Peter Windsor denkt dat Red Bull Racing al tien races zwakker presteert, omdat het een ingenieus systeem van de auto moest halen. Hoewel Red Bull fel reageerde op de theorie van de analist, houdt Windsor vast aan zijn vermoedens op basis van bronnen in de paddock. Windsor reageerde verder op de race in Zandvoort, die door McLaren gedomineerd werd.
'Dit was een schoolvoorbeeld van hoe je een Grand Prix wint, op de start na', zo opent Windsor zijn analyse van de race op zijn YouTube-kanaal. 'Max Verstappen werd in de eerste stint al ingehaald, en kon in de tweede stint niks doen. Lando Norris liep haast een seconde per ronde uit, en zette aan het einde van de race nog even de snelste ronde van de race neer. Lando reed op een zwaar versleten set harde banden en het leek onmogelijk dat hij de snelste ronde zou rijden, maar dat deed hij wel, terwijl Max al meer dan twintig seconden achter hem reed. Hij ging 0,06 seconden sneller dan Lewis Hamilton om dat extra punt te pakken.'
Bandenproblemen
Windsor kan het niet laten om nog even uit te halen naar McLaren, dat volgens de analist een grote fout maakte door Oscar Piastri in Hongarije de race te laten winnen. 'Dit is een van de punten die hij nu heeft teruggepakt na de situatie uit Hongarije', meent Windsor. 'Het zal hem niet troosten als hij aan die race terugdenkt en de stand in het kampioenschap bekijkt. Hij reed simpelweg geweldig. De inhaalactie op Max was eenvoudig, omdat Max toen al gripproblemen had. Daarna reed hij gewoon weg.'
De kopstukken van Red Bull klaagden na de race in koor over het matige bandenmanagement, en dat is ook Windsor opgevallen. 'McLaren won de race doordat de auto heel goed met de banden omging, terwijl de Red Bull de banden juist opvrat. Max gaf aan dat hij geen grip in de banden voelde', deelt Windsor.
Complottheorie
Red Bull domineerde aan het begin van het seizoen nog, maar inmiddels is het McLaren dat domineert. Windsor meent te weten dat de terugval in vorm van Red Bull te maken heeft met een asymmetrisch remsysteem dat het team van de auto heeft moeten halen. 'Red Bull zei dat dit niet het geval was - natuurlijk zeggen ze dat! - maar veel engineers hebben gezegd dat zij denken dat Red Bull tot en met de Grand Prix van China een speciaal systeem bij het remmen gebruikte aan de achterkant van de auto, waardoor de auto effectief kan sturen door te remmen. Of dit echt zo was, zullen we misschien nooit weten, of misschien pas aan het einde van het jaar.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Windsor deelde zijn theorie in de zomerstop al op de sociale media, waarna hij een felle reactie kreeg van monteur Calum Nicholas, die zei: 'Ja, dit is echt complete onzin. Niet geheel verrassend', zo haalde hij uit naar de 72-jarige analist, die voet bij stuk houdt. 'Als we ervan uitgaan dat dit inderdaad het geval was, dan moet Red Bull zonder dit systeem naar meer compromissen zoeken.'
De tekst gaat verder onder de Tweet.
Bandenmanagement lijdt onder aanpassing
Windsor meent dat het verwijderen van dit systeem grote gevolgen zou kunnen hebben gehad. 'Dat beïnvloedt dan ook de balans, en indirect mogelijk ook de rijhoogte, het gripniveau, en het bandenmanagement. Ik denk dat we dit terugzien, en dat Sergio Pérez het hier ook zo lastig mee had. Dit is niet bevestigd, maar alles wijst erop dat dit gebeurd is. Sommige mensen zeggen dat McLaren dit systeem ook had, maar ze zijn nu veel sterker met het bandenmanagement en zijn daar ijzersterk in', aldus de Brit. 'Lando zat in de slipstream van Verstappen, maar wist toch zijn banden in leven te houden. Op de harde banden was de McLaren echt een klasse apart, aan het begin én aan het einde van de stint.'
Kan Red Bull terugslaan?
Vervolgens richt Windsor zich weer op de race zelf. 'Lando kwam heel relaxed over in de auto. Hij oogde in Zandvoort echt als iemand die het wereldkampioenschap zou moeten leiden. Een geweldige prestatie', oordeelt Windsor. 'Ook Max reed heel erg sterk, zeker als je het over schadebeperking hebt. Max deed het heel goed door de tweede plek te behouden. Als je naar het kampioenschap kijkt was dit helemaal niet verkeerd. Dit was wel een echte indicatie dat McLaren echt het sterkste team is, en sterker is dan Red Bull.'
Over enkele dagen staat de volgende krachtmeting alweer op de kalender. 'We gaan nu naar Italië, en dat is een heel ander circuit. Waarschijnlijk zal Red Bull het daar wat beter doen, relatief gezien met McLaren, maar het is nu moeilijk voor te stellen hoe McLaren nog iets gaat laten liggen. Oscar Piastri had wel een auto die goed genoeg was voor de tweede plek, maar kwam nooit in de buurt van Verstappen.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties