Het F-woord van Max Verstappen in Singapore heeft heel wat losgemaakt in de Formule 1. De FIA heeft hardere maatregelen aangekondigd, en kan coureurs in 2025 zelfs schorsen vanwege taalgebruik. Analist Peter Windsor juicht de nieuwe regels toe, maar komt zelf met een totaal anders voorstel, waarmee het probleem volgens hem meteen opgelost zou worden.
Verstappen maakte in Azerbeidzjan een fout, door de afstelling na een veelbelovende laatste vrije training nog aan te passen. In de kwalificatie ontdekte hij dat het gevoel aan boord van zijn RB20 totaal verdwenen was, maar onder Parc Fermé-regels kon hij niet meer terugvallen op zijn oude afstelling. In Singapore werd Verstappen op donderdag opgeroepen voor het officiële FIA-persmoment, waarbij hem gevraagd werd om terug te blikken op het weekend in Azerbeidzjan. Verstappen maakte met het F-woord duidelijk dat hij de afstelling om zeep had geholpen.
FIA lijnt coureurs aan
Tom Clarkson, de gastheer van de FIA-persmomenten, bood zijn verontschuldigingen namens de wereldkampioen aan, maar Verstappen zag niks verkeerds in zijn uitspraak, aangezien hij niemand beledigde. De FIA maakte er werk van, en gaf Verstappen een taakstraf, terwijl Charles Leclerc enkele maanden later in Mexico een boete van 10.000 euro ontving voor hetzelfde taalgebruik. De coureurs wonden zich op over de straffen en benaderden de FIA, maar het bestuursorgaan kondigde in januari juist zwaardere straffen aan.
Formule 1-coureurs moeten bij een eerste vergrijp 40.000 euro betalen. Die straf loopt bij een tweede vergrijp op, en een derde vergrijp kan zelfs een boete van 120.000 euro opleveren, inclusief puntenaftrek en een schorsing van een maand. Cameron CC wijst analist Peter Windsor er op zijn YouTube-kanaal op dat het kampioenschap zo beslist kan worden door een paar krachttermen. 'Ik vind het een goede ingreep', zo opent Windsor desondanks.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
'Ik vind het totaal verkeerd als de Formule 1 het toestaat dat je publiekelijk mag vloeken. Hier zitten wel meerdere kanten aan', voegt Windsor wel toe. 'Er zijn momenten, waarbij je op je taalgebruik moet letten, maar er zijn ook tijden en plekken, waarbij je iets vrijer kunt zijn met je taalgebruik. Ik hoop dat de FIA dit ook in het achterhoofd houdt, want het is iets heel anders om in een live-uitzending of via de boordradio te schelden, dan als je het in een één-op-ééninterview doet met een journalist, drie dagen na de race, en dat de journalist dat dan op het internet zet.'
Windsor benadrukt dat het bij officiële FIA-momenten not done is om krachttermen te gebruiken, waar dit in een gesloten kring acceptabeler is. 'Maken ze hier onderscheid tussen? Ik hoop het wel, want dit zijn verschillende dingen. Je krijgt dus veel grijze gebieden met wat wel of niet acceptabel is', beseft de 72-jarige.
Verkeerde uitvoering
'Het principe dat het beter is als de coureurs niet vloeken, omdat mogelijk kleine kinderen luisteren, is wel correct. Ik denk dat de FIA-president het juiste doet door zich hier streng in op te stellen. Hoe het uitgevoerd wordt, is echter totaal verkeerd', meent Windsor. 'Zoals ik eerder al gezegd heb, ligt het probleem niet bij de coureurs. Het probleem ligt bij de mensen achter de coureurs, de media-afdeling van de Formule 1-teams. Zij doen blijkbaar heel weinig om dit tegen te gaan, behalve dan overal nee tegen te zeggen.'
Hij wijst erop dat de media-afdelingen van teams alleen met commerciële zaken bezig zijn. 'Elk Formule 1-team heeft vijftien of twintig mensen bij hun media-afdeling. Wat doen zij dan precies? Ze zeggen alleen dat coureurs niet beschikbaar zijn, en wat de eisen van sponsoren zijn. Het is veel belangrijker dat de coureur het juiste zegt op het juiste moment. De coureurs gedragen zich doorgaans heel goed, en weten precies hoe ze lastige vragen moeten beantwoorden, maar blijkbaar krijgen ze nooit te horen dat taalgebruik nu erg belangrijk is, en dat je moet nadenken als je je mond opent.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
'Een FIA-persconferentie is duidelijk niet de plek om krachttermen te gebruiken', zo uit Windsor kritiek op Verstappen. 'De boordradio tijdens de vrije trainingen of kwalificatie is ook duidelijk niet een goed moment om te schelden. Als we het achter gesloten deuren doen, of met een select groepje journalisten, dan kun je wel wat vrijer zijn. Het heeft me een paar minuten gekost om dit uit te leggen, dus zolang zou het kosten om dit aan een coureur te vertellen, maar dat doen ze blijkbaar niet.'
Alternatief voorgesteld
'Je moet de coureurs helpen, want zij zijn geen normale mensen. Het zijn coureurs. Ze hebben hun hele leven getraind om Formule 1-coureur te worden, maar nooit geleerd wanneer ze wel of niet mogen vloeken. Ze willen gewoon racen', lacht Windsor. 'De teams doen er niks aan. De teams moeten bestraft of beboet worden, en zij zouden punten in het constructeurskampioenschap moeten verliezen, niet de coureurs, want het is niet de fout van de coureurs.'
'Zij openen hun mond, en ze zijn allemaal volwassen, maar ze doen iets wat wij allemaal niet kunnen doen, en dat komt doordat zij hun leven gespendeerd hebben met het werken aan hun ongelofelijke talent. De teams vertellen hen wat ze moeten doen', zo legt Windsor het probleem bij de werkgevers. 'Zij moeten hun coureurs opleiden, en moeten dus de straf incasseren als de coureur vloekt, omdat het team dan haar werk niet goed gedaan heeft.'
Windsor weet wel hoe het probleem snel opgelost kan worden. 'Als de boete een miljoen dollar was en van toepassing was op de teams, weet ik zeker dat alle teams het morgen opgelost hebben, en dat de coureurs nooit meer zullen vloeken. Als je elke keer een miljoen moet betalen, stoppen ze er meteen mee, en is het verhaal meteen opgelost.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties