Analist Peter Windsor is blij dat Max Verstappen een plekje op de eerste startrij veroverd heeft. Naar zijn mening maakt dat de race veel interessanter, en hij kijkt ernaar uit wat Verstappen gaat doen bij de start. Windsor beschreef ook in detail waar de Nederlander tijd verloor op polesitter Lando Norris, en greep nog een moment aan waarbij hij van mening was dat de Nederlander door het oog van de naald kroop.
In zijn analyse op YouTube van de actie op zaterdag in Zandvoort besteedde de 72-jarige Brit ook aandacht aan de derde vrije training, waarin weinig gereden werd, omdat Logan Sargeant met een zware klapper voor een langdurige rodevlagsituatie zorgde. 'We hadden aan het einde van de sessie nog twee minuten over. Iedereen haastte zich naar buiten op intermediates', zo blikt Windsor terug. 'Ik snap dat niet zo goed, want ze konden eigenlijk alleen nog een oefenstart toen, voor het geval het op zondag ook nat is.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Verstappen ongeduldig
Die twee minuten na het hervatten van de sessie zorgden wel voor boeiende beelden. 'Er gebeurden wat gekke dingen met Max Verstappen, die Oscar Piastri inhaalde bij het uitrijden van de pitstraat. Hij speelde met vuur, door ook met zijn wielen op de witte lijnen te rijden bij het uitkomen van de pitstraat', zegt Windsor over het moment waarbij Verstappen ook George Russell probeerde in te halen.
'De wedstrijdleiding deed er verder niks mee, maar er waren wel veel herhalingen. Veel mensen verwachtten dan waarschijnlijk ook dat er een straf zou komen, maar dat gebeurde niet', geeft Windsor aan. Verstappen kreeg wel een waarschuwing vanwege het moment, aangezien je de witte lijn niet meer mag aanraken, na een regelwijziging na Monaco 2022. 'Het was wel een hele gekke actie van Max. Ik denk dat het zijn frustratie vooral laat zien. Max was extra gefrustreerd op zijn thuiscircuit voor zijn eigen fans over het feit dat er niks gebeurde.'
Norris een klasse apart
Vervolgens verschuift Windsor de aandacht naar de kwalificatiesessie, die volledig droog verliep, met ronderecords tot gevolg. Na de eerste Q3-ronden waren de verschillen in de top drie nog beperkt, maar die werden uiteindelijk nog veel groter. 'Max had net poleposition gepakt met een 1:10,0. Het publiek was al uitzinnig, maar Lando Norris zat nog zo'n 200 meter achter hem. Lando greep de poleposition met een enorm verschil, bijna vier tienden. Dat is echt een enorm verschil op zo'n kort circuit met zo'n competitief veld. Hij reed een 1:09,6', roept Windsor uit.
Windsor neemt vervolgens de afstellingen van de coureurs in de top zes onder de loep. 'Het valt op hoe hoog de topsnelheid bij George Russell en Sergio Pérez was. Dat komt waarschijnlijk doordat zij met wat minder voorvleugel rijden, vergeleken met Max en de McLarens.' Hoewel de McLarens een vergelijkbare afstelling leken te hebben, was het tijdsverschil een halve seconde. 'Norris was enorm snel in de eerste sector. Hij was daar meer dan twee tienden sneller dan wie dan ook. Oscar Piastri remt harder en later in de eerste bocht, en zit daardoor in een lagere versnelling. Het grootste verschil zit er echter in het uitkomen van die bocht. Lando laat de auto echt rollen, en zo vindt hij extra tijd ten opzichte van Oscar.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Norris geeft Piastri (en Verstappen?) rijles
Na die eerste sector was er dan ook al een onoverkomelijk verschil. 'Max was zelfs de snelste in de middensector, maar was weer een tiende langzamer in de laatste sector. Dat kan liggen aan het foutje liggen dat hij maakte in die laatste serieuze bocht, maar daar verloor hij niet de poleposition mee. De poleposition verloor hij namelijk in de eerste sector, of daar won Lando de poleposition door zo sterk te rijden tussen de Tarzanbocht en de eerste kombocht.'
Windsor duikt dan ook in het verschil in rijstijl. 'Je ziet geen correcties bij Norris. Dat stukje tussen de eerste en derde bocht is echt geweldig. Max remt hetzelfde als Oscar in die eerste bocht, al is het lastig om een McLaren met een Red Bull te vergelijken. Max verloor ook veel tijd op Lando bij het uitkomen van die eerste kombocht, aan het einde van de eerste sector. Verstappen reed met veel downforce vergeleken met Pérez. Hij deed het ook geweldig in de middensector.'
Twee uitblinkers
'Twee dingen vielen op aan de kwalificatie', concludeert de Brit, die daarmee twee coureurs in positieve zin wil benoemen. 'Ten eerste was dat het gat tussen Norris en Piastri', zo wijst de analist op het verschil van een halve seconde. 'Daarnaast valt het op dat Max de eerste startrij haalde, vóór Piastri. Dat was een hele goede ronde, in een auto die niet zo goed is als de McLaren op het moment. Hoe dit uitpakt voor het kampioenschap, valt echter nog te bezien', kaart Windsor aan, die daarmee erop doelt dat de punten pas op zondag verdeeld worden.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Een honourable mention ging uit naar de tweede Red Bull-coureur. 'Pérez deed het ook goed met de vijfde plek. Hij verloor een set banden vanwege het incident met Hamilton. De vijfde plek is goed voor hem, gezien waar hij vandaan komt. Hij maakte weer een frissere indruk, en leek weer op de oude Pérez. Hij haastte zich minder bij het ingaan van de bochten, maar was beter in de exits in de bochten.' Pérez staat bekend om zijn uitstekende tractie uit bochten, maar heeft dat recentelijk niet getoond.
Verwachtingen voor de race
Windsor verschuift de aandacht daarna naar de race zelf. 'Het zal een hele spannende race worden, nu Max op de eerste startrij staat. Dat opent de deur voor allerlei bizarre scenario's', zo lijkt Windsor te smullen van het vooruitzicht. 'Kan Lando Norris eindelijk een poleposition verzilveren, en de leiding in de eerste bocht behouden? De druk staat vol op Lando bij de start. Max staat aan de binnenkant, weliswaar op de vuile kant van de grid, maar wel aan de binnenkant van de bocht. Het zal spannend worden in die eerste bocht, verwacht ik. Piastri zal daarachter op zijn kans loeren.'
'Kan Max de race winnen?' vraagt Windsor zich af. 'Ik denk het eerlijk gezegd niet als het een rechtstreeks duel wordt met Lando, maar zoals gezegd, als hij de leiding in handen krijgt, kan het anders lopen. Dan ligt het eraan wat er op de tweede plek gebeurt, en of Piastri Norris aanvalt of er zelfs voor weet te komen. Als Max Lando bij de start niet inhaalt, verwacht ik wel dat het een lastige dag voor hem wordt. Op basis van wat we op vrijdag zagen, en ook op zaterdag, en hoe goed Lando reed, zal het lastig worden voor Max om de race te winnen. Hij zal daar zelf anders over denken, en er zijn miljoenen variabelen in de race. Daar kijk ik ook enorm naar uit.'
Hoe gaat Verstappen het doen op Zandvoort? Ontvang 50x je inzet als Max wint! Voor nieuwe spelers, 24+. Lees de voorwaarden.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties