Het lijkt erop dat er snel een aankondiging zal komen over het vertrek van Sergio Pérez, maar Peter Windsor weet zeker dat dat niet zomaar tot stand is gekomen achter de schermen bij Red Bull Racing. De Oostenrijkse renstal overwoog al eerder om Pérez te vervangen, maar midden in het seizoen was te risicovol. Ook zit er een financiële kant aan. Windsor denkt wel dat er een betere teamgenoot voor Max Verstappen is.
Pérez kan na het seizoen terugblikken op een dramatisch jaar. Meerdere keren achter elkaar wist hij Q2 of Q3 niet te halen en bezorgde hij het team flinke rekeningen vanwege harde crashes. Door die crashes was er bijvoorbeeld geen budget meer om een low downforce wing te ontwikkelen voor banen zoals Monza en Las Vegas. Verstappen vond dat jammer, want dat waren toch weer twee weekenden die ze weg konden gooien. De Nederlander kon de kar niet langer trekken, niet zoals in 2023, en de punten van Pérez waren nodig om het constructeurskampioenschap veilig te stellen.
Dat lukte helaas niet. Red Bull eindigde als derde in het kampioenschap, maar zal, als positief punt, wel meer windtunneltijd hebben bij het ingaan van 2025. Na de Grand Prix van Abu Dhabi had de Red Bull-top weer een vergadering, en wordt een aankondiging over het vervangen van Pérez snel verwacht. Aan Windsor wordt gevraagd waarom het allemaal zo lang duurt. 'Nou, ik vermoed dat ze gewoon proberen de onderhandelingen met Pérez af te ronden, toch? Ik zou denken dat Pérez veel meer geld wil om weg te gaan dan Red Bull bereid is om te betalen', denkt Windsor in zijn livestream op zijn YouTube-kanaal, waarmee hij Helmut Marko tegenspreekt.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
'Dat gaat hij echt niet zeggen'
Marko gaf onlangs namelijk aan dat hij allemaal bedragen heeft langs zien komen die helemaal niet kloppen. 'Dan zijn er nog de discussies over alle sponsors die hij effectief naar het team heeft gebracht', gaat Windsor verder. 'Ze proberen ervoor te zorgen dat die blijven, en dat kost tijd. En misschien wordt er een soort commissie betaald aan Pérez? Als vervanger van een salaris of prijzengeld of wat dan ook', speculeert hij verder. 'Ze willen nu een coureur de deur uitwerken die via aparte contracten geld naar het team heeft gebracht. Hoe doe je dat?' stelt Windsor.
Hij zou het logischer vinden als de Mexicaan zelf de handdoek in de ring gooit, maar de coureur met startnummer 11 heeft vaker aangegeven dat hij 'vertrekt wanneer hij dat wil, niet wanneer het team dat wil'. 'Als Pérez zou zeggen: ik heb er genoeg van, ik wil geen Formule 1-coureur meer zijn, ik ben weg, ik wil niets meer. Dan zou het heel wat makkelijker zijn. Maar dat gaat hij niet zeggen, toch?' haalt Windsor zijn schouders op. 'Hij gaat zeggen: ik deed dit, ik deed dat, zonder mij had je dit niet, dat had je niet gehad als ik er niet was. Daarom duurt het zo lang.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Hoe belangrijk blijft Carlos Slim?
De analist denkt dan ook dat Red Bull allang weet welke coureur ze in 2025 naast Verstappen wil hebben, maar dat Pérez niet meewerkt op het moment. Teambaas Christian Horner heeft in Abu Dhabi nog aangegeven dat Pérez het zelf in de hand heeft, wat overkwam als: als hij verstandig is, kiest hij er zelf voor om op te stappen in de plaats van dat wij hem moeten ontslaan. 'Het is geen kwestie van het selecteren van een coureur, maar hoe ze het afronden met Pérez, vermoed ik. Daarom is er wat vertraging, en de advocaten zullen ook wel veel plezier hebben, denk ik', lacht Windsor.
'Wij ook, natuurlijk. Het andere afwegingspunt is immers de Carlos Slim-kwestie, want je zou denken dat Slim volledig achter Pérez zal staan in deze situatie', gaat hij verder. Carlos Slim is een erg rijke Mexicaanse zakenman die Pérez al jaren steunt. 'Hij gaat zich ook achter Colapinto scharen, denk ik. Maar je zou ook denken dat Horner en Red Bull proberen om in de gratie te blijven bij Carlos Slim. Hoe doen ze dat? Dat is namelijk best moeilijk', verwacht Windsor.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Lawson of Tsunoda naast Verstappen?
Vanwege de geruchten over Pérez' vertrek is er ook veel gespeculeerd over wie het zitje naast Verstappen dan moet krijgen. De strijd lijkt te gaan tussen Liam Lawson en Yuki Tsunoda. 'Van de twee zou ik zeggen dat Lawson de betere balans voor Max zou zijn, omdat Lawson duidelijk goed is met de controle van de auto, het aanvoelen van de achterkant van de auto. Daarin is hij erg goed', looft Windsor. 'Goed met zijn stuur, met het gaspedaal en ook iemand die laat remt. Dat is een goede tegenhanger voor Max. De ingenieurs hebben een scala aan informatie nodig over beide rijstijlen.'
Tsunoda heeft getest op dinsdag in Abu Dhabi, in de RB20. Naar eigen zeggen heeft hij veel indruk gemaakt, wat Marko later bevestigde. 'Ik denk dat Yuki iets grilliger is dan Liam, en daarom zou ik niet zeggen dat hij net zo nuttig zou zijn voor Max, omdat je geen grilligheid wilt als je het kunt vermijden. Je wilt dat het allemaal wat soepeler is, en dat is wat Liam kan bieden. Het is meer vergelijkbaar met wat Max doet, maar dan op een andere manier', sluit Windsor af.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties