Slechts drie testdagen kregen de teams en coureurs om zich voor te bereiden op het 2024-seizoen, dat toepasselijk 24 Grands Prix telt. Max Verstappen pakte in 2023 met de RB19 toepasselijk negentien overwinningen, en hoopt dat record in 2024 met de RB20 aan te kunnen scherpen. In de wintertest werd al duidelijk dat Red Bull Racing en Ferrari hun huiswerk goed voor elkaar hebben, en de verwachting is dan ook dat de coureurs van deze teams de plekjes op de eerste startrijen voor hun rekening nemen. F1Maximaal analyseerde de data, en doet een voorspelling van de pikorde aan het begin van het seizoen.
Voordat we de tijden in meer detail bestuderen, kijken we eerst naar welke teams de meeste meters hebben afgelegd op het Bahrain International Circuit. Betrouwbaarheid is altijd een sleutelwoord tijdens de testdagen, en sinds de Formule 1 flink heeft zitten snijden in het aantal testmogelijkheden, is het nog meer van belang dat je niet te veel tijd in de garage doorbrengt. De testrestricties, gebaseerd op het inperken van de kosten, zijn overigens vrij achterhaald sinds de introductie van het budgetplafond, en kunnen dan ook op onvrede van de coureurs rekenen.
Ferrari-motoren worden veelvuldig ingezet, Mercedes juist minder
Zoals in Tabel 1 te zien is, waren het vooral de teams met Ferrari-motoren die veel meters maakten. Haas was op elke dag productief, en heeft in ieder geval genoeg data kunnen vergaren om uit te vogelen waar het aan schort bij de VF-24, de auto waarmee het de rode lantaarn aan een concurrerend team wil overhandigen. Ook Ferrari en Stake waren veel op het circuit terug te vinden, en staan in de top vier. Vreemde eend in de bijt is constructeurskampioen Red Bull, dat als enige met andere motoren tussen de Ferrari-teams terug te vinden is.
De tekst gaat verder onder de tabel.
Onderin zijn het juist vooral de Mercedes-teams en Alpine, dat als enige team gebruikmaakt van een Renault-krachtbron. Bij Williams ging het vooral op de openingsdag mis, door verschillende technische problemen. McLaren deed het stukken beter in deze wintertest dan de afgelopen jaren, maar bivakkeert alsnog in de achterhoede in deze belangrijke teststatistiek.
Haas-coureur Kevin Magnussen reed met afstand de meeste ronden; alleen Carlos Sainz wist enigszins in de buurt te komen. Achter het tweetal met Ferrari-aandrijving zijn Daniel Ricciardo en Max Verstappen terug te vinden. Verstappen reed daarmee zes ronden meer dan tijdens de wintertest van 2023, en was met zijn 142 de coureur met de meeste ronden. Teamgenoot Sergio Pérez reed tijdens beide sessies met putdeksel-calamiteiten, en reed daardoor 26 ronden minder. Lewis Hamilton reed constant op hetzelfde moment als de Mexicaan, en staat dus ook onderin.
De tekst gaat verder onder de tabel.
Red Bull laat niet het achterste van de tong zien
Van de topteams reden Red Bull en Ferrari dus de meeste ronden, maar wie was het snelste over één ronde? Verstappen opende de wintertest met de snelste tijd op woensdag, waarna Ferrari-coureurs Carlos Sainz en Charles Leclerc de tijdenlijsten aanvoerden op de twee overige dagen. Net als Mercedes reed Ferrari ook op de zachtere banden, en dus is het niet verrassend dat beide teams de snelste tijden wisten neer te zetten. Sainz zorgde al op donderdag voor de enige rondetijd onder de anderhalve minuut, terwijl George Russell op vrijdag 0,046 seconden tekortkwam op de tijd van Charles Leclerc.
De tekst gaat verder onder de tabel.
Zhou Guanyu wist met de C4-banden in de slotminuten nog op te schuiven naar de derde plek op vrijdag, waarmee hij ondanks een bandenvoordeel knap sneller was dan de Red Bull-coureurs. McLaren en Aston Martin namen helemaal geen zachte banden mee naar de test, en wisten dus al voor aanvang van de week dat de snelste tijden op het C3-rubber neergezet zouden worden. De hekkensluiter was Alpine, maar het Franse team bekommert zich al jaren niet om competitieve tijden in de wintertest. Ook in 2023 reed Alpine de langzaamste tijden in de wintertest, waarna het wel zesde eindigde bij de constructeurs.
Red Bulls heersen op C3s
Als we in Tabel 4 de snelste tijd per coureur bekijken, is het opvallend dat Sainz op donderdag op de C4-banden sneller was dan teamgenoot Leclerc op de vrijdag met de zachtste C5-banden. Daar kunnen de baancondities een rol bij gespeeld hebben. Dit zou dan ook kunnen verklaren waarom Verstappen op vrijdag niet kon tippen aan de tijd van zijn teamgenoot op donderdag. Bij het Oostenrijkse team zorgde Pérez dus voor de snelste tijd van de week, maar echt nieuws is dat niet: ook in 2023 was Pérez veruit de snelste Red Bull-coureur in de testweek, waar Verstappen genoegen nam met het afwerken van long runs, om een week later poleposition en de winst te pakken.
De tekst gaat verder onder de tabel.
Het is daarnaast tekenend voor de professionalisering van de sport dat meer dan de helft van de coureurs hun snelste tijd op de C3-banden liet noteren. Deze band wordt in het Grand Prix-weekend ook weer ingezet als zachtste compound en wordt dus ook de kwalificatieband. Pirelli-baas Mario Isola gaf ook al aan dat degenen die oververhitting op de C3-band weten te bestrijden, dit over het algemeen ook op de andere bandentypes kunnen doen. In het verleden werkten vooral achterhoedeteams nog vaak glory runs af, om de aandacht van sponsoren te trekken. Die drang is nu ver verdwenen nu de teams er financieel allemaal goed voorstaan.
Tijd om correcties toe te passen!
De snelste tijden van de week zijn leuk en aardig, maar niet veel mensen zullen verwachten dat Red Bull de eerste twee startrijen niet gaat halen op vrijdag in Bahrein. Ook lijkt het onwaarschijnlijk dat Zhou Guanyu als vierde van start mag gaan. Tijd dus om de nodige correcties toe te passen om een zinnigere pikorde samen te stellen. De eerste correctie wordt op basis van de bandentypes gedaan.
Volgens Pirelli-man Isola is de C4-band zo'n 0,6 tot 0,7 seconden sneller dan de C3. Omdat de C3 de kwalificatieband wordt in het Grand Prix-weekend, tellen we dus 0,65 seconden op bij alle C4-banden. Leclerc zette als enige zijn snelste tijd op C5-rubber neer, maar dat is niet relevant hier, omdat zijn tijd hoe dan ook langzamer was dan die van teamgenoot Sainz op de C4-banden. Isola gaf daarbij ook aan dat het verschil tussen beide banden verwaarloosbaar is, omdat de C5 te zacht is voor het Bahrain International Circuit.
Max Verstappen-factor wordt toegepast
De tweede correctie die we toepassen is het verschil tussen de coureurs binnen het team. Hierbij profiteren we in 2024 van een primeur: alle coureurs rijden voor dezelfde teams als aan het einde van vorig jaar, en dus kunnen we op basis van de kwalificatieverschillen uit 2023 een schatting maken van de onderlinge verhoudingen in Bahrein. Natuurlijk is niet geheel perfect: bij coureurs als Oscar Piastri en Logan Sargeant mag wel wat progressie verwacht worden, aangezien ze nu niet meer in hun rookie-jaar zitten.
De tekst gaat verder onder de tabel.
Op basis van deze tabel wordt duidelijk dat het vooral Verstappen is die niet voluit ging in de wintertest. Bij Mercedes, McLaren, Alpine, en Visa Cash App RB zijn de onderlinge verschillen klein; bij Williams, Aston Martin, en Haas is het verschil wél groot, maar waren Alexander Albon, Fernando Alonso, en Nico Hülkenberg al de snelste coureur voor hun team, en dus profiteren zijn niet van een correctie. Bij Verstappen mag je wel ervan uitgaan dat hij flink wat sneller kan rijden dan Pérez al deed met de RB20. Ook Norris en Valtteri Bottas zullen van deze correctie profiteren, aangezien hun teamgenoten betere tijden lieten noteren in de test.
Wie wordt tot Mister Sandbag uitgeroepen?
De derde en laatste correctie die we toepassen, is gerelateerd aan de zandzak-competitie, waarbij teams niet willen laten zien hoe snel ze zijn. Red Bull en Ferrari zijn de laatste jaren vrij gelijkwaardig als het aankomt op het meenemen van hun vorm uit de wintertest naar de eerste race. Datzelfde geldt voor subtopteam McLaren. De absolute sandbag champions zijn echter Mercedes en Alpine. Bij Mercedes is het doorgaans gissen naar de ware snelheid na de wintertest, en Alpine heeft daar de afgelopen jaren ook een handje van. Daarom scherpen we de tijden bij Mercedes met vier tienden aan, en bij Alpine met drie tienden, om een realistischer beeld te creëren.
Waar Williams vroeger nog vaker voor de glory runs koos, heeft de komst van voormalig Mercedes-kopstuk James Vowles ervoor gezorgd dat het Britse team ook vaak wat conservatiever te werk gaat in de wintertest. Daarom snijden we één tiende van de tijden van de Williams-coureurs af. Daar staat Stake tegenover: het Sauber-team meldt zich in de wintertest vaak bovenaan, maar weet die verwachtingen daarna niet waar te maken. Bij Stake wordt daarom twee tienden extra aan de tijd toegevoegd.
Verwachte verhoudingen in de kwalificatie
In Tabel 6 is het resultaat van deze drie correcties terug te vinden. Dan wordt duidelijk dat Verstappen favoriet is voor poleposition, op basis van het getoonde potentieel van de RB20 in de handen van zijn langzamere teamgenoot, die naar verwachting op P4 zou blijven steken, achter het Ferrari-duo. Het lijkt erop dat Red Bull en Ferrari in ieder geval duidelijk de snelste teams zullen zijn in de kwalificatie, wat aansluit bij het einde van het 2023-seizoen.
De tekst gaat verder onder de tabel.
Hoewel Pérez Aston Martin ook een plekje in de subtop toedichtte, is dat op basis van deze cijfers, en op basis van veel andere coureurs en teambazen, nog niet te zien. McLaren en Mercedes lijken op gepaste afstand van Red Bull en Ferrari voor de derde plek te gaan vechten, met daarachter Aston Martin, Visa Cash App RB, en Stake in een compact middenveld. Williams, Alpine, en Haas lijken te moeten vrezen voor een moeizame start van het seizoen.
Disclaimers!
Ten eerste liggen enkele aannames aan de basis van deze voorspelling. Daarnaast is het belangrijk om aan te geven dat dit voorspellingen voor de kwalificaties zijn. In de race kunnen de verhoudingen anders liggen. Doorgaans vergroot Verstappen zijn voorsprong dan, terwijl Leclerc ook op de slotdag in zijn racesimulatie weer meer verval in rondetijden liet zien. Mercedes is juist in de Grands Prix sterker dan in de kwalificaties, en dus valt het Duitse team nog niet uit te vlakken voor een podiumplek. In de achterhoede heeft Haas het vaak lastiger in de races, en op basis van de kwalificatievoorspellingen belooft dat weinig goeds, maar het team had zelf dan ook al gewaarschuwd voor een matige start.
Voorspelling constructeurskampioenschap 2024
Bovenstaande tijden zijn overigens geen voorspellingen van de Q3-tijden. Teams rijden in de wintertests meestal niet op vol vermogen of met een bijna lege tank. Op basis van de cijfers van 2023 mogen we nog een sprong van zo'n 1,2 seconden verwachten, waarbij Verstappen rond de 1:29,0 uitkomt. Verder nemen deze cijfers de progressie van de teams tijdens het seizoen niet mee. Stake valt regelmatig terug tijdens het seizoen, en ook Aston Martin doet dat in mindere mate, terwijl McLaren, Mercedes, en Williams vaak steeds meer op stoom komen. Op basis hiervan doen we de volgende voorzichtige voorspelling voor het 2024-kampioenschap. Heb je een andere mening? Laat het gerust weten in de reacties!
Niets missen van Verstappen in 2024? Sluit dan een abonnement met korting af bij Viaplay, of bekijk hier alle opties.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties