Helmut Marko is doorgaans zeer optimistisch, maar na de openingsdag in Singapore kon zelfs de Oostenrijker de rest van het weekend niet meer met vertrouwen tegemoet zien. Marko baalde van het gebrek aan grip onder alle omstandigheden, en waarschuwt dat het team drastische stappen moet ondernemen. Daarnaast reageerde hij op de nu niet langere toegestane achtervleugel van McLaren.
In de eerste vrije training viel de schade nog mee bij Verstappen, met een vierde tijd. In de tweede vrije training, werd het nog veel slechter met een vijftiende plek in de eindklassering. 'Niks werkt op de auto van Max. Hij heeft geen grip met de zachte banden, en ook niet met de harde banden, en hij heeft totaal geen balans', somt Marko op bij de Duitse tak van Sky Sports.
Tergend langzaam
Voor Red Bull is het ook zorgwekkend dat de tweede vrije training, onder het kunstlicht, juist de meest representatieve vrije training is in het Singapore-weekend. Marko vreest dan ook voor de rest van het weekend. 'Op het moment moet ik toegeven dat de situatie heel zorgwekkend is. We moeten nu iets drastisch gaan proberen. Laten we kijken wat we kunnen proberen', zo wijst hij erop dat de afstelling flink aangepast kan worden, en Red Bull mogelijk andere onderdelen zal uitproberen.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Marko geeft toe dat hij wel verbaasd is dat het zo slecht gaat, en dat hij na Bakoe erop gerekend had dat het nu wat beter zou gaan. 'We hebben dezelfde snelheid als Franco Colapinto.' De Argentijn eindigde als zestiende in de einduitslag, een plekje achter Max Verstappen. Sergio Pérez kwam wel tot een achtste tijd, maar was ook bijna negen tienden langzamer dan de snelste mannen.
Driemaal is scheepsrecht
Eerder op de dag bracht de FIA wel naar buiten dat de Bakoe-achtervleugel van McLaren met 'mini-DRS' niet langer legaal bevonden wordt. Hoewel het de vraag is hoeveel voordeel McLaren daar in Singapore had kunnen hebben, is Marko blij met deze eerste stap. 'We hebben drie keer geprotesteerd tegen de achtervleugel van McLaren. De FIA heeft nu de juiste beslissing genomen. De achtervleugel van McLaren is niet toegestaan, en nu is het tijd om naar de voorvleugel te kijken', zo maakt hij duidelijk dat de klopjacht nog niet voorbij is.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties