werkten', begint Hughes bij The Race.
'Van alle races tot nu toe was Montreal een uitzondering. De Red Bull Ring corrigeerde simpelweg de zaken terug naar de natuurlijke vorm', schrijft de Brit daarna. 'De RB19 was snel genoeg voor Verstappen om met een andere strategie Leclerc in te halen en bijna een halve minuut voorsprong te nemen. Ook Sergio Pérez was snel genoeg om vanaf de vijftiende plaats op de startgrid naar de derde plaats te rijden, nadat hij in de kwalificatie op vrijdag de track limits had overschreden', stelt Hughes. 'Een deel van dat voordeel was strategisch. Niet stoppen tijdens de VSC (virtual safety car, red.) in ronde veertien - in tegenstelling tot de meeste andere coureurs - zorgde voor een betere spreiding van het bandengebruik, wat ruimschoots compenseerde voor de kleine tijdwinst bij de pitstop. Maar het grootste deel was puur prestatievermogen.'
'Dus logischerwijs haalt Red Bull meer uit een essentieel dezelfde auto?'
Ondertussen heeft Ferrari een nieuwe sidepod ontwikkeld (geïntroduceerd in Spanje) en hier een nieuwe voorvleugel en vloerrand. Mercedes heeft nieuwe sidepods en voorwielophanging gekregen in Monaco. Aston Martin heeft nieuwe sidepods gekregen in Canada, naast talloze andere upgrades. 'Ze zijn ervan overtuigd dat deze veranderingen de prestaties van hun auto's hebben verbeterd. Dus logischerwijs haalt Red Bull meer uit een essentieel dezelfde auto?', vraagt Hughes zich af. 'Daar zit zeker een element van waarheid in. Het is normaal dat een team meer potentieel uit een auto haalt wanneer de specificaties onveranderd blijven. Maar conventionele ontwikkeling overwint meestal dit voordeel. Maar als die ontwikkeling een fundamenteel onevenwicht of inconsistentie corrigeert, dan misschien niet.'
Het probleem van Ferrari is de consistentie op hoge snelheid en het daardoor ontbrekende vertrouwen van de coureur. 'Mercedes kampt met gebrek aan grip en tractie aan de achterkant, en het smalle afstellingsvenster dat dat oplegt, met straffen die variëren afhankelijk van het circuit. Aston Martin heeft een betere spreiding van sterke punten laten zien dan beide teams, maar lijdt als de bochtensnelheden te veel variëren tussen lage snelheid/hoge rijhoogte en hoge snelheid/lage rijhoogte', laat Hughes weten. 'Hun respectieve ontwikkelingen richten zich op deze problemen en niet alleen op het toevoegen van meer neerwaartse druk. Terwijl deze processen gaande waren, heeft Red Bull simpelweg haar begrip van een geweldige basisauto verfijnd: de zeer flexibele, zacht geveerde RB19, met zijn geavanceerde onderkant en zeer strakke platformbeheersing.'
Veel aspecten waardoor Red Bull Ring gunstig is voor sterke punten van de RB19
Hughes merkte op dat veel aspecten van het circuit in de Oostenrijkse bergen de RB19 erg goed liggen. Dat komt volgens de Brit met name doordat er veel minder compromis is tussen langzame en snelle bochten. 'Het haalt een groter deel van zijn totale neerwaartse druk uit de onderkant van de auto dan de andere teams, geholpen door die combinatie van wielophanging en hoge venturitunnels. Daarom zal een circuit met een groot verschil in bochtensnelheden waarschijnlijk het voordeel van Red Bull vergroten. De statische rijhoogte kan laag worden ingesteld voor goede prestaties in langzame bochten zonder dat dit de rijhoogte te laag maakt in snelle bochten. De andere teams voegen updates toe, maar binnen de beperkingen van concepten die hardere grenzen hebben dan die van Red Bull, zoals bepaald door porpoising.'
Omdat het overduidelijk een groter deel van zijn totale neerwaartse druk uit de onderkant van de auto haalt, wat veel minder luchtweerstand oplevert dan neerwaartse druk die uit de vleugels komt, is het aerodynamisch efficiënter. 'Een circuit met slechts zeven bochten (zoals het door de auto herkend wordt) vraagt veel van aerodynamische efficiëntie. De Aston Martin had last van de langzame bochten, net als de Mercedes. De variatie in bochtensnelheden op het circuit leek daar verantwoordelijk voor te zijn. Met name de Mercedes was uit balans, met onderstuur en blokkerende voorwielen. Hamilton was het hele weekend op zoek naar balans op de afstelling van zijn auto, maar zei dat het vanuit het team en hemzelf komt. Het weekend markeerde de vijfde zege van Verstappen op de Red Bull Ring.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties