Na vier weken pauze heeft Max Verstappen in zijn eentje duidelijk laten weten dat de Formule 1 weer terug is. Tijdens de Grand Prix van de Verenigde Staten zorgde de coureur van Red Bull Racing alweer voor de nodige controverse en in de thuisrace van Sergio Pérez deed de drievoudig wereldkampioen er nog een schepje bovenop. Ditmaal zette Verstappen een pijnlijke uitroep achter een weekend waarin Red Bull als organisatie compleet door de mand viel. De FIA gaat echter ook niet vrijuit.
Na afloop van elke Grand Prix deelt F1Maximaal.nl altijd cijfers uit aan de coureurs. Vorig jaar kon Verstappen bijna elk weekend wel een tien noteren, maar dit jaar heeft de Red Bull-coureur het duidelijk lastiger, wat ook terug te zien is in de cijfers. Na de Grand Prix van Mexico hoeft de man die een tijdstraf van twintig seconden kreeg ook niet te rekenen op al te veel complimenten. Als er echter ook cijfers uitgedeeld zouden worden voor de Formule 1-teams, dan zou een één voor Red Bull al redelijk hoog zijn dit weekend.
De Grand Prix van Mexico moest natuurlijk een feest worden voor de Oostenrijkse renstal, want één van zijn coureurs stond namelijk in het zonnetje. De ruim vierhonderdduizend toeschouwers gedurende het weekend hadden allemaal de hoop dat hun thuisheld zou schijnen op het Autódromo Hermanos Rodríguez. De hoop bleek echter uitgestelde teleurstelling. Pérez reed, zeker niet tegen beter weten in, opnieuw een dramatisch weekend. De individuele prestaties van de Red Bull-coureurs vertelt alleen niet het hele beschamende verhaal van Red Bull dit weekend.
Red Bull slaat ongekende flater
Red Bull lijkt zo langzamerhand bij zinnen te komen, want op de zondag werd bekendgemaakt dat de Oostenrijkse renstal zal breken met één van de belangrijkste sponsoren van Pérez. Als die poen weg is, dan zal het niet lang meer duren voordat het bekend wordt gemaakt dat de Mexicaan zijn biezen mag pakken. Red Bull heeft alleen te lang vertrouwen gehouden in een coureur die Verstappen amper bijstaat in het constructeurskampioenschap. Zonder Pérez was Red Bull in zowel 2021 als 2023 op dezelfde plek geëindigd in het klassement. Zonder de Mexicaan zou Red Bull dit jaar vier punten achter Mercedes staan.
Het rijdersmanagement van de Oostenrijkse renstal verdient dit seizoen zeker niet de schoonheidsprijs. De garages van Red Bull en Visa Cash App RB zit vol met ongeremd testosteron en een onnoemelijke hoeveelheid frustratie. Dat kwam er allemaal uit tijdens het raceweekend in Mexico-Stad. Elke coureur binnen de Red Bull-familie maakte op het Autódromo Hermanos Rodríguez minimaal één fout of slecht doordachte keuze. Red Bull heeft momenteel vier eilandjes in handen, waar bruggen worden afgebrand voordat ze überhaupt zijn opgebouwd.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Verstappen, Pérez, Yuki Tsunoda en Liam Lawson hebben individueel allemaal cruciale gevechten. Pérez lijkt de meest hopeloze strijd te pakken te hebben, aangezien hij dus waarschijnlijk de deur gewezen wordt. Lawson en Tsunoda vechten daarom uit wie doorgeschoven zal worden. Verstappen is verwikkeld in een titelstrijd die voor dit weekend gewonnen leek, maar door zijn eigen keuzes is het ineens weer wat spannender geworden. Daarbij heeft de Nederlander absoluut geen hulp. Daniel Ricciardo was in Singapore in één klap een betere teamgenoot dan Pérez dit jaar, ondanks dat de Australiër voor een ander team reed.
De vier ego's hebben dus zo hun eigen frustraties en Red Bull vertikt het om het te managen. Tsunoda wil koste wat het kost een kans bij de Oostenrijkse renstal, dus rijdt alsof zijn leven er vanaf hangt. Dat is dit weekend zeer onsuccesvol gebleken. Lawson was zo nadrukkelijk bezig met het stelen van het zitje van Pérez dat hij dacht: 'Als ik nu niet in die RB20 mag zitten, dan Checo ook niet.' Verstappen had dan weer zijn eigen gedachten: 'Als ik niet voor Norris kan eindigen, dan eindigen we de race allebei niet.' Bij Red Bull dacht men waarschijnlijk alleen aan het avondeten.
Lawson moet gekalmeerd worden
Lawson heeft in de afgelopen twee races al laten zien dat hij het Red Bull-stoeltje verdient in 2025, maar de Oostenrijkse renstal mag zijn coureur wel iets beter gaan coachen. De verdediging ten opzichte van Pérez zag er prachtig uit en was lekker robuust, maar absoluut niet slim gemanaged. Het is toch onvermijdelijk dat twee coureurs die strijden om hetzelfde plekje met een vleugje wanhoop gaan rijden. Pérez dook dan ook in het kleinst denkbare gat, waarna Lawson het kaas niet van zijn brood liet eten en hetzelfde deed bij de Mexicaan. Heel erg fijn voor de rikketik van Helmut Marko zal het niet zijn geweest.
Lawson had Pérez er absoluut niet langs hoeven laten, maar dit is wel een gecreëerd probleem door Red Bull. De Nieuw-Zeelander had beter zijn verlies kunnen nemen en daarna mee moeten rijden met Pérez. Zoveel sneller zou de meervoudig racewinnaar nou ook weer niet zijn geweest, maar dan hadden ze wel een poging kunnen wagen om beiden naar Pierre Gasly toe te rijden. Gecontroleerde samenwerking staat alleen niet meer in het woordenboek in Milton Keynes. Iedereen vecht voor zichzelf, als een soort Formule 1-versie van The Lord of the Flies, een boek vol pijnlijke tragedie.
Lees ook
Marko roept zijn coureurs tot de orde: 'Er zou meer respect moeten zijn'
Pérez vindt dat Lawson naast zijn schoenen aan het lopen is: 'Hij is de controle kwijt'
Verstappen verliest zelfbeheersing
Verstappen zal altijd Verstappen blijven, dus hij zal ten alle tijden de grens blijven opzoeken. Dat deed hij in de Verenigde Staten, toen hij perfect op het randje balanceerde, maar in Mexico ging de Red Bull-coureur over de schreef. Het begon allemaal nadat Carlos Sainz een inhaalactie had voltooid ten opzichte van de drievoudig wereldkampioen. Toen kwam Verstappen over de boordradio en gebruikte hij opnieuw een scheldwoord. Het is toch ongelooflijk dat iemand met de ervaring van Verstappen niet van zijn fouten leert en maar blijft schelden over de boordradio. Het zou mij niet verbazen als iemand van de FIA dit niet ironisch zegt in een interview.
De wedstrijdleiding had in Mexico-Stad in ieder geval een flink appeltje te schillen met de Nederlander en ditmaal was dit meer dan terecht. Verstappen reed in een zeepkist met verkeerde motorstanden, dus hij was al over het kookpunt. Als zijn titelrivaal er dan ook nog voorbij wil, dan komen de 2021-trekjes van Verstappen snel naar boven. Bij bocht 4 zat Lando Norris er simpelweg voor bij de apex, waardoor Norris die plek ook niet terug hoefde te geven en Verstappen terecht een straf kreeg. Het ergste vergrijp volgde in bocht 7, toen de Red Bull-coureur echt met een waas voor zijn ogen reed.
De agressiviteit van Verstappen is prijzenswaardig, maar soms ook onbegrijpelijk. Had Verstappen daadwerkelijk verwacht een mooi gevecht met Norris te hebben tussen bocht 7 en bocht 12? Er is geen enkele wereld waarin de Limburger de bocht had gehaald en daarna even zij-aan-zij met Norris een mooi duel had uitgevochten. Het was een wraakactie, eentje die Michael Schumacher ook zou inzetten en heeft ingezet. Norris toonde in het gevecht met Verstappen voor het eerst wat vastberadenheid, maar niemand is zo vastberaden als Verstappen.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Dat betekent ook dat de Red Bull-coureur een vastberadenheid heeft om te crashen, als dat betekent dat Norris tenminste niet meer punten scoort. Het had allemaal voorkomen kunnen worden. Als Verstappen rustig was gebleven in bocht 7 had hij achter zijn titelrivaal aan kunnen rijden en was er minder aan de hand geweest. Dan was het gat naar de Mercedes-coureurs groter geweest en was Verstappen waarschijnlijk als vierde geëindigd. Dan was het verschil 51 punten geweest en had de Nederlander in alle resterende races (
inclusief sprintraces) gewoon altijd derde kunnen eindigen, ongeacht de snelste raceronde.
Keuzes FIA nog onbegrijpelijker dan die van Verstappen
Dat Verstappen tweemaal terecht een straf kreeg, betekent niet dat de coureur op proportionele wijze gestraft is. Waar de wedstrijdleiding tijdens de Grand Prix van de Verenigde Staten nog enige consistentie toonde, lieten de stewards, onder leiding van Johnny Herbert, dat in Mexico met alle liefde varen. Het begon nog zo goed toen Robert Shwartzman een gridstraf kreeg voor een race die hij nooit gaat rijden, maar op de zondag waren enkele beslissingen echt van God los. Dat de regels veranderd moeten worden, is duidelijk. Om dan maar nattevingerwerk toe te passen in de titelstrijd, is ronduit schandalig.
De straf voor de tweede actie was terecht tien seconden voor leaving the track and gaining an advantage. Het had ook tien seconden kunnen zijn voor relatief gevaarlijk rijgedrag, maar de wedstrijdleiding besloot een andere reden te geven. Norris had in Austin ook tien seconden gekregen als Verstappen op de baan was gebleven. Die beslissing was dus consistent met de eerdere beslissingen die gemaakt zijn. De FIA wil voorkomen dat coureurs zomaar buiten de baan inhalen en dan een gat van vijf seconden kunnen openen naar de coureur die ze net onreglementair hebben ingehaald. Tot dusver de logica.
De tijdstraf van tien seconden voor het incident in bocht 4 is ronduit belachelijk. Forcing another driver off track was vorige week nog vijf seconden waard. George Russell deed precies hetzelfde bij Valtteri Bottas en mocht vijf seconden langer stilstaan in de pitstraat. Waarom krijgt Verstappen dan tien seconden? Het schijnt dat het verschil was dat Verstappen 'wel ruimte had om uit te wijken en het anders aan te pakken' maar 'Norris en Russell hadden dat niet'. In andere woorden: Joost mag het weten en Herbert lult uit zijn nek. Hoe had Russell in zijn eigen inhaalactie namelijk niet de kans om het anders aan te pakken?
Als klap op de vuurpijl kreeg Verstappen voor het incident ook nog twee strafpunten op zijn licentie. Die kreeg Franco Colapinto ook door het incident met Lawson, waarbij de RB-bolide zijn voorvleugel deels verloor. Iemand van de baan drukken staat in de ogen van de stewards dus gelijk aan een botsing veroorzaken. Overigens kreeg Lawson geen straf voor het buiten de baan drukken van Pérez, terwijl de jonge RB-rijder er absoluut niet voor zat bij de apex. Bovendien scholden beide coureurs, dus het is tijd hoe dan ook tijd om stevig op te treden.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
McLaren en Britse mediagilde kunnen weer lekker mekkeren
Het is toch altijd jammer dat Verstappen de coureur is die deze capriolen uithaalt. Het geeft de azijnzeikers, wat dit jaar McLaren en de Britse media zijn, weer voer om onnodig lang te discussiëren over een incident waar al een straf voor is gegeven. 'Deze straffen zijn waarschijnlijk niet zwaar genoeg', concludeerde Zak Brown over de twintig seconden voor Verstappen. Jouw renstal mag blij zijn dat het überhaupt nog mee mag doen aan de Formule 1 na Spygate, dus McLaren is het laatste team dat mag klagen. Het was immers Lewis Hamilton die met McLaren kampioen kon worden een jaar na het Spygate-schandaal.
Dat McLaren met een hetze bezig is om Verstappen te diskwalificeren, valt ergens nog te begrijpen. Anders wint Norris waarschijnlijk de titel niet. Desondanks doet Martin Brundle er wel een schepje bovenop. De voormalig coureur had een drive-trough penalty meer dan terecht gevonden. Om even verder terug te gaan in het verleden; Lance Stroll kreeg voor een crash met Ricciardo achter de Safety Car een tijdstraf van tien seconden. Als we nog verder teruggaan kreeg Hamilton tijdens de Grand Prix van Groot-Brittannië ook een tijdstraf van tien seconden voor de crash met Verstappen.
Bij die crash wordt er soms nog altijd gewezen naar het zogenaamd agressief insturen van Verstappen, terwijl Hamilton niet eens probeerde om de apex van de bocht te raken. De FIA wil altijd kijken naar de ernst van het vergrijp en niet naar de uitkomst, maar zo erg is het toch niet om iemand even buiten de baan te zetten. Vorige week mocht Verstappen het juist nog doen. Toen had Brundle ook geen kritiek op Verstappen, maar op de regels. Nu de drievoudig wereldkampioen daadwerkelijk een fout maakt, wordt de Nederlander, vanwege zijn paspoort, weer gebombardeerd tot duivel.
De woede bij Olav Mol is dan ook te begrijpen, maar hij zal zijn zin niet krijgen. Hooguit wordt de straf van Verstappen in een right to review verlaagd naar vijf seconden, maar daar koopt de Red Bull-coureur niks voor. Hebert kennende zal de right to review juist een nog ergere straf betekenen voor Verstappen. De wraakactie van McLaren had vorige week geen zin, maar nu helpt ome Herbert even een handje mee. De Brit heeft sowieso moeite met buitenlande wereldkampioenen. Fernando Alonso ging daar op schitterende wijze mee om in 2016. Nu is het aan Verstappen om tot en met Abu Dhabi sportieve wraak te nemen.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties