Column | FIA geeft eigen geloofwaardigheid geen oppoetsbeurt met kinderachtige taakstraf Verstappen Column
Column

Column | FIA geeft eigen geloofwaardigheid geen oppoetsbeurt met kinderachtige taakstraf Verstappen

Column | FIA geeft eigen geloofwaardigheid geen oppoetsbeurt met kinderachtige taakstraf Verstappen

Tijdens het Grand Prix-weekend in Singapore ging het weer allesbehalve over de Grand Prix van Singapore zelf. Max Verstappen was weer eens een keer dominant in beeld, alleen domineerde hij niet de sport, maar de krantenkoppen. De coureur van Red Bull Racing had namelijk een scheldwoordje gebruikt tijdens de persconferentie van de FIA en daarvoor moest de Nederlander eerst publiekelijk gelyncht worden. Het bestuursorgaan vindt iemand voor lul zetten namelijk wel kindvriendelijk.

De FIA moet zich bezighouden met de veiligheid van de coureurs, maar de laatste jaren gaat het vooral over randzaken. De intrede van president Mohammed Ben Sulayem had een hoop moeten veranderen binnen het bestuursorgaan, maar voorlopig wil de FIA vooral zichzelf behoeden voor kritiek. Schelden is verboden en als iemand kritiek uit op een steward, dan zal diegene een boete ontvangen, want deze steward wordt mogelijk uitgemaakt voor zak op social media. Diezelfde FIA laat wel een gestrande auto op de kop op het circuit staan zonder rode vlag.

Ben Sulayem doet zelf wenkbrauwen fronsen

Ben Sulayem heeft als autocoureur een hoop weten te bereiken en het is dan ook niet zo gek dat hij een kandidaat was voor het presidentschap bij de FIA. Het bestuursorgaan heeft de afgelopen jaren een obsessie met het Midden-Oosten (lees: een obsessie met geld) en Ben Sulayem kan helpen om verder bruggen te bouwen naar het werelddeel. Het is alleen een werelddeel dat niet bepaald bekendstaat om zijn vooruitstrevendheid wat betreft vrouwenrechten.

Nou is Ben Sulayem niet bepaald vies van een vrouwonvriendelijke uitspraak. 'Ik haat het als vrouwen denken dat ze slimmer zijn dan mannen', stond ooit op de website van de president van de FIA. Toen deze quote werd ontdekt door de media moest de FIA-president zichzelf met man en macht verdedigen. Hij is immers geen seksist, hij heeft namelijk als enige FIA-president een vrouwelijke CEO aangenomen. Een klassieke verdedigingsmanoeuvre van iemand die op zijn teentjes is getrapt.

Ben Sulayem is hoe dan ook een vreemd figuur. Tijdens het FIA-gala na afloop van het 2022-seizoen probeerde hij het bestuursorgaan met alles wat hij in zich had te verdedigen. De FIA was niet de schuldige van de onduidelijkheid over de puntentelling van de Grand Prix van Japan, de teams waren de schuldigen. Ben Sulayem, die in beschonken staat op het podium stond, moest gestopt worden door Stefano Domenicali. De speeches en ongemakkelijke grappen over het budgetplafond, die Ben Sulayem recht in het gezicht van Christian Horner vertelde, deden denken aan de keer dat Kimi Räikkönen dronken op het podium arriveerde.

Afgelopen weekend voegde Ben Sulayem ook een racistisch sausje toe aan zijn repertoire. Het had indirect te maken met Verstappen, die zichzelf in de ogen van de Emiraat vast als rapper gedroeg. De Formule 1-coureurs moeten zichzelf namelijk anders gedragen dan rappers, in de ogen van Ben Sulayem. Rappers zeggen namelijk om de drie seconden wel een keer het F-woord en zo mogen Formule 1-rijders niet zijn. Lewis Hamilton merkte terecht op dat Ben Sulayem niet doelde op de witte rappers, want ik verwacht dat de FIA-president niet verder komt dan Eminem. Daarnaast is het ook weer een overtrokken reactie.

Schijnveiligheid hoog in het vaandel bij de FIA

Hamilton en Ben Sulayem hebben al wat geschiedenis samen. De tweede grote verandering die de FIA wilde doorvoeren onder het bewind van Ben Sulayem, na het ontslag van Michael Masi, had te maken met sieraden. Coureurs mogen eigenlijk geen sieraden dragen, aangezien het dragen van een oorbel de veiligheid van de rijders ernstig kan beïnvloeden. Hiermee opende Ben Sulayem een eerste persoonlijke aanval op Hamilton, die eigenlijk als enige coureur sieraden draagt.

Het was geen lekkere binnenkomer voor Ben Sulayem. Het was de eerste grap in het moppenboek die hij begonnen is bij het bestuursorgaan van de Formule 1. De strijd werd geopend in Miami, waar Hamilton tijdens de persconferentie met zijn eigen protest kwam. De Mercedes-rijder trok al zijn sieraden uit de kast en droeg deze tijdens de mediadag. Een prachtige recalcitrante reactie van de zevenvoudig wereldkampioen. Hamilton moest overigens wel zijn sieraden afdoen, al mocht eentje blijven zitten aangezien deze niet verwijderd kon worden.

Tekst gaat verder onder de afbeelding.

copyright proshots 16466077
Met een ring om elke vinger maakte Lewis Hamilton zijn statement in 2022. 

Het heeft de FIA in ieder geval geholpen een soort schijnveiligheid te kunnen bewaken. Schijnveiligheid staat immers hoog in het vaandel bij de FIA. Het was namelijk een perfect idee om in 2022 een bergingsvoertuig, dat al bewezen heeft een coureur te kunnen doden, en marshalls het circuit op te sturen terwijl er nog auto's op de natte baan rijden. Een klein moment van aquaplaning was al voldoende geweest om een coureur richting het bergingsvoertuig of de marshalls te sturen. Het was nota bene de FIA die in een rapport aangaf dat zelfs de halo Jules Bianchi niet had kunnen redden.

Pierre Gasly was terecht furieus tijdens de race, al moest vooral de Fransman dat bekopen met een straf. De FIA kon zich zodoende bezighouden met loshangende spiegels en end plates. In het 2022-seizoen werden coureurs om het minste of geringste al naar binnen gestuurd door de meatball flag te zwaaien. Vooral Haas was de dupe van deze maatregelen en ook Fernando Alonso kreeg een keer een tijdstraf tijdens de Grand Prix van de Verenigde Staten in 2022, al werd deze teruggedraaid. Wat doet de FIA dan als George Russell op zijn kop op het circuit van Albert Park staat? Een rode vlag? Nee, een Virtual Safety Car.

GP Azerbeidzjan weekend om snel te vergeten

Het Grand Prix-weekend in Azerbeidzjan liet zien dat de FIA en zijn stewards niet hadden geleerd van de fouten die gemaakt werden in bijvoorbeeld Japan in 2022 en Australië dit jaar. Op de zondag deed men immers niet bepaald zijn best om de coureurs te beschermen. Tijdens de feature race van de Formule 2 ging het bij de start mis voor een aantal rijders. Het aantal brokstukken op de baan was haast ontelbaar, maar het duurde ruim een halve minuut voordat de rode vlag werd gezwaaid.

De zondag werd opgeschrikt door nog een aantal crashes. Zo stond Kimi Antonelli bij bocht 15 in de muur met nog ruim drie minuten te gaan in de race. Het duurde ruim twee minuten voordat de stewards toch maar besloten om de Virtual Safety Car te veranderen in een volledige Safety Car. Dat de FIA niet graag onder de Safety Car finisht, is duidelijk geworden na de Grand Prix van Italië in 2022, want ook bij de Formule 1 ging het in Azerbeidzjan mis. Carlos Sainz en Sergio Pérez kwamen elkaar tegen en legden even wat brokken over het Baku City Circuit. Een rode vlag was logischer dan een Virtual Safety Car, maar het was nog even tijd om met levens te spelen.

F1-teams zetten geloofwaardigheid FIA te kakken

Aan het einde van vorig jaar liet de FIA zich niet van de beste kant zien. Een prominent figuur binnen de Formule 1 zou hebben geklaagd over de rol van Susie Wolff binnen de FIA. Tijdens een vergadering zou Toto Wolff zijn mond voorbij hebben gepraat en gevoelige informatie hebben gedeeld, waarvan hij eigenlijk geen weet zou mogen hebben. Hierdoor werd er door de Formule 1-teams gewezen naar Susie Wolff en werd het woord belangenverstrengeling in de media genoemd. Het medium was wel BusinessF1, wat niet bekendstaat om hoogwaardige journalistiek.

Het magazine wordt dan ook geleid door een complete gek. Tom Rubython heeft bijvoorbeeld zijn dode hond laten klonen zonder dat zijn vrouw dit wist. Zijn Cocker Spaniël lag dan ook even in de ijskast voordat een Koreaans laboratorium ermee aan de slag ging. Dat zou verder niets af moeten doen aan de journalistieke ethiek van BusinessF1, maar de rechtszaken tegen Rubython wel. Rubython is, meer dan welke Britse journalist dan ook, meermaals voor de rechter gesleept vanwege smaad. Onder anderen Max Mosley en Bernie Ecclestone waren niet zo blij met de journalist. BusinessF1 zou dan ook geen blad moeten zijn dat je zonder enige voorzichtigheid direct gelooft.

Dat deed de FIA dus wel. Na berichtgeving over de familie Wolff ging het bestuursorgaan gelijk aan de slag met een onderzoek. Toen gebeurde echter iets ongehoords: elk Formule 1-team deelde op sociale media hetzelfde bericht. Alles was exact gelijk, van de komma's tot de punten. Daar sta je dan met je geloofwaardigheid als bestuursorgaan van de Formule 1. De FIA liet binnen de kortste keren het onderzoek ook maar vallen. Tien Formule 1-teams blijken dus meer macht te hebben dan de FIA.

Slachtofferrol siert FIA niet

Er zijn dus redelijk gegronde redenen om kritiek te hebben op de FIA. Zo ziet de FIA het alleen niet, want een aantal weken geleden werd de autosportwereld een milde versie van Noord-Korea. Als je kritiek hebt op het bestuursorgaan dan hoef je niet per se de gevangenis in, maar de straffen zijn wel strenger geworden. Verstappen en Fernando Alonso hebben zich de laatste maanden meermaals negatief uitgelaten over de beslissingen van de stewards. De Spanjaard was nog het meest fel, want de Aston Martin-rijder gaf aan dat je benadeeld wordt als je geen Hamilton, Russell of Lando Norris heet.

Volgens onderzoek van de FIA zouden zulke uitspraken voor meer haat zorgen richting de desbetreffende stewards op social media. Een soort 'wij van WC-Eend adviseren WC-Eend'. Ben Sulayem heeft de definitie van wangedrag maar eens aangescherpt dit jaar en coureurs zouden hoge boetes kunnen verwachten als ze de grens overgaan. Laten we het maar een allergie voor constructieve kritiek noemen. Het is in ieder geval duidelijk geworden wie het slachtoffer is. Het zou me niks verbazen als de taakstraf van Verstappen toch om wordt gezet naar een onvoorwaardelijke gevangenisstraf van zes maanden. Misschien had de FIA dat ingezet als hij opnieuw zo dominant was als in 2023.

Hetze tegen Verstappen ronduit kinderachtig

Voorafgaand aan het weekend in Singapore werd duidelijk dat scheldwoorden, beter bekend als het grootste wapen sinds de atoombommen van Robert Oppenheimer, eigenlijk ook niet meer gewenst zijn. Verstappen reageerde er op zijn eigen recalcitrante manier op door toch even een F-bomb te gebruiken tijdens de persconferentie. Toegegeven, het was niet slim, maar laten we eerlijk zijn; als er ergens staat 'Pas op, natte verf!', dan gaan we allemaal even voelen of het geverfde oppervlak daadwerkelijk nat is.

Verstappen is erachter gekomen dat de verf nog nat was, want hij werd direct op het matje geroepen. Na de scheldkanonnades van Wolff en Frédéric Vasseur in Las Vegas had men hoogstens een boete kunnen verwachten, maar een waarschuwing lag meer in de lijn der verwachting. De Formule 1 is echter een politiestaat geworden, waardoor Verstappen lekker een taakstraf mag uitzitten. Na zijn fysieke aanvaring met Esteban Ocon in 2018 mocht hij ook al meelopen bij de FIA, dus het is geen onbekend terrein voor de Nederlander. Ditmaal hoop ik, net zoals Hamilton, dat Verstappen zijn neus ervoor ophaalt.

Tekst gaat verder onder de afbeelding.

red bull racing max verstappen singapore gp zondag 2024 15
Max Verstappen sprak na de kwalificatie in Singapore niet netjes met twee woorden. 

'Maar de kinderen, zij mogen dat soort woorden toch niet horen?' Welk kind gaat er op een schooldag live kijken naar de FIA-persconferentie? Welke niet-journalist kijkt er überhaupt naar de persconferentie? Netflix, HBO Max en Videoland bestaan, dus er zijn altijd interessantere dingen op de televisie te vinden. Overigens weten kinderen dit ook allemaal te vinden en ik gok dat de series op Netflix iets meer scheldwoorden bevatten dan Verstappen in zijn arsenaal heeft. Misschien probeerde de FIA vooral zichzelf te beschermen, want deze taakstraf is ronduit kinderachtig.

FIA gaat deze oorlog tegen Verstappen niet winnen

Misschien krijgen Wolff en Vasseur met terugwerkende kracht ook nog een straf, dan is Verstappen tenminste niet alleen. Het is eigenlijk te hopen dat de coureurs bij de persconferentie voor de Grand Prix van de Verenigde Staten gewoon de scheldkraan volledig opendraaien. Misschien kunnen de Formule 1-teams opnieuw een identiek statement naar buiten brengen, alleen dit keer met allerlei scheldwoorden erin verwerkt. Dan kunnen ze het bericht eindigen met 'Simply fucking lovely', om duidelijk de steun uit te spreken jegens Verstappen.

Als de Formule 1 samenkomt, dan staat de FIA echt geen kans. Ben Sulayem is een oorlog begonnen die hij echt niet gaat winnen. Als het bestuursorgaan de oorzaak is van een vroegtijdig vertrek van de grootste troef van de Formule 1, dan klopt de FOM wel even aan. Ben Sulayem is gewoon graag bezig met randzaken, maar Verstappen heeft nu de macht om te zeggen dat het genoeg is. Dat weet de FIA-president alleen nog niet. Hij is immers de enige die in beschonken staat domme grappen kan vertellen op het podium tijdens het gala. Het is alleen een moppenrepertoire waar niemand om kan lachen.

PS: Ik zal gezien de bovenstaande woorden de komende maanden waarschijnlijk niet kunnen schrijven voor F1Maximaal.nl, maar ik zal uitgebreid verslag doen van mijn taakstraf bij terugkomst.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws