Harry King pakte op de Hungaroring zijn eerste zege nadat hij vanaf poleposition mocht vertrekken. Team Schumacher CLRT, het team van Larry ten Voorde, kreeg helaas te maken met track limits en daardoor hadden Ten Voorde en Marvin Klein een inhaalrace voor de boeg. Dat zij niet op de eerste startrij stonden, kwam voor GP Elite goed uit. Dinamic Motorsport had een invaller nodig, en dus keerde een oude bekend terug. F1Maximaal.nl blikt terug op het weekend van de Porsche Mobil 1 Supercup in Hongarije.
Ten Voorde was als een raket uit de startblokken vertrokken aan het begin van het 2024-seizoen en pakte tot aan Hongarije elke keer de pole én de zege. Op de Hungaroring ervoer hij echter een kleine tegenslag. Na vier polepositions op een rij was hij wel het snelst op zaterdag, maar helaas werd zijn tijd vanwege track limits verwijderd. Dat betekende dat hij op zondagochtend als elfde de race mocht aanvangen. 'Op zijn minst had ik de snelheid voor een goed resultaat', stak Ten Voorde positief van wal op zijn Instagram-pagina.
'Ik moet nu als elfde starten, waar ik niet op had gehoopt, maar gelukkig worden de punten op zondag verdeeld. We gaan ervoor!' Het circuit net buiten Boedapest was GP Elite in ieder geval goedgezind. Haverkort klokte de derde tijd tijdens de kwalificatie en kwam slechts een tiende tekort op de pole-tijd van Ten Voordes teamgenoot. Robert de Haan, die in de roze Porsche van BWT Lechner Racing rijdt, kwam vijf duizendsten tekort op Haverkort. Van Eijndhoven voegde zich bij zijn landgenoten op de vijfde plek.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Na de kwalificatie werd echter bekend dat de tijd van Klein ook verwijderd werd, en dus schoof King op naar P1 en moest hij op zondagochtend in zijn spiegels kijken, want Haverkort zat direct achter hem. Van Eijndhoven, die een paar lastige weekenden achter de rug had, had ook uitzicht op een podium en ging daar absoluut voor strijden. Loek Hartog, die vorig jaar in de Supercup reed en inmiddels in de Verenigde Staten racet, viel in bij Dinamic Motorsport. Hij startte vanaf P15.
Ten Voorde direct in de aanval bij de start
King wist de leiding te behouden bij de start van de race op zondag, maar moest zeker in zijn spiegels blijven kijken want Haverkort zette de druk er vol op. Hij moest op zijn beurt rekening houden met zijn teamgenoot, Van Eijndhoven was aan het kijken en zich aan het oplijnen om een inhaalactie in te zetten. Klein begon aan te dringen bij de Brabander, waardoor hij de bocht af moest snijden om een crash te voorkomen. De CLRT-bolide leek echter meer snelheid aan boord te hebben en het duurde dan ook niet lang voordat hij Van Eijndhoven voorbijstak. Ten Voorde had drie plekken goed gemaakt in de eerste ronde en lag achtste na de openingsfase.
Levi verloor juist plekken, hij blokkeerde zijn banden in de eerste ronde en lage veertiende, achter Theo Oeverhaus. Dat die roze Porsches het niet rustig aan deden, kwam ook Mathys Jaubert achter, die had De Haan achter zich die hem begon voort te duwen in de eerste bochtenreeks. Jaubert hield zijn bolide echter op de baan en wist De Haan daarbij achter zich te houden. Vooraan het veld begon King een gaatje te trekken en leek het er voorlopig niet op dat Haverkort het gat kon dichten. Klein stormde voorbij Van Eijndhoven, die op dat moment enigszins wat ademruimte had vanwege de gaten voor en achter zich.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Klein zette zijn opmars voort door ook Havertkort in de nek te hijgen. In de vijfde ronde was het gat nog maar drie tienden en leek het erop dat Haverkort alle zeilen bij moest zetten om de Fransman niet voorbij te laten. Ten Voorde zat achter zijn teamgenoot Alessandro Ghiretti en lag nog steeds achtste, maar het was duidelijk dat de Tukker niet van plan was om de race als slechts achtste te eindigen. Hij zat Ghiretti op de hielen en zocht een manier om erlangs te komen. Elk punt helpt hem in de strijd om de titel, want als King zou winnen, zou Ten Voorde met een kleinere voorsprong uit Hongarije vertrekken.
Rookie versus veteraan: De Haan probeert het bij Ten Voorde
Terwijl Haverkort zijn handen vol had aan het verdedigen tegen Klein, kon King vooraan makkelijk wegrijden. De Brit streed in 2023 regelmatig met Ten Voorde, maar de Nederlander lijkt dit jaar in een andere klasse te rijden dan de rest van de Porsche Supercup-rijders en daardoor heeft King hem dit jaar nog niets kunnen maken. Ten Voorde kwam Kings teamgenoot halverwege de race wel tegen, want De Haan wilde graag wat plekken goedmaken om nog goede punten te scoren. Voor de 18-jarige was dat belangrijk vanwege zijn positie in het rookie-kampioenschap. Hij stond even eerste, maar Haverkort heeft de overhand gekregen en breidt zijn voorsprong in het klassement uit.
De Haan was niet van plan om het rustig aan te doen, hij bleef tegen de bumper van Ten Voorde duwen en daar was de Tukker niet helemaal van gediend. Hij kreeg tevens van zijn team te horen dat hij twee waarschuwingen had voor track limits in bocht zes. 'Ja, omdat ik geduwd word!' liet Ten Voorde over de boordradio horen. Ten Voorde dreigde ingehaald te worden door de 18-jarige, maar stak daar een stokje voor. Met zijn neus aan Ten Voordes bumper reden ze door de laatste bocht, waarbij de meervoudig wereldkampioen zich zeker niet de kaas van het brood liet eten. De Haan had duidelijk te veel gepusht, hij kreeg een tijdstraf van vijf seconden vanwege track limits.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Hartog sluipt richting de top tien
Voor Klein en Haverkort was King definitief uit het zicht verdwenen. Van Eijndhoven reed zijn eigen race op P4 en reed consistent een seconde achter Haverkort en vijf seconden voor Keagan Masters. Na pech te hebben gehad in zowel de Duitse cup als de Supercup waren die punten en die positie voor Van Eijndhoven erg belangrijk. Terwijl P4 voor hem goed was, ergerde Ten Voorde zich groen en geel op P8 met De Haan nog steeds achter zich. De jongere Nederlander bleef duwen en trekken. 'Ey, ey! Hij moet hiermee ophouden!' zei Ten Voorde op de boordradio. Hij zat nog steeds achter zijn teamgenoot Ghiretti, wat wellicht een aparte keuzes was van CLRT.
Ghiretti had een handige buffer kunnen zijn om De Haan tegen te houden terwijl Ten Voorde weg had kunnen rijden, maar dat besloot de CLRT-pitmuur niet. De volledige communicatie met de rijders werd dan ook niet uitgezonden. Achter de twee Nederlanders reed Jaubert, die Hartog in zijn spiegels groter en groter zag worden. De lange Nederlander zat bijna binnen een seconde van de rookie en was gedurende de race richting de top tien geslopen. Het leek erop dat hij goede punten binnen zou slepen tijdens zijn invalbeurt op de Hungaroring.
Haverkort viert eerste Supercup-podium
King kon vanaf het begin van de race wegrijden en behield de leiding dan ook tot de vlag viel. Klein en Haverkort voegden zich bij de Brit op het podium. Voor Haverkort betekende het zijn eerste Supercup-podium nadat hij al meerdere rookie-podiums had gepakt dit seizoen. 'Ons eerste podium overall! P3 overall en P1 voor de rookies. Met dank aan het team voor de fantastische auto!' schreef Haverkort op zijn sociale media. Van Eijndhoven eindigde op de vierde plek, wat een goede comeback was na het teleurstellende weekend in Silverstone.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
'Ik denk dat we blij kunnen zijn met het weekend, goede punten en een sterke pace en de derde snelste ronde van de race', schrijft Van Eijndhoven op zijn socials. 'Ook erg blij om een goed resultaat te behalen na de uitdagende weekenden die we hebben gehad. Bedankt aan het team voor het harde werk!' Ten Voorde werd zevende en moet een klein beetje van zijn voorsprong in het klassement inleveren. 'We hebben alles eruit gehaald dit weekend nadat we vanaf P11 moesten starten', aldus de meervoudig wereldkampioen. 'Gefeliciteerd aan het team voor de P2 van Marvin! Het volgende weekend is Spa, zie jullie daar!'
Bekijk hier de complete WK-stand van de Porsche Mobil 1 Supercup.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties