Max Verstappen en Red Bull Racing zijn dit seizoen niet één, maar minimaal twee maten te groot voor de concurrentie. Dat betekent dat we dit jaar met grote regelmaat het Nederlandse volkslied te horen krijgen na de races, maar het zorgt er ook voor dat de spanning in de verschillende kampioenschappen ook ver te zoeken is. F1Maximaal ging daarom op zoek naar enkele alternatieve kampioenschappen, waarbij de dominantie van de Nederlander extra duidelijk wordt.
Na de Grand Prix van Azerbeidzjan stond Verstappen slechts zes punten voor op teamgenoot Sergio Pérez. Dat had er mede mee te maken dat de Nederlander in de kwalificatie voor de Grand Prix van Saoedi-Arabië technische problemen kende, en in Bakoe kostte een ongunstige pitstop, net voor een safetycarperiode, Verstappen de leidende positie, die hij vervolgens niet meer terug wist te winnen. Een week later was het Formule 1-circus alweer geland in de Verenigde Staten, waar Verstappen in Q3 geen tweede poging kon doen vanwege een door Charles Leclerc veroorzaakte rode vlag. Pérez mocht dus als eerste starten, en had met Verstappen op P9 de ideale kans om de leiding in het kampioenschap te pakken. Het liep echter anders: Verstappen rolde het veld, inclusief teamgenoot, op en pakte zijn derde zege van het seizoen.
Het aantal verdeelde punten in de laatste drie Grands Prix
Sindsdien is het opeens hard gegaan. Verstappen pakte in de laatste drie Grand Prix-weekenden elke keer poleposition, leidde alle races van start tot finish, en won dus ook in Monaco, Spanje, en Canada onder vaak lastige omstandigheden. Het contrast met teamgenoot Pérez kan haast niet groter zijn, want als iemand heeft aangetoond hoe lastig de omstandigheden in deze drie weekenden wel niet waren, dan is het de Mexicaan. De coureur uit Guadalajara wist Q3 niet meer te halen en ook het podium bleek te hooggegrepen te zijn.
Dat zorgt voor een bizarre stand als we enkel naar de laatste drie Grands Prix kijken, te vinden in Tabel 1. Met drie overwinningen en een snelste ronde in Spanje pakt Verstappen met 76 punten bijna de maximale score. Achter hem strijden medewereldkampioenen Lewis Hamilton en Fernando Alonso voor de tweede plek, waarbij een slechte thuisrace Alonso de das omdoet.
Opvallend genoeg is Pérez hier slechts op een zevende plek terug te vinden. Hij moet de meeste coureurs van de topteams voor zich dulden: ook George Russell, ondanks zijn uitvalbeurt in Canada, Carlos Sainz, en zelfs Esteban Ocon pakten meer punten, waarbij Ocon vooral in de straten van Monaco goed scoorde met een podiumplek. De andere tegenvaller uit de laatste races is Charles Leclerc, die net als Pérez in Spanje en Canada ontbrak in Q3.
Spanning in het landenklassement
Verstappen is voor het eerst sinds zijn debuut in de Formule 1 niet de enige Nederlander op de startopstelling. Landgenoot Nyck de Vries rijdt voor zusterteam AlphaTauri, waardoor Nederland één van de slechts vier landen is met meer dan één deelnemer. Alonso en Sainz zijn allebei terug te vinden bij competitieve teams, terwijl Engeland met Hamilton, Russel én Lando Norris hofleverancier is in de Formule 1. Ten slotte zorgt het rijdersduo van Alpine ervoor dat ook Frankrijk twee troeven in de strijd heeft. In totaal zijn er dit seizoen dus vijftien nationaliteiten terug te vinden in de Formule 1.
Hoewel De Vries nog geen punten wist te pakken, zorgt de dominantie van Verstappen er wel voor dat Nederland ook het landenkampioenschap leidt, zoals in Tabel 2 te zien is. Verstappen behaalde in zijn eentje net wat meer punten dan Spanjaarden Alonso en Sainz samen. Spanje liep dankzij de tweede plek van Alonso en de vijfde plek van Sainz in Canada wel drie punten in op Nederland. Spanje nam in Canada de tweede positie over van Engeland, dat door het uitvallen van Russell en de vijfsecondenstraf van Norris volledig afhankelijk was van de derde plek van Hamilton.
Als Red Bull en Verstappen blijven domineren, zou dit landenkampioenschap wel eens spanning tot het einde van het seizoen kunnen opleveren. Pérez staat er alleen voor, en zal dus Verstappen moeten verslaan om Mexico kans te laten maken op het landenkampioenschap. Het aantal punten van Frankrijk komt neer op het aantal constructeurspunten voor Alpine, waarbij een strijd met het Monaco van Leclerc nog tot de mogelijkheden behoort als Alpine naar behoren blijft presteren.
Verstappen als team ook op de eerste plek
Max Verstappen staat dusdanig ver voor op de concurrenten, dat Red Bull de punten van Sergio Pérez helemaal niet nodig heeft om de eerste plek in het kampioenschap te pakken. De Nederlander pakte in acht weekenden al 195 punten, een gemiddelde van bijna 25 punten per weekend, en scoort daarmee in zijn eentje beter dan het gehele Mercedes-team. Dat geeft maar even aan dat Pérez momenteel niet heel belangrijk is bij het team van Red Bull.
'Team Max Verstappen' zou wel wat meer te duchten hebben van de drie achtervolgende teams dan voor Red Bull het geval is. Met een achterstand van 28 punten op de Nederlander zou Mercedes niet geheel kansloos zijn. Opvallend genoeg kan een vergelijkbare conclusie getrokken worden tussen Aston Martin en Ferrari: Alonso pakte in zijn eentje al 117 punten, en pakte dus in zijn eentje bijna evenveel punten als Ferrari-coureurs Sainz en Leclerc samen.
Kampioenschap zonder Verstappen zou spannend zijn geweest
Verstappen staat mijlenver voor op de concurrentie, die in het echte kampioenschap aangevoerd wordt door teamgenoot Pérez. Als we Verstappen echter helemaal uit het kampioenschap weghalen, zoals in Tabel 4 het geval is, moet Pérez nog steeds zijn meerdere erkennen in Alonso. Bij deze stand zijn de coureurs een positie opgeschoven als ze achter Verstappen zijn geëindigd. Zo zou Alonso de Grand Prix van Canada gewonnen hebben, voor Hamilton en Leclerc, terwijl Pérez gepromoveerd zou worden tot een vijfde plek. Ook de drie punten voor de snelste ronden die Verstappen in Saoedi-Arabië, Miami, en Spanje reed, zijn vergeven aan zijn concurrenten.
Dat Pérez zonder Verstappen alsnog niet bovenaan zou staan in het kampioenschap is veelzeggend over het zwakke presteren van de Mexicaan, of misschien geeft het juist aan dat Red Bull haar dominantie met name aan Verstappen, en niet zozeer aan de RB19 te danken heeft. Dit Verstappen-loze kampioenschap, waarin Alonso dus één punt voorsprong heeft op Pérez, zou wel eens een driestrijd tot het einde van het seizoen kunnen worden. Aangezien Verstappen wel degelijk meedoet aan de Formule 1, moeten Alonso, Pérez en Hamilton voorlopig toch maar genoegen nemen met een gevecht voor de tweede plek.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties