Doornbos deelt inside info: 'Horner heeft een Zoom-call met de hele top ingelast' Formule 1
Formule 1

Doornbos deelt inside info: 'Horner heeft een Zoom-call met de hele top ingelast'

Doornbos deelt inside info: 'Horner heeft een Zoom-call met de hele top ingelast'

Robert Doornbos heeft in de nabeschouwing van Ziggo Sport een poging gedaan om uit te leggen waar de kwalificatie van Red Bull Racing in Italië verkeerd liep. Doornbos verwacht ook geen beterschap voor Max Verstappen in de race, vanaf zijn zevende startplek, en geeft aan dat Red Bull al een noodvergadering achter de rug heeft deze week.

De voormalige coureur van Red Bull Racing, opent met de optimistische voorspelling van een van de kopstukken van het team. 'Helmut Marko had het al voorspeld: het wordt ergens tussen plek één en zeven', aldus Doornbos, die aangeeft dat Verstappen een halve seconde of meer tekortkwam op de zes snelste coureurs. 'De balansproblemen zijn hetzelfde als in Zandvoort.'

Moeizame race verwacht

Het lek is bij Red Bull ondanks eerdere positieve berichten dus nog niet boven. 'Op vrijdag zeiden ze nog dat ze wel iets gevonden hadden. Helemaal niet, want je kan ook niet aan de afstelling werken als de balans er niet is. Je ziet dat het vertrouwen weg is. Die momenten in de Parabolica geven je niet de rust om de volgende ronde weer aan te vallen. Je ziet op de data ook dat hij daar van het gas gaat, vergeleken met andere coureurs. Je hebt daar ook commitment nodig. Die McLarens gaan daar heel goed doorheen.'

'Het is een hele pijnlijke dag voor Red Bull, vergeleken met de andere teams', beseft Doornbos. 'De kwalificatie is één ding, maar als je geen goede kwalificatie-auto hebt, heb je vaak ook geen goede race-auto, want dan vreet de auto de banden op. De verwachting van de race is dus niet rooskleurig.' Doornbos verwacht dat Verstappen in het kampioenschap dus veel terrein zal verliezen.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Doornbos deelt inside info: 'Horner heeft een Zoom-call met de hele top ingelast'
Verstappen wordt in de kwalificatie op pad gestuurd.

Doornbos geeft toe dat hij niet verwacht had dat Red Bull het zó zwaar zou krijgen. 'Het zijn kleine dingen. Hij remt wel met commitment in voor de eerste bocht, maar hij stuurt niet helemaal vanaf de witte lijn in. Bij het uitkomen van de bocht hoor je ook dat hij wielspin had. Dat geeft ook aan dat je niet de mechanische grip in de auto hebt. Bij het aanremmen van de tweede chicane wil je die kerbstones meepakken, als je vertrouwen hebt in de auto.'

Volgens Doornbos is de zwakste sector van Verstappen de slotsector, waar de Nederlander ook veel tijd inleverde. Deze sector bestaat uit de Ascari-chicane, en de Parabolica. 'Bij het uitkomen van Ascari moet hij door het verkeer slingeren. Hij probeert de slipstream van Sergio Pérez nog te pakken. De ronde daarvoor had hij al een moment in de Parabolica, dus in de tweede run durft hij niet zo goed in te sturen. Durven is een zwaar woord, hij heeft de kennis van wat de auto wel of niet aankan. Het is de slechtste kwalificatie van Max in 2024.'

Pérez hijgt Verstappen in de nek

'Je ziet dat als de auto minder presteert, dat het gat tussen Max en Pérez kleiner wordt. Dat is gek', vindt Doornbos. 'Dat geeft aan dat er geen balans is, en de auto luistert dan niet meer naar zijn talent. Hij wil meer bite aan de voorkant, maar dat moeten die engineers doen. Afgelopen week heeft Christian Horner een Zoom-call ingelast - want Max kon niet naar de fabriek gaan - met de hele top van de engineering and design departments bij elkaar, om uit te leggen dat je wel naar de data kan kijken, maar je ook het gevoel van de rijder moet meenemen', zegt de voormalige coureur van het team.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max verstappen christian horner red bull racing gp italie zaterdag 2024
Verstappen en Horner bespraken de problemen via Zoom.

'Max wil dat die auto hapt aan de voorkant. Als de achterkant beweegt, overleeft hij het wel met zijn talent', weet de analist. 'Je hebt twee problemen. Je moet eerst de balans op orde krijgen, en dan pas de afstelling. Dan ga je weer finetunen, en dan durf je ook weer meer. Nu verliest hij alleen al in de Parabolica zeven kilometer per uur op Lando Norris, dat is echt heel veel.'

Vloer en vleugels

'Ze zijn teruggegaan naar de originele vloer uit Bahrein. Dat is race één. Ze zijn nu aan het analyseren waar ze in de races erna de verkeerde keuze gemaakt hebben. Begin er maar aan!' roept Doornbos uit, die denkt dat Red Bull naar een speld in een hooiberg zoekt. Doornbos benoemt ook dat Verstappen het probleem al vroeg aankaartte, in Spanje, een circuit dat vaak als leidend wordt gezien qua sterkte van de auto, waar Verstappen nota bene voor het laatst won. 'Als de auto daar gaat, heb je een kampioensauto. Na de kwalificatie zei hij al dat hij voelde dat het team niet de juiste richting inging. Iedereen dacht dat het wel mee zou vallen, maar hij had het wel al voorspeld.'

Doornbos denkt dat het probleem niet alleen bij de vloer zit, maar ook bij de voorvleugel. 'Die voorvleugels, daar zit een beetje een geheim in. Christian Horner zei ook al: ik zie voorvleugels bij Mercedes en McLaren, die zinnen mij niet. Die doen daar toch iets anders mee. Red Bull heeft ook gezegd dat ze Adrian Newey niet gaan missen. Ze missen hem nu al', zegt de analist, die verwacht dat Newey bij Aston Martin gaat tekenen. 'Er is geen team geweest, waar Newey geen wonderen verricht heeft. Natuurlijk gaat hij daar wonderen verrichten.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws