F1-analist Peter Windsor zag Max Verstappen weer gewoon 'een keurige' overwinning pakken tijdens de sprintrace in Miami. De voormalige teammanager vond vooral het gevecht tussen Verstappen en Charles Leclerc aan het begin van de verkorte race geweldig, en prijst de Monegask ook voor zijn goede kwalificatie later op diezelfde zaterdag. Ook gaat Windsor nog even in op het incident tussen Fernando Alonso en Lewis Hamilton in bocht één van de sprintrace op het Miami International Autodrome.
De F1-analist zag de Nederlandse wereldkampioen weer gewoon 'een keurige en nette overwinning van de sprintrace' pakken, zo zegt hij in zijn sprintrace-analyse op YouTube. 'Absoluut geweldig.' De Brit viel tijdens de sprintrace van Verstappen vooral het gevecht van de Nederlander met Leclerc tijdens de eerste bocht op. 'Max (Verstappen, red.) reed op een gebruikte set mediums naast Charles Leclerc in de Ferrari op een nieuwe set mediums. Charles had absoluut de grip vanaf de lijn, ook al stond hij aan de vuile kant van de baan. Ze gingen naast elkaar de eerste bocht in. Max lag net voor, maar het was niet makkelijk en het ging erom wie er zo laat mogelijk remde. Max deed dat uiteindelijk op de gebruikte mediums.'
Windsor benadrukt daarbij vooral dat de manier waarop Verstappen uiteindelijk zijn Ferrari-concurrentie uitremde prachtig was om te zien. 'Het was een beetje wisselvallig, hij (Verstappen, red.) ging een beetje wijd, maar het was prachtig om te zien hoe hij halverwege de bocht het stuur losliet en de auto een beetje wijder liet gaan, liet ademen. Toen was hij Charles net voor en dat was alles wat hij nodig had voor de rest van de ronde. Toen kon hij wegrijden en natuurlijk had hij ook altijd dat ingebouwde snelheidsvoordeel. Max reed die race prachtig.'
Windsor legt schuld niet bij Hamilton
Terwijl het voor Verstappen in de eerste bocht van de sprintrace goed uitpakte, was dat niet zo voor Fernando Alonso. De Spanjaard kwam in een kettingbotsing terecht met Lewis Hamilton, zijn teamgenoot Lance Stroll en Lando Norris, waardoor de twee laatstgenoemden uiteindelijk de race niet konden afmaken. Alonso moest de pits in, vanwege de opgelopen schade tijdens het incident, en eindigde de sprintrace achteraan het veld. Alonso was na de sprintrace woedend op Hamilton, en gaf de acties van de Brit de schuld voor het incident.
Windsor is het echter niet met de Spanjaard eens dat het de schuld was van de Brit. 'Fifty-fifty, zou ik zeggen', zegt Windsor als hij in zijn analyse ingaat op de botsing tussen de twee Aston Martin-coureurs. 'Fernando Alonso zit aan de binnenkant, Lance Stroll ging links van hem naar de buitenkant op de racelijn in de veronderstelling dat er niemand aan de binnenkant zat en natuurlijk was Fernando daar op dat moment', analyseert de F1-analist het voorval. 'Fernando ging iets te snel de bocht in en verloor de voorkant en ging vervolgens wijd, dus daarom zeg ik dat het fifty-fifty was tussen die twee. Dan had je nog aan de binnenkant Lewis Hamilton die aanvalt in de Mercedes. Fernando zegt natuurlijk meteen: Lewis valt als een stier aan de binnenkant aan.'
De tekst loopt verder onder de afbeelding.
Windsor denkt daarom ook niet dat de botsing de schuld was van Hamilton, zoals Alonso zelf wel beweerde na de race. 'Het leek een beetje een handige opmerking om te maken. Fernando begon al naar links te gaan, ik denk om te proberen Stroll naar de buitenkant te laten gaan, voordat hij wist wat Lewis van plan was.'
Ferrari gewaagd aan Red Bull tijdens kwalificatie
Ook later op de dag tijdens de kwalificatie wist Verstappen weer probleemloos de polepositie te pakken, en Windsor geeft eerlijk toe superlatieven tekort te komen voor de aanhoudende goede prestaties van de Limburger. 'We moeten meerdere manieren vinden om dit te zeggen, maar wederom een briljante kwalificatie onder leiding van Red Bull en Max Verstappen', aldus Windsor in zijn kwalificatie-analyse. 'Ferrari pushte hem heel hard met beide auto's. De topsnelheden zijn zeer vergelijkbaar tussen Red Bull en Ferrari.'
Verder zag de analist ook dat de twee Ferrari-mannen aan elkaar gewaagd waren, en 'het verschil was dat Charles Leclerc net iets sneller was dan Carlos Sainz in sector één, dus alle lof voor Charles.' Windsor schaart de Monegask zelfs bijna 'in Max Verstappen-territorium' in de eerste sector. 'Af en toe vragen mensen: hoe kun je Charles Leclerc nu op één lijn zetten met Max Verstappen? Ik denk dat we dat vandaag hebben gezien in sector één in Miami. Geen enkele fout (maakte Leclerc, red.) in sector één.'
Niets missen van Verstappen in 2024 en 2025? Sluit dan een abonnement met korting af bij Viaplay.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties