Windsor vindt dat Verstappen extra punt verdient: 'Dat zou een verdiende beloning zijn' Opinie
Opinie

Windsor vindt dat Verstappen extra punt verdient: 'Dat zou een verdiende beloning zijn'

Windsor vindt dat Verstappen extra punt verdient: 'Dat zou een verdiende beloning zijn'

Analist Peter Windsor baalt ervan dat Max Verstappen geen beloning krijgt voor zijn sterke prestatie in de kwalificatie voor de Grand Prix van België. Verstappen zette de concurrentie op grote achterstand, maar moet vanwege een gridstraf op zondag als zesde starten. Windsor vindt dat de Nederlander beloond moet worden met een punt voor zijn uitmuntende ronde, waarbij Verstappen vooral in de middelste sector het verschil maakte.

'Opnieuw een uitstekende kwalificatiesessie', zo opent Windsor in zijn analyse op YouTube. 'Max Verstappen pakte opnieuw een heerlijke poleposition. Hij zal er op zondag niet echt van kunnen genieten, omdat hij een gridstraf van vijf plekken heeft. Red Bull Racing kiest traditioneel een circuit uit waarop het niet zo lastig is om in te halen, als hij zonder schade door de eerste bocht komt. Dat is ook nog een hairpinbocht, waar we al vaak ongevallen hebben gezien, maar Max weet wat hij doet.'

'Charles Leclerc neemt de poleposition op zondag over', zegt Windsor over de Ferrari-coureur, die daarmee voor de tweede keer dit seizoen poleposition pakt. 'Een prima resultaat voor hem, na een aantal maanden waarin het niet zo goed ging. Het was veelzeggend dat Carlos (Sainz, red.) vanmorgen in de natte vrije training weer sneller was. Hij zag er heel goed uit', oordeelt Windsor. Sainz eindigde in de kwalificatie met de vijfde tijd, anderhalve tiende achter zijn teamgenoot, maar maakte een flinke fout in de tweede sector.

Pérez moet uitgelezen kans met beide handen grijpen

Voor Red Bull Racing was het een succesvolle sessie, aangezien ook Pérez terugkeerde aan de voorkant van de grid. 'Toen het er in Q3 echt om ging, reed Charles een heel erg goed ronde, maar hij was niet zo goed als Max in de allesbepalende tweede sector, maar het was goed genoeg voor poleposition. Naast hem zal Sergio Pérez in de Red Bull plaatsnemen, dus dat is een grote kans voor Pérez om eindelijk weer eens, na al die tijd, een Grand Prix te kunnen winnen', zegt Windsor over de Mexicaan, die voor het laatst in Azerbeidzjan won. 'Hij rijdt in een RB19, hij rijdt op Spa, en hij staat op de eerste rij. Als Pérez deze niet wint, dan heeft hij een probleem, want het zou op Spa niet zo moeilijk voor hem moeten zijn in zo'n goede auto. Het zou ook nog eens droog moeten worden op zondag.'

Irritatie bij Verstappen en Lambiase

Bijna kreeg Verstappen de kans niet eens om aan Q3 deel te nemen. 'In Q2 ging hij door als nummer tien! Dat was pas een nagelbijter! Ik heb dit soort spannende momenten bij Max en Red Bull al lang niet meer gezien. Het was veelzeggend en vermakelijk om de communicatie te volgen tussen Max en zijn engineer', zo refereert Windsor naar Gianpiero Lambiase. 'Max was boos dat hij niet twee snelle ronden achter elkaar kon rijden, want hij had te horen gekregen dat hij quick, slow, quick, moest doen. Dat vond hij niet leuk, omdat het op het randje zat, en in zijn derde ronde had hij zijn banden niet op temperatuur. Hij had liever zijn banden op temperatuur gekregen. Zijn engineer reageerde sterk door Max te vragen wat er zou zijn gebeurd als het circuit in de laatste ronde twee of drie seconden sneller zou zijn geweest en hij geen banden meer over zou hebben.'

Verstappen slaat toe in de tweede sector

'Dat was best interessant, en daarna had Max natuurlijk twee nieuwe sets zachte banden in Q3. Hij was het snelste in Q3, en dat brengt me terug naar iets dat ik al langer zeg. Ik vind dat ze het punt voor de snelste ronde in de race moeten wegdoen, en het aan degene met poleposition moeten geven', vindt Windsor. 'Dit is daar een klassiek voorbeeld van: Verstappen pakt een glorieuze poleposition op Spa. Het circuit was niet nat, hij ging vol gas door Eau Rouge en Blanchimont. Hij staat met een grote marge op poleposition, maar hij krijgt er niks voor omdat hij vijf plekken straf heeft vanwege een versnellingsbakswissel, die met hem niks te maken heeft. Als hij hier een punt voor had gekregen, zou dat een verdiende beloning zijn geweest voor het zeer goede werk dat hij geleverd heeft.'

De grote tijdsverschillen waren terug te vinden in het middengedeelte van het rondje, zoals zo vaak In België. 'Het gebeurde voor Max allemaal in sector 2. De sleutel op Spa is meestal sector 2. Veel teams denken in Spa vaak aan Canada en Italië en denken dat ze snel moeten zijn op het rechte stuk. Door de jaren heen heeft Red Bull steeds weer bewezen dat als je in sector 2 een sterke auto hebt, dat het wel goed zit met de rest van de ronde, en dat hebben we weer gezien', analyseert Windsor, die vervolgens laat zien dat alleen Piastri slechts twee tienden toegaf op Verstappen in de middensector, terwijl de rest minimaal zes tienden toegaf in sector 2. 'Max moest lichtjes van het gas in Pouhon, maar het was heel mooi om te zien. Sector 2 draait om finesse, vroeg insturen, en korte bochten. Veel mensen praten bij Spa over Eau Rouge en Blanchimont, maar die zijn vol gas. Sector 2 was veel lastiger, en cruciaal.'

Red Bull kiest voor meer downforce

Windsor pakt de topsnelheden erbij om aan te tonen dat de teams uiteenlopende keuzes hebben gemaakt qua afstelling. Lewis Hamilton zet de hoogste topsnelheid neer met 313 kilometer per uur, voor Carlos Sainz, terwijl Red Bull-coureur Verstappen en Pérez met 307 kilometer per uur eens een keer niet bovenaan staan, maar in het middenveld terug te vinden zijn. McLaren-coureurs Norris en Piastri staan met 305 en 304 nog lager, en hebben dus ook duidelijk voor veel downforce gekozen, waar Hamilton en Ferrari met minder vleugel rijden.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws