Voorafgaand aan het 2024-seizoen werd al bekendgemaakt dat Carlos Sainz zijn zitje bij Ferrari kwijt zou raken aan Lewis Hamilton. Vanaf dat moment startte niet alleen het harde werk voor het nieuwe seizoen, ook de zoektocht naar een nieuwe werkgever. De Spanjaard maakte vervolgens in de zomerstop bekend dat hij in zee gaat met Williams. Een goede keuze voor beide partijen, want overal waar Sainz heengaat, helpt hij een team vooruit.
Het silly season van 2024 begon al vroeg, iets wat iedereen zich ongetwijfeld nog goed kan herinneren. Op 5 februari liet Hamilton weten Mercedes na heel wat jaren samen te gaan verruilen voor Ferrari. Een harde klap voor Sainz, die in de Beyond The Grid-podcast en veel andere interviews had aangegeven ervan uit te gaan gewoon contractverlenging te krijgen. Hij en Charles Leclerc - het werkte niet altijd, maar ze dreven elkaar tot het uiterste, en de auto verbeterde door de jaren heen duidelijk.
If it ain't broken, don't fix it. Daar was Ferrari het niet mee eens, wat betekende dat Sainz vanaf het eerste raceweekend van 2024 ook zijn marketingmasker op moest zetten en op de deuren van de teams moest gaan kloppen. Om Sainz over het hoofd te zien als teambaas, zou stom zijn. De Spanjaard heeft in de laatste jaren sterke prestaties laten zien. Niet alleen bij Ferrari, waar hij in de blauwe zee van 2023 het enige rode lichtpuntje vormde voor Maranello, maar ook bij McLaren, waar hij in Brazilië in 2019 op het podium stond en dat herhaalde in 2020 in Italië.
Gedreven, intelligent, strategisch en met Spaanse passie leken Ferrari en Sainz een perfecte match te zijn, al wist de Madrileen vanaf het begin al dat hij nooit de status van golden boy Leclerc zou krijgen. Tweede viool spelen is zijn ding niet, al betekende dat wel dat hij daarom niet opnieuw in het huwelijksbootje stapte met Red Bull Racing. Hij en Max Verstappen kennen elkaar vanzelfsprekend goed van hun jaren bij Toro Rosso, waarover nog geruchten rondgaan dat Jos Verstappen en Sainz senior niet met elkaar door een deur zouden kunnen.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Voormalige teams van Sainz stegen in het kampioenschap
Bovendien wilde Red Bull vermoedelijk het risico niet nemen dat Verstappen onder druk zou komen te staan, wat enerzijds tegenstrijdig overkomt, omdat Helmut Marko en Christian Horner blijven zeggen dat niemand zo snel is als Verstappen en iedereen vroeg of laat tegen hetzelfde probleem aan zal lopen als Sergio Pérez. Liam Lawson stelt zich voorlopig nederig op en geeft aan veel van Verstappen te willen leren, maar iemand als Sainz, inmiddels al 30 jaar en beginnend aan zijn elfde Formule 1-seizoen, staat er waarschijnlijk niet zo in.
De coureur uit Madrid heeft vier jaar moeten zien hoe zijn teamgenoot werd voorgetrokken en moest daarom zijn eigen geluk creëren, wat hij deed door dezelfde eigenschappen te laten zien als bij Renault en McLaren: zelf de leiding nemen en zich uit te durven spreken tegenover de pitmuur, iets waar Leclerc nog regelmatig moeite mee heeft. Sainz is nooit foutloos geweest, misschien zelfs iets te wisselvallig hier en daar, maar een vechter is hij zeker. Voor Williams werd het tijd dat ze zo'n coureur in huis haalden.
De tekst gaat verder onder de tabel.
Elk team waar Sainz tot nu toe bij heeft gezeten, heeft hij vooruit geholpen. Na zijn tijd bij Toro Rosso stapte hij over naar Renault. Een jaar voor de komst van Sainz, in 2016, eindigde de Franse renstal op P9 met acht punten. Toen de Spanjaard zich erbij voegde in 2017 eindigde Renault op P6 met 57 punten, waarbij Sainz verantwoordelijk was voor 54. Het jaar erop eindigde Renault P4 in het constructeurskampioenschap met 122 punten.
Ook bij McLaren ging het bergopwaarts toen Sainz een duo vormde met Lando Norris. In 2018, een jaar voordat Sainz kwam, eindigde het team nog als achtste in het constructeurskampioenschap. In 2019 werden ze vierde, en in 2020 werden ze derde. Over Ferrari kan dezelfde analyse gemaakt worden, hoewel er daarbij rekening mee gehouden moet worden dat Mercedes en McLaren het na de start van het 2022-seizoen beide lastig hadden met de nieuwe reglementen. Tussen 2020 en 2024 steeg Ferrari met Sainz echter vier plekken in het constructeurskampioenschap.
Williams krijgt eindelijk coureur die heft in eigen handen neemt
Hoewel Sainz aangaf dat hij het vieren van podiums en overwinningen zal gaan missen, net als het hebben van een auto waarmee het vechten voor podiums en zeges mogelijk is, kijkt hij uit naar een nieuw hoofdstuk bij Williams. Door in zee te gaan met de Britse renstal heeft hij sowieso drie historische teams op zijn cv staan. Het is alweer een tijd geleden dat Williams een zeer ervaren coureur in het team had. In de afgelopen jaren bestonden de rijdersduo's van het team uit Grove uit jonge coureurs, zoals Alexander Albon, George Russell, Nicholas Latifi, Franco Colapinto, en Logan Sargeant.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Williams heeft de stijgende lijn inmiddels wel te pakken, maar dat het te langzaam gaat, weet teambaas James Vowles ook. Sainz zette de monteurs direct aan het werk tijdens zijn testdag in Abu Dhabi, waarbij ook te zien was dat de auto binnenstebuiten werd gekeerd om te voldoen aan de eisen van de Spanjaard. Voor de 30-jarige zal het ongetwijfeld een lastige periode gaan worden, aangezien hij nu moet strijden om een plekje in de punten, in plaats van een plek op het podium. Gezien zijn doorzettingsvermogen en eigenschap om zich ergens in vast te bijten, mag Williams vermoedelijk in haar handjes knijpen dat ze een rijder als Sainz erbij hebben.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties