De winterstop van de Formule 1 gaat dit jaar als Kick Sauber voorbij: traag en zonder enige vorm van opwinding. Hierdoor besloot de Daily Mail in januari de wereld van de Formule 1 even wakker te schudden uit de winterslaap. Bij Aston Martin zou men ervan overtuigd zijn dat zij in de toekomst gebruik kunnen maken van de diensten van Max Verstappen. Dit gerucht werd, mede doordat het de wereld in werd gegooid door de Daily Mail, al snel weggelachen.
Aston Martin is onder leiding van het geld van Lawrence Stroll al jaren bezig met een weg naar de top vinden. In 2023 leek de Britse renstal te kunnen ruiken aan consistent succes, alleen viel het team afgelopen seizoen weer terug. Desondanks heeft het team, vooral achter de schermen, een hoop grote stappen weten te zetten. Het team heeft een nieuwe fabriek, wist Adrian Newey aan te trekken, gaat nauw samenwerken met Honda en het heeft de laatste jaren al vaker een wereldkampioen weten te overtuigen om de overstap naar Silverstone te maken.
Verstappen moet de volgende wereldkampioen zijn die de overstap naar Aston Martin maakt. 'Aston Martin vertelt potentiële sponsors dat Max Verstappen zich bij hen zal voegen in hun ambitieuze poging om de wereldtitel te veroveren', schreef het altijd geloofwaardige Daily Mail. 'Het gaat om een deal van één miljard pond', voegde het medium in al zijn wijsheid nog toe aan het bericht. De kassa rinkelt al jaren bij Verstappen, maar één miljard pond is toch een prachtig bedrag om geen belasting over te hoeven betalen. Er zijn echter ook sceptici.
Verstappen kan niet winnen in een Aston Martin
De grootste scepticus is Jacques Villeneuve. 'Verstappen zal zich afvragen wat zijn volgende stap moet zijn. Je wint met Ferrari, en je wint met Mercedes, maar niet met Aston Martin', gaf Villeneuve aan tegen Action Network. Blijkbaar ook niet met Red Bull, als we de woorden van de enkelvoudig wereldkampioen letterlijk moeten nemen. Dat is goed nieuws voor iedereen die een trauma heeft overgehouden aan de Grand Prix van Abu Dhabi in 2021: Verstappen heeft nog geen enkel kampioenschap of überhaupt een race gewonnen.
Verstappen zou zich dus moeten richten op een overstap naar Ferrari of Mercedes. In 2026 lijkt de kans klein dat de Nederlander een kans gaat krijgen bij het team uit Maranello, of de Ferrari-fratsen moeten Lewis Hamilton dusdanig naar een mentale afgrond hebben gestuurd dat hij het team vroegtijdig zal hebben verlaten. Een overstap naar Mercedes is het afgelopen jaar al meermaals besproken. Toto Wolff had speciaal voor Verstappen een account op Formule 1-Tinder aangemaakt om speciaal een 'super like' te geven aan de Nederlander. De Mercedes-teambaas wacht echter nog op bericht, hoewel hij wel alvast dikke maatjes is met de vader.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Het klopt dat Ferrari, zowel de motorafdeling als de constructeur, de meeste titels heeft weten te winnen, maar dan had Villeneuve ook Renault aan het lijstje toe moeten voegen. Als motorleverancier wist Renault namelijk één kampioenschap meer te winnen dan Mercedes. Het is fijn dat het medialandschap in de Formule 1 iemand heeft gevonden die zegt wat hij denkt, maar de opmerkingen over Verstappen en Aston Martin zijn redelijk kortzichtig. Het is leuk dat Villeneuve niet bang is om op teentjes te trappen, maar deel geen ondoordachte trappen uit.
Teams als Ferrari en Mercedes wisten immers niet Newey te overtuigen om de sprong te wagen. Als we Wolff moeten geloven deed hij ook nooit een poging om de ontwerper naar Brackley te halen en als we de Italiaanse media moeten geloven, gaat Newey over anderhalve maand aan de slag in Maranello. Het oordeel van een man met meer successen in de Formule 1 dan wie dan ook is beter te vertrouwen dan het oordeel van iemand die dacht dat het verstandig was om een muziekcarrière te starten. Newey, die met zijn sobere schetsboekje door de paddock loopt, zal niet verblind worden door een paar extra nullen. Villeneuve verkocht overigens 836 exemplaren van zijn album in Noord-Amerika.
Één miljard niet genoeg waarde in de ogen van Villeneuve
Villeneuve raadde in zijn gesprek met Action Network niet alleen een overstap naar Aston Martin af; de voormalig Formule 1-coureur besloot nog een stapje verder te gaan. De Canadees had het in 2024 al gemunt op één van de rijders in de Red Bull-familie en hij maakte van Verstappen zijn volgende slachtoffer. Daniel Ricciardo was vorig jaar niet veilig voor een tirade van Villeneuve. 'Je kunt zijn lange carrière niet baseren op resultaten, dat klopt gewoon niet', zei Villeneuve tegen BetIdeas.com. 'Maar hij voegt waarde toe aan de F1 en daarom is hij daar. Hij is puur een product van imago en social media.'
Ricciardo voegde enkel waarde toe aan de Formule 1 door zijn imposante hoofdrol in Drive to Survive, maar daarin loopt hij wel al een stapje voor op Verstappen. Hoewel de Nederlander de laatste jaren de hoofdrolspeler was in de kampioensgevechten, was zijn rol in de Netflix-serie, vooral door eigen toedoen, zeer beperkt. Verstappen laat zijn waarde vooral zien op het circuit en in de garage bij zijn team. De vier wereldtitels die de Red Bull-coureur in de afgelopen jaren wist te behalen, waren echter niet voldoende om een enkelvoudig wereldkampioen te overtuigen.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
'Als Verstappen uit de Formule 1 stapt, maalt niemand erom. Als je Hamilton uit de Formule 1 haalt, dan malen mensen erom', was de tweede, en tevens laatste, steek richting Verstappen. De naam van Hamilton reikt inderdaad verder dan alleen de Formule 1. De Ferrari-coureur (het voelt raar om dit voor het eerst te schrijven) is een activist, heeft een relatie gehad met Nicole Scherzinger (en nu volgens geruchten met actrice Sofia Vergara), en toont interesse in mode. Misschien moeten we maar aan P Diddy vragen wat hij vindt van Hamilton. Verstappen is buiten de Formule 1 vooral een simracer, kattenliefhebber en familieman.
Misschien moeten we Villeneuve ook gewoon op zijn woord geloven. De Canadees is zo goed met geld en waarde inschatten dat hij met zijn bedrijven jarenlang succesvol belasting wist te ontduiken, zonder dat hij daar voor vervolgd hoeft te worden. Desondanks is het zeer oneerlijk om Hamilton en Verstappen met elkaar te vergelijken. Voor Formule 1-romantici is de overstap van Hamilton naar Ferrari een match made in heaven en dat gevoel zal minder zijn als Verstappen die overstap maakt. De Red Bull-rijder zal bewijzen dat hij overal kan winnen, zonder dat hij daar fabelachtige verhalen voor nodig heeft. Bovendien schat Stroll senior Verstappen met één miljard twee keer zo hoog in als Ferrari Hamilton inschat.
Je gaat Verstappen pas missen als hij er niet meer is
Hamilton heeft nog twee voordelen ten opzichte van Verstappen als het aankomt op fabelachtige verhalen: leeftijd en de verhaallijn van een gevallen grootheid. Verstappen zal hooguit verbazing opwekken als hij besluit nu te vertrekken naar een ander team. Als Hamilton in 2019 de beslissing had genomen om over te stappen naar Ferrari, dan hadden de meeste mensen gedacht: 'Eindelijk hij gaat stoppen met winnen. En waarom houdt hij een talent als Charles Leclerc tegen?' Het was bovendien interessant geweest om te zien hou hij zich had verhouden tegenover Sebastian Vettel.
Verstappen zit momenteel in hetzelfde schuitje als Vettel voordat de hij vertrok naar Ferrari. Die overstap riep ook niet meer op dan: 'Oh, een Duitser bij Ferrari, dat hebben we eerder gezien.' Eigenlijk had de tendens moeten zijn: 'Oh, een Duitser bij Ferrari die geen grote veranderingen teweegbrengt. Dit wordt niks.' Vettel werd in zijn dominante periode bij Red Bull niet altijd op waarde geschat. Hij was de agressieve Duitser uit Heppenheim die snel kon rijden. Pas toen de coureur bij Aston Martin op een zijspoor belandde en uiteindelijk stopte, dacht iedereen: 'Wat kan hij nog doen naast Verstappen?'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Je gaat Verstappen pas missen als hij niet meer op de grid staat. Wie moet dan de bad boy van de Formule 1 zijn? Als Verstappen na afgelopen seizoen zijn racehandschoenen aan de wilgen had gehangen, dan zat de Formule 1 in een identiteitscrisis. Wie is dan de coureur die met een actie, een regenrace, een opmerking over de boordradio of in de media de Formule 1-wereld op zijn kop kan zetten? De koningsklasse van de autosport zit vol met getalenteerde rijders, maar zo allesomvattend als Verstappen zijn de meesten gewoon niet.
Leclerc en Lando Norris moeten hun innerlijke klootzak nog zien te vinden. George Russell en Oscar Piastri hebben dat juist wel weer in zich, maar de echte consistentie mist bij beide rijders. Liam Lawson en Kimi Antonelli hebben beiden nog een hoop te bewijzen. Dan blijf je achter met Hamilton, die juist weer moet bewijzen dat hij zijn rug kan rechten na de jaren waarin Mercedes een tractor leverde. Ferrari laat onder Vasseur zien uit het dal te zijn gekropen, maar het blijft Ferrari. Bovendien heeft Hamilton de afgelopen jaren ook niet laten zien dat hij een team bij de hand wil nemen als het echt niet lekker loopt. De aanstaande titelgevechten hebben Verstappen nodig, maar dat merk je pas als hij weg is.
Is Aston Martin een logische optie?
Voorlopig is het allemaal nog speculatie wat er gaat gebeuren met Verstappen. Als Red Bull de komende jaren gewoon een goede auto en motor kan leveren, dan blijft de coureur tot en met tenminste 2028 zitten waar hij zit. De viervoudig wereldkampioen lijkt in ieder geval niet bezig te zijn met een vroegtijdig vertrek uit de Formule 1, ondanks dat hij nu wel een hond heeft verwelkomd. Verstappen zei dat hij niet aan een hond zou beginnen als hij nog zo vaak weg is voor zijn sport, maar plots was daar Nino de teckel.
Waar het management van Verstappen en de coureur zelf wel duidelijk over is geweest, is dat hij een snelle auto verlangt. Als de Nederlander een auto krijgt waarmee hij de titel kan winnen, dan zal hij dat ook wel doen. Alle seinen staan op Aston Martin-groen voor het team van Lawrence Stroll om een dergelijke auto te kunnen leveren. Johan Cruijff zei altijd dat hij een zak geld nog nooit een doelpunt heeft zien maken, maar een zak geld levert in de Formule 1 vaak wel een snelle auto op. Als je dan een structuur aanbrengt die Newey en Honda weet te overtuigen, dan is het tijd om de stap naar de top definitief te zetten.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Er is eigenlijk maar één probleem bij Aston Martin, het zoontje van de baas. Lawrence Stroll heeft eigenlijk maar één droom, en dat is ook de hele reden dat hij überhaupt een Formule 1-team kocht. Als je Newey voor een hoop geld wil strikken, dan ga je ver uit liefde voor je zoon. Daar moet Verstappen tegen zien te vechten. De Nederlander is natuurlijk een aantal klassen beter dan Lance Stroll, maar is Verstappen ook opgewassen tegen de invloed van de vader? Bovendien heeft Verstappen de Aston Martin-coureur al een aantal keren, overigens terecht, uitgescholden. Het is Formule 1-passie tegen iemand die dagdroomt over professioneel tennissen. Olie gemixt met water: het kan eigenlijk niet.
Mocht het ooit zover komen, dan zal Verstappens talent heus wel een aantal titels naar Silverstone kunnen brengen, hoewel Villeneuve beweert dat dit niet mogelijk is. Brawn GP en Mercedes bewezen ook uit het niets te kunnen winnen, terwijl Hamilton werd uitgelachen om zijn overstap van McLaren naar de Duitse renstal. Misschien zit het Villeneuve niet lekker dat hij een laffe ontvangst kreeg nadat hij de wereldtitel won in 1997. De beste man stond in een ijshockeystadion en de mensen op de tribunes klapten voor iemand die ze niet kenden. Verstappen zou voetbalstadions kunnen vullen, al heeft hij daar zelf maling aan; dat geldt ook overigens ook voor de mening van Villeneuve.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties