F1-journalist heeft reden voor gebrek aan grip gevonden: 'Net zo'n goede verklaring als elke andere' Opinie
Opinie

F1-journalist heeft reden voor gebrek aan grip gevonden: 'Net zo'n goede verklaring als elke andere'

F1-journalist heeft reden voor gebrek aan grip gevonden: 'Net zo'n goede verklaring als elke andere'

F1-journalist Mark Hughes zoekt naar een verklaring voor het gebrek aan grip waar meerdere coureurs last van leken te hebben tijdens de kwalificatiesessies in Miami. De F1-journalist denkt deze, met hulp van Lando Norris, ook te hebben gevonden, maar zag dat zelfs deze 'externe factoren' Max Verstappen in ieder geval niet van de polepositie konden afhouden.

Verstappen wist tijdens beide kwalificatiesessies in Florida 'gewoon' twee keer de polepositie te pakken, voor zowel de sprintrace op zaterdag als de hoofdrace op zondag, maar leek twee keer verbaasd erover dat hij dat toch voor elkaar had weten te krijgen. De Nederlander klaagde namelijk meerdere keren over het gebrek aan grip op het Miami International Autodrome. Verstappen was echter niet de enige coureur die daar last van had, en deze externe factoren leken zelfs de hele grid in de weg te zitten, aldus F1-journalist Hughes.

'Er is altijd een onderliggende competitieve orde in de Formule 1, maar soms zorgen externe factoren ervoor dat deze niet volledig tot zijn recht komt', begint Hughes zijn analyse van de kwalificatie in Miami, voor The Race. 'Soms zijn die factoren zichtbaar en duidelijk, de timing van de runs ten opzichte van de staat van het circuit bijvoorbeeld, of een bepaald technisch probleem met een of meer van de toonaangevende kanshebbers, maar soms is het alleen duidelijk dat er willekeurige factoren aanwezig zijn, maar minder duidelijk wat ze zijn.'

Verstappen stelt weer gewoon orde op zaken

Ondanks dat het hele F1-veld geplaagd leek te worden door deze 'externe factoren', was het toch 'onvermijdelijk dat Max Verstappen en Red Bull de ongelijksoortige stukjes het beste in elkaar hebben gepast.' De andere teams en coureurs hadden ook momenten van opleving, volgens Hughes waren er 'momenten waarop het leek alsof de vernieuwde McLaren van Lando Norris sneller was dan de Red Bull en de Ferrari' en 'momenten in Q2 dat de Mercedes er respectabel snel uitzag', maar bleef Verstappen wederom een klasse apart.

Toch was het niet Verstappen die 'de beste grip had op de schijnbare afwijkingen' maar Lando Norris. 'Hij zag er dynamisch uit op de mediums in SQ1 en SQ2 (tijdens de sprintkwalificatie, red.) op vrijdag. Hij probeerde zijn enkele nieuwe set (mediumbanden, red.) voor zijn eerste run van Q3 op zaterdag, maar die vorm kwam niet terug en hij reed zijn tijd in de laatste run op een set softs. McLaren was constant gebleven ten opzichte van vrijdag, terwijl Red Bull en Ferrari genoeg progressie hadden geboekt om er voorbij te springen.'

Heet asfalt speelt rol bij gebrek aan grip

Norris zelf dacht dat het hete asfalt van het Miami International Autodrome ook een belangrijke rol speelde bij de problemen van de coureurs, en Hughes is het met de McLaren-coureur eens. 'Dat lijkt net zo'n goede verklaring als elke andere, vooral in combinatie met Pirelli's beoordeling van het baanoppervlak dat een microruwheid heeft die 30% groter is dan vorig jaar, waarschijnlijk als gevolg van de hogedruk waterbehandeling die de baan sindsdien heeft gekregen. Omdat de ruimte tussen de kleine steentjes zoveel groter is, is er minder chemische binding tussen het rubber en het oppervlak van de baan', zo verklaart Hughes.

'De grip van het circuit werd al vroeg in het weekend niet meer beter en weigerde hardnekkig om meer grip te bieden. Bij zulke hoge baantemperaturen (meer dan 45°C, red.) werd de limiet relatief gemakkelijk bereikt', vervolgt Hughes zijn analyse. 'Maar het gebruikelijke proces waarbij een coureur een basis legt om te bepalen hoe hard hij moet pushen en dan steeds verder pusht, werkte niet echt. Uiteindelijk ontstond het gebruikelijke competitieve beeld, maar zonder dat de coureurs het gevoel hadden dat ze het voor elkaar hadden', sluit de F1-journalist zijn analyse van de zaterdag in Miami af.

Niets missen van Verstappen in 2024 en 2025? Sluit dan een abonnement af bij Viaplay.

Pakt Verstappen de overwinning in Miami? Krijg 50x of 100x je inzet bij een winstmarge van 10 seconden of meer! Voor nieuwe spelers, 24+. Lees de voorwaarden.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws