Naar het idee van Peter Windsor is het weekend in Monza tot nu toe het slechtste weekend van het seizoen voor Max Verstappen en Red Bull Racing. Verstappens runs in Q3 lieten volgens de voormalig teammanager zien in welke situatie Red Bull zich bevindt en dat ze geen idee heeft wat ze met de auto moet doen om het te verbeteren. Windsor benadrukt dat Verstappen de enige topcoureur was die niet sneller ging in Q3.
Het ging voor Red Bull tijdens de kwalificatie voor de Grand Prix van Italië niet bepaald van een leien dakje. Verstappen werd 'slechts' zevende en teamgenoot Sergio Pérez sloot aan op P8. McLaren wist de volledige eerste startrij te bemachtigen, en ook Ferrari en Mercedes waren sneller dan de kampioensformatie. Verstappen trok een alarmerende conclusie na afloop, en ook Helmut Marko en Christian Horner maakten zich zorgen. Zorgen die volgens Windsor meer dan terecht zijn. 'Max kon gewoon niet onder de 1:20,0 komen in Q3, tijdens geen van beide ronden', zegt Windsor in zijn analyse op zijn YouTube-kanaal.
'Hij had totaal geen grip. Dat is gewoon een teken dat de balans tussen de voorkant en de achterkant van de auto onmiddellijk verandert, of het nu onderstuur of overstuur is, en totaal onvoorspelbaar wordt', gaat de Brit verder. 'Dat bevestigde het kleine operationele werkvenster, dat onmiddellijk verandert zodra de gripniveaus op de voor- en achteras veranderen', legt Windsor uit. 'Veel andere teams, zoals McLaren in 2022 en het grootste deel van 2023, hadden hetzelfde probleem. Het is ironisch dat Red Bull nu af lijkt te glijden en in een donkere put is beland.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Windsor wijst aan wat een reden voor het probleem kan zijn
Windsor denkt dat het succes van de kampioensformatie in de afgelopen paar jaren het team nu ook de das om kan doen. 'Begrijpen waarom je snel bent is vaak veel moeilijker dan begrijpen waarom je langzaam bent. Want als je langzaam bent, zoals McLaren en Mercedes voorheen waren, heb je maatregelen die je kan nemen. Red Bull won onbetwist, en daardoor kregen ze niet die enorme hoeveelheid data of informatie die hen kan helpen in de situaties die ze nu meemaken. En nu werkt de auto plotseling niet meer', concludeert Windsor. Aan het begin van dit seizoen leek deze situatie van Red Bull nog ondenkbaar.
De voormalig teammanager deelde tijdens de zomerstop op X dat hij vermoedde dat Red Bull een asymmetrisch remsysteem met een bepaalde klep gebruikte. Dat was voor 31 juli niet illegaal, maar dat heeft de FIA dus aangepast in het FIA-wetboek. 'Alles wat ik kan zeggen is dat het erop lijkt dat de RB20 de sweet spot heeft verloren tussen de Grands Prix van China en Miami', vervolgt Windsor. 'Red Bull zal zeggen van niet, maar de FIA heeft een regel herzien over asymmetrische remsystemen. Red Bull zal zeggen dat dit niet het geval was, dat ze dat systeem met die klep niet gebruikten, en dat ze dit inherente probleem met het beheren van de banden al sinds het begint van het jaar hadden.'
Lees ook
Analisten speculeren op X over 'illegaal' remsysteem RB20, Red Bull-monteur reageert
Windsor houdt vast aan complottheorie over Red Bull: 'Dat beïnvloedt ook de balans'
Windsor schat Verstappens kansen niet hoog in
Het probleem met de banden zorgde ook voor een teleurstellende kwalificatie. Op gebruikte banden was Verstappen erg snel, maar ook een nieuwe set lukte het niet. 'Misschien kwam het ook door het nieuwe wegdek, misschien waren er meer hobbels aan de zijkant of op dat deel van de baan en had Max het idee dat de linkerkant wat beter was. Hoe dan ook zou dat niet veel hebben gemaakt in waar de Red Bull zaterdag stond qua rondetijd', zegt Windsor. 'Vergeet niet dat Max de enige topcoureur was die niet sneller ging in Q3. Iedere andere topcoureur ging wel sneller. Lewis vond een tiende en had geen geweldige ronde.' Windsor wijst aan dat Verstappen drie tienden verloor in Q3.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
'Dat laat zien in welke situatie Red Bull zich bevindt en dat ze geen idee hebben wat ze met de auto moeten doen op dit moment', is de conclusie die de Brit trekt. 'Of hoe ze moeten reageren, hoe ze kunnen voorspellen wat de auto gaat doen wanneer er een nieuwe set banden op wordt gezet. Ze zijn volledig verloren wat dat betreft. Het zal op zondag heel, heel moeilijk worden om een podium te halen. Norris was op zaterdag absoluut een klasse apart. Dit moet tot nu toe het slechtste weekend zijn dat Max in ik weet niet hoeveel jaren heeft gehad. We zullen zien hoe het zondag voor hem gaat.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties