Hoewel er dit seizoen nog veertien Grands Prix verreden moeten worden, lijkt het inmiddels vrij zeker dat Red Bull Racing en Max Verstappen later dit jaar opnieuw tot wereldkampioen gekroond worden. Het team van Red Bull heeft momenteel precies evenveel punten als Mercedes en Aston Martin samen. Het seizoen lijkt dus eerder uit te draaien op een recordjacht, waarbij een 35 jaar oud record eindelijk uit de boeken gereden zou kunnen worden.
Gordon Murray is een van de succesvolste en meest legendarische ontwerpers in de geschiedenis van de sport. De inmiddels 77-jarige Zuid-Afrikaan was als ontwerper medeverantwoordelijk voor twee wereldkampioenschappen van Nelson Piquet bij Brabham, voordat hij overstapte naar McLaren. Murray ontwierp daar onder meer de MP4/4 in 1988, en zag hoe coureurs Ayrton Senna en Alain Prost maar liefst vijftien van de zestien Grands Prix wonnen in het dominante seizoen.
De Zuid-Afrikaan vermoedt dat zijn winstpercentage van 93,75 procent in 1988 dit jaar wel eens verbeterd kan worden door Verstappen en teamgenoot Sergio Pérez. 'Red Bull is een ongelooflijk gedisciplineerd team, dat heel goed geleid wordt en ontzettend sterk is als het aankomt op aerodynamica', ziet Murray in gesprek met The Times. 'Stabiliteit op de lange termijn in het management en het engineering team is een extreem bepalende factor in de zoektocht naar succes in de Formule 1.' Teambaas Christian Horner en adviseur Helmut Marko zijn al sinds het oprichten van het team aan het einde van 2004 bij het seizoen betrokken, terwijl ontwerper Adrian Newey een jaar later aansloot.
Red Bull moet blijven domineren om record te pakken
Het record van Murray bij McLaren doorstond al een periode van Mercedes-dominantie: 'Ik verwachtte dat Mercedes mijn 1988-record zou verbreken, maar het is ze nooit gelukt. Red Bull heeft een uitstekende kans dit jaar. Ze moeten alle races, op eentje na, winnen om dat te bereiken, en ik zal het aandachtig gaan volgen.' Met nog veertien races te gaan, betekent dit dat Red Bull er nog minimaal dertien zal moeten winnen en zich dus één misser kan veroorloven. Bij McLaren was dat het geval in Monza.
Waar een innovatief idee in de jaren zeventig en tachtig het verschil kon maken, ziet Murray dat het tegenwoordig meer om de details draait. 'Met het huidige reglement zijn de auto's allemaal heel vergelijkbaar als je naar de concepten van de teams kijkt, dus het is bijna onmogelijk om een baanbrekende innovatie te vinden. De huidige Grand Prix-auto's pakken een competitief voordeel door een optelsom van veel verschillende details in het ontwerp. Ik had het geluk dat ik auto's ontwierp in de jaren zeventig en tachtig, waar een niet zo'n slecht idee een racewinnend concept kon opleveren van de ene op de andere race. Met de huidige reglementen is dat compleet onhaalbaar', zo sluit Murray af.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties