Helmut Marko gaf na afloop van de vrijdag aan dat er totaal geen snelheid in zit bij Max Verstappen. Hoewel de kwalificatie in Singapore belangrijk is, wordt de race pace dit jaar ook veel belangrijker, vanwege de introductie van een vierde DRS-zone, juist op het rechte stuk waar in 2023 al veel werd ingehaald zonder DRS. De coureurs besteedden dan ook veel aandacht aan de racesimulaties, waaruit blijkt dat de zorgen van Red Bull wel terecht zijn.
Normaal gesproken wordt de tweede vrije training gebruikt voor de racesimulaties, maar omdat er in Singapore regendreiging was, besloten veel teams om al in de eerste vrije training een long run af te werken. In de afgelopen jaren was die eerste vrije training niet representatief vanwege de totaal afwijkende omstandigheden, maar aangezien de baantemperatuur nu niet al te hoog was tijdens VT1, vonden de teams het wel nuttig om in die eerste sessie al een kwalificatiesimulatie én een racesimulatie te doen.
De resultaten van die long runs uit de eerste vrije training zijn in de onderstaande tabel te vinden. Niet geheel verrassend was stratenkoning Charles Leclerc met afstand de snelste man, al reed de Monegask slechts drie ronden. Op een halve seconde achterstand was Williams-coureur Franco Colapinto verrassend genoeg de nummer twee. Marko had dan ook gelijk toen hij zei dat de Argentijn sneller was dan Verstappen, al ligt dat ook grotendeels aan de snelheid van Williams. Alexander Albon meldde zich achter Carlos Sainz namelijk als tweede Williams-coureur in de top vier.
De tekst gaat verder onder de tabel.
Achter de coureurs van Ferrari en Williams vinden we de twee titelfavorieten terug. Verstappen deed een kortere stint dan Lando Norris, maar kwam slechts een tiende tekort. Op basis van de eerste vrije training ziet het er voor Verstappen dus nog niet zo verkeerd uit. Vooral Mercedes had het erg slecht voor elkaar, terwijl Stake de traditionele hekkensluiter was bij de zestien coureurs met een representatieve long run.
Beeld voor Red Bull verslechtert verder
In de tweede vrije training bleef het echter droog, en dus gingen de meeste teams voor het vallen van de vlag verder met hun voorbereidingswerk voor de zondag. Daarbij bleken de snelste twee coureurs over één ronde ook de snelste twee coureurs in een langere stint te zijn. De cijfers zijn wel lastiger te vergelijken, doordat de coureurs verschillende bandentypes gebruikten. Mercedes en Ferrari openden VT1 met harde banden, en begonnen daardoor in VT2 met de mediumbanden, die zij aan het einde van de sessie ook voor de long runs gebruikten.
Red Bull en Norris deden dit juist andersom, en reden dus aan het begin van de tweede vrije training met de harde banden. De Red Bull-coureurs gebruikten deze banden ook voor de racesimulatie, terwijl Norris voor een afwijkende keuze ging met de zachte banden, waarmee hij zijn kwalificatiesimulatie al gedaan had. De Brit was met die zachte band met 1:37,295 wel erg competitief. Hij was 0,074 seconden sneller dan Leclerc met de mediumbanden, en daarmee zien we dezelfde verhoudingen terug als over één ronde.
Best of the rest was McLaren-coureur Oscar Piastri, al reed de Australiër slechts vier representatieve ronden. Hij was zo'n twee tienden sneller dan Verstappen, Lewis Hamilton, George Russell, Pierre Gasly, en Carlos Sainz. Esteban Ocon was een van de weinige coureurs met de harde band, en was daarmee slechts drie tienden langzamer dan Verstappen, en een halve seconde sneller dan Pérez.
Leclerc en Norris lijken dus de absolute topfavorieten te zijn. Verstappen kan in het beste geval hopen op een plekje vlak achter dit duo, maar als Red Bull de afstelling niet goed voor elkaar krijgt, kan de schade ook nog een stuk groter worden. Zo reed Williams in VT2 geen representatieve long run, maar op basis van VT1 mogen zij ook absoluut tot de kanshebbers gerekend worden. Williams lijkt in ieder geval een goede kans te maken om wederom punten te pakken.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties