Waar er in Hongarije op vrijdag nagenoeg niks gebeurde, hebben de coureurs er in België na de openingsdag al een heel avontuur opzitten. De eerste en enige vrije training in dit sprintweekend werd op een kletsnat circuit verreden, waarna het asfalt tijdens de kwalificatie voor de Grand Prix opdroogde. Dat zorgde voor hectische ontknopingen van de verschillende kwalificatiedelen, waarbij zelfs bij Verstappen de emoties hoog opliepen. F1Maximaal zet de leukste boordradio's op een rijtje.
In het sprintweekend krijgen de coureurs slechts een uurtje de tijd om zich voor te bereiden op de bepalende sessies in het weekend, waarbij de afstelling al bepaald moet worden op de vrijdagavond. Het laatste dat je dan wil zien is een verregend circuit. Gezien de voorspellingen voor de rest van het weekend zochten de coureurs toch even het asfalt op, met Williams-coureur Alexander Albon als eerste actieve coureur. Tegenwoordig krijgen de coureurs geen bandenwarmers meer bij de regenbanden, en dus gaan ze met koude bandjes het asfalt op. 'De bandentemperatuur is aan het stijgen, hoewel het langzaam gaan. Het zou beter moeten worden', kreeg Albon dan ook te horen.
De Britse Thai was in de openingsfase de enige met een tijd op de intermediatebanden, aangezien de omstandigheden verslechterden. 'Het regent nu harder in de pitstraat', kreeg Lewis Hamilton dan ook te horen van zijn engineer. Uiteindelijk begon het weer wat minder hard te regenen, waardoor de tijden in de slotminuten kelderden. Dat bood Carlos Sainz de kans om de snelste tijd neer te zetten. Een coureur die dat niet kon doen, was Williams-coureur Logan Sargeant. De Amerikaan crashte aan het einde van Kemmel Straight en veroorzaakte een rode vlag. 'Ik kon niet sturen. Er is iets kapot gegaan.'
Hectiek in openingsdeel van de kwalificatie
Voor de kwalificatie droogde het eerst weer op, voordat een nieuwe regenbui ervoor zorgde dat de coureurs met intermediatebanden aan de kwalificatie moesten beginnen. Mercedes-coureur George Russell en Lewis Hamilton stonden al zo'n acht minuten voor het begin van de uitgestelde Q1-sessie te wachten aan het einde van de pitstraat. ‘We houden de radar in de gaten. Als het gaat regenen, gaat het over zo’n vijf minuten in bocht vijf regenen', kreeg Russell als uitleg te horen. Teamgenoot Hamilton had andere problemen: 'Ik zie niks in mijn rechterspiegel, hij verschoof net. Kan iemand dat komen corrigeren?' vroeg de 38-jarige zich af, waarop hij te horen kreeg dat het team niet maar aan de auto mocht komen.
Uiteindelijk ging Q1 dan van start op een opdrogend circuit. Cruciaal dus om te zorgen dat je aan het einde van Q1 competitief kan zijn. Dat ging bijna fout bij Lando Norris, die al snel in Q1 op hoge snelheid door de grindbak vloog bij het ingaan van de laatste sector. 'Lando, we hebben mogelijk schade aan de voorvleugel', meldde het team. Uiteindelijk bleek de jonge Brit vooral schade aan de vloer te hebben, die ervoor zorgde dat hij niet meer het maximale uit de rest van de kwalificatie kon halen. Norris ging wel door aan het einde van Q1, met slechts de veertiende tijd.
Niet alleen bij Norris liep de spanning op, ook Russell vertrouwde het niet meer. De Mercedes-coureur viel in Hongarije in Q1 al af, en vreesde voor een herhaling. 'Het wordt krap om eerst een snelle ronde te doen, dan een langzame ronde, en dan nog een snelle ronde', kreeg Russell van zijn team te horen, waarop de 25-jarige reageerde: 'Zeg dan tegen Lewis (Hamilton, red.) dat hij gas geeft. Bij Mercedes liep het allemaal met een sisser af, maar datzelfde kan niet gezegd worden voor Daniel Ricciardo. De teruggekeerde Australiër liet een overtuigende tijd noteren, maar verloor zege: 'Daniel, je rondetijd is verwijderd.' De AlphaTauri-coureur viel daardoor terug van de zesde plek naar de negentiende positie. 'Sorry, ik verloor de controle een beetje in bocht drie en kwam wat wijd uit'. Later liet Ricciardo optekenen dat hij geprobeerd had om vol gas door Raidillon en Eau Rouge te gaan.
Q2 brengt Verstappen in gevarenzone
Enkele minuten later begonnen de vijftien resterende coureurs aan het tweede kwalificatiedeel, waarbij de Mercedes-coureurs opnieuw als eersten het asfalt opreden. 'Is er regen te zien op de rader?' vroeg Hamilton zich af. 'Op dit moment niet, dus we verwachten dat het overgaat naar droogweerbanden.' Die voorspelling bleek te kloppen, want niet veel later gingen Kevin Magnussen en Charles Leclerc de pitstraat uit om het op de zachte band te proberen.
Eén coureur maakte zichzelf al snel onschadelijk. 'Shit, ik heb de muur geraakt. Volgens mij is de vleugel kapot', vreesde Esteban Ocon na een incident in bocht negen. Uiteindelijk bleek er meer schade te zijn, want de Fransman kwam vervolgens niet meer het circuit op. Magnussen raakte dezelfde muur, en kwam zo niet verder dan de dertiende tijd. Dat zou uiteindelijk de zestiende plek worden, want de Deen had behoorlijk in de weg gereden bij Charles Leclerc.'What the fuck? Ik weet niet wie dat in die Haas was, maar dit lijkt me een straf waard', luidde de correcte analyse van Leclerc.
Bij Mercedes werd vastgehouden aan hetzelfde plan als in Q1: 'Wij denken nog steeds aan fast, slow, fast, George', maar dat zag Russell zelf niet zo zitten. Max Verstappen hield er een soortgelijke analyse op na, en had ook liever twee snelle ronden gereden aan het einde van Q2. 'Ik had *** gewoon twee ronden achter elkaar moeten pushen, zoals ik al zei', liet de wereldkampioen weten aan zijn team, nadat hij ternauwernood als tiende door was gegaan naar Q3. 'Maar je bent gewoon door, Max', luidde de kalmerende respons van engineer Gianpiero Lambiase.
Daarmee kwam de discussie echter niet ten einde. 'Ja, dat maakt me geen zak uit, of ik nou als tiende door ben naar Q3. Het gaat gewoon om deze belabberde uitvoering', vond de boze Verstappen, die daarmee ook zijn engineer niet blij maakte. 'Oké, en in de ronde erna, toen het circuit twee seconden sneller was, zou je geen energie meer over hebben, hoe zou je dat gevonden hebben? Zeg maar wat je in Q3 wil doen, en dan doen we dat. Laat het maar weten. De bandensets, de brandstof, en het run plan.'
Verstappen bindt in na snelste tijd
Uiteindelijk heeft Lambiase waarschijnlijk gewoon bepaald op welke banden Verstappen wanneer moest rijden, en de Nederlander richtte zich op waar hij het beste in is: snelle rondetijden neerzetten. Ondanks, of misschien wel dankzij, de frustratie zette Verstappen een tijd neer die ruim acht tienden sneller was dan de rest. 'Wauw, dat is een mooi gat! We hadden in ieder geval een goede Q3-sessie! En mijn excuses aan GP (Gianpiero Lambiase, red.) voor mijn tirade in Q2.' Voor Lambiase hoort het er inmiddels bij: 'Ik raak er langzaam aan gewend, Max.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties